Týchto 5 osvedčených tipov ti zabezpečí tú najlepšiu prezentáciu

  • Vieš, čo je Death by Powerpoint?
  • Určite si to už videl: slajdy prepchaté textom, milión animácií a prednášajúci stojí chrbtom, mrmlúc si pod nos vety, ktoré číta z vlastnej prezentácie.
  • Pomôž si týmito 5-timi radami, ktoré z tvojej priemernej prezky spravia výnimočnú.
  • Vieš, čo je Death by Powerpoint?
  • Určite si to už videl: slajdy prepchaté textom, milión animácií a prednášajúci stojí chrbtom, mrmlúc si pod nos vety, ktoré číta z vlastnej prezentácie.
  • Pomôž si týmito 5-timi radami, ktoré z tvojej priemernej prezky spravia výnimočnú.

Napriek tomu, že väčšina ľudí stále verí, že prezentácia je len text naliaty do PowerPointu s peknými obrázkami a každou jednou animáciou, ktorú program ponúka, opak je pravdou.

Príprava dobrej prezentácie totiž trvá niekoľko hodín, jej prednes je náročný a musí byť do detailu premyslená, od štruktúry, až po tvoju gestikuláciu, rovnako ako príprava na pracovný pohovor. Väčšina ľudí si to neuvedomuje a potom je to chyba, pri ktorej zaspávaš. Ako sa podobnej situácii vyhnúť ti poradí týchto 5 osvedčených tipov:

1. Prezentácia nie je o texte (a jeho čítaní)

Ak si videl ľudí čítať text zo slajdov, bol to krásny príklad toho, ako sa prezentácie nerobia. PowerPoint alebo iná platforma je na to, aby podporila tvoj prednes, aby pomocou vizuálu napomohla tomu, aby si ľudia zapamätali, čo hovoríš. Stručne, jasne, výstižne. Ak máš slajdy plné textu, ktorý čítaš, načo tam potom si? Jedine tak na toto:

Treba na to ísť úplne opačne: každý slajd treba využiť na to, aby upriamil pozornosť na to, čo chceš povedať. Vizuálnym vnemom si totiž iba pomáhaš – ľudia si spoja to, čo hovoríš s tým, čo uvidia. Takto si tvoj message nie len lepšie zapamätajú, ale ich to bude aj baviť počúvať. Vizuál teda nie je cieľom, ale prostriedkom.

Vieš, aké je štandardné pravidlo pre texty v prezkách? Nie viac ako 6 slov na slajd. Nie, to nie je vtip, profesionáli to skutočne odporúčajú. Viem, nedá sa to vždy. Ak to však dokážeš, tvoja prezentácia bude spravidla lepšia. Pridaj očný kontakt miesto čítania a vyhral si. Posledná prezka, ktorú som robil, mala 30 slajdov a z toho 27 bolo čisto obrázkových. Sprav to tiež a uvidíš, že budeš mať úspech.

V praxi: Daj ľuďom obrázok, ktorý je vtipný, výstižný, prekvapivý, emočne nabitý alebo inak zaujímavý a bez toho, aby si ich musel inak upútať. Budú sami zvedaví, čo k tomu budeš ďalej hovoriť. A o to ti presne ide.

lecture

2. Rozpovedz ľuďom príbeh

Narodili sme sa, aby sme rozprávali príbehy. Z psychológie už dávno vieme, že príbehy sú pre človeka kľúčové. Je tak jednoducho naprogramovaný. Práve preto tak radi počúvame vtipné príhody svojich známych, preto pozeráme filmy, preto čítame knihy, a preto všetky detské rozprávky vysvetľujú zásady morálky cez príbehy. Príbehy sú jednoducho to, čo chce každý. Ak dokážeš vo svojej prezentácii dať ľuďom príbeh, o úspech máš postarané.

Vymenovať fakty vie každý a človek pri tom skôr či neskôr od nudy zaspí (pozdravujem uspávačov hadov citujúcich skriptá na katedre nejednej univerzity). Ak dáš ale informáciám príbeh, publikum ich prijme úplne inak. Storku, ktorá má pre nás význam a niekam nás posunula sa nemusíme učiť naspamäť. Ak je autentická, osobná a má pre nás dôležitý message, jednoducho si ju zapamätáme.

V praxi: použi obrázok na ilustráciu a rozpovedz autentický príbeh z vlastného života. Obrázok spoj s citátom, ktorý tú situáciu vystihuje a voilá, všetci počúvajú, vedia sa s tebou identifikovať, jeden zmysel podporuje druhý a svoje posolstvo si vyjadril elegantne, jasne a zapamätateľne.

Lecture

3. Zaútoč na emócie

Ľudia nie sú zvyknutí nechať sa ovplyvniť alebo presvedčiť iba rozumom. Argumenty jednoducho nestačia: musíš ich previazať s emóciou. To môžeš spraviť buď pomocou spomínaného príbehu alebo pomocou silných obrázkov. Ak ľudí budeš iba informovať a prevedieš ich zoznamom zoradených informácií, nič nedosiahneš. Musíš docieliť, aby niečo cítili.

V praxi: Obrázok je za tisíc slov. Hovoríš o nadmernej produkcii odpadu? Ukáž im zvieratá, ktoré kvôli odpadu zomreli. Snažíš sa presvedčiť ľudí o finančnej šetrnosti svojho riešenia? Ukáž im kopu mincí, ktorú ušetria, ak ho použijú.

Okrem silných emócií nezabudni komunikáciu z času na čas odľahčiť. Ako? Vtipom. A nemyslím tým lacnú historku z knižky „Tisíc a jeden vtip“, ale niečo originálne a príjemné, čím ukážeš vlastnú kreativitu. Nebuď príliš vážny, zahraj sa s publikom a ono sa ti odmení svojou pozornosťou. Takto nejako:

Girl

4. Úvod je najdôležitejší

Zabudni na formality a predstavovanie sa. Aby si publikum zaujal, musíš začať hneď z prvej a priniesť mu niečo, čo ho vtiahne a nepustí. Stačí ti k tomu myslieť na to, aby tvoj úvod bol:

  • Osobný – ak v úvodnej časti prezky rozpovieš osobný príbeh ilustrujúci dôležitý bod prezentácie, jednoducho a efektívne tak nastolíš tému.
  • Nečakaný – ukáž ľuďom niečo, čo je prekvapivé. Niečo, čo ide proti ich očakávaniam. Sprav alebo povedz niečo, čo šokuje. Emócia prekvapenia ich prinúti, aby sa začali sústrediť a prebudí v nich zvedavosť na to, čo budeš hovoriť ďalej.
  • Obohacujúci – ukáž alebo povedz ľuďom niečo, o čom doteraz netušili. Začni s fotkou, ktorú nikdy nevideli, príbehom, o ktorom nič nevedia alebo štatistikou, ktorú nikto nepozná. Ľudia sú zvedaví a nasýtením ich zvedavosti pomôžeš aj sebe.
  • Spochybňujúci – spochybni bežné predpoklady a znalosti. Zapoj predstavivosť publika a vyprovokuj ich otázkou. Keď nad ňou začnú rozmýšľať, zrazu si spravil z pasívnych poslucháčov aktívne publikum!
  • Vtipný – použi humor a odľahči atmosféru v miestnosti. Smiech je nákazlivý a ak sa ti ho podarí vyvolať už na začiatku, máš všetky predpoklady pre to, aby mala tvoja prezentácia úspech. Možno bude úplne stačiť tento hafan:

hafan

V praxi: zabudni na úvody s vlastným menom, obsahom prezentácie a omáčkami o tom, čo bude nasledovať. Tak to učia zabetónovaní seniori. Skoč do prezky po hlave a bude to zábavné nie len pre teba, ale aj pre tých, ktorí ťa počúvajú. Originalita, dôvtip a humor sú tvojimi zbraňami, treba ich preto využiť!

5. Menej je viac

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že prezentovanie sa točí okolo techniky, okolo toho, ako pripravíš slajdy a čo na ne dáš. Opak je však pravdou: slajdy nepotrebuješ vôbec. Ak sa bez nich nevieš pohnúť, znamená to, že nie si dostatočne pripravený. Ak nie si dostatočne pripravený, budeš na ne musieť naliať text. A to je začiatok konca ako som ho popisoval v úvode.

Skús na to ísť inak a použiť môj obľúbený trik: čierne slajdy. Je to presne to, čo si myslíš: čierna plocha. Ak po desiatich krásnych fotkách ukážeš ľuďom čiernu plochu, všetky oči idú automaticky na teba a všetky uši ťa počúvajú. Vtedy im dáš svoj najsilnejší message a BUM, vyhral si na celej čiare.

Less is more

Menej je skutočne viac a preto sa neboj vyškrtať z prezentácie všetko, čo sa netýka tvojho hlavného posolstva. Všetko tam jednoducho nezmestíš a o to dôležitejšie je dať tomu podstatnému priestor, ktorý si zaslúži.

V praxi: používaj pekné a jednoduché obrázky a minimum textu. Dobre sa zamysli nad tým, aby prezka mala logickú štruktúru a myšlienky plynuli prirodzene a ľahko. Zapamätaj si: nie je ťažké spraviť zložitú prezentáciu. Ťažké je spraviť jednoduchú.

Najdôležitejšie na koniec: nikdy, nikdy nezabudni na to, že technika je vždy len tvojou podporou. Úspech alebo neúspech prezentácie je na tebe a na old-schoolovom prednášaní, v ktorom si ty ako človek vytváraš vzťah s tými, ktorí ťa počúvajú. Stačí, ak nikdy nedovolíš, aby slajdy na stene stáli medzi tebou a tvojim publikom a máš vyhraté.

Týchto 5 bodov len veľmi zľahka prešlo po povrchu problematiky prezentácií. Ak ich však dodržíš, garantujem ti, že tvoje prezentácie budú mať drasticky väčší úspech a vyhneš sa tomu, čo sa volá Death by PowerPoint. A ak ti nestačilo, prečítaj si knižku Garra Reynoldsa, v ktorej sa dočítaš ešte oveľa viac.

Stretol si sa už niekedy s Death by PowerPoint? Aké sú tvoje skúsenosti s prezentáciami? Podeľ sa s nami v komentároch a inšpiruj aj ostatných! :)

Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti

Najnovšie videá

Trendové videá