5 zlozvykov, ktoré sú nepriateľom produktivity
- S nedostatkom produktivity a prebytkom prokrastinácie bojujeme asi všetci. Negatívne sa to odráša na našom profesionálnom/akademickom živote a vždy sa nájde niečo, čo by sme mohli urobiť preto, aby veci išli lepšie. Ak sa to týka aj teba a zároveň s tým máš chuť niečo robiť, môžeš veselo pokračovať v čítaní. Máme pre teba pár zabijackých zlozvykov, ktoré dokážu produktivitu udupať pod čiernu zem.
- S nedostatkom produktivity a prebytkom prokrastinácie bojujeme asi všetci. Negatívne sa to odráša na našom profesionálnom/akademickom živote a vždy sa nájde niečo, čo by sme mohli urobiť preto, aby veci išli lepšie. Ak sa to týka aj teba a zároveň s tým máš chuť niečo robiť, môžeš veselo pokračovať v čítaní. Máme pre teba pár zabijackých zlozvykov, ktoré dokážu produktivitu udupať pod čiernu zem.
Takže ak chceš niečo načas dokončiť a urobiť to dobre, poprípade rovno rozbiehaš podnikanie, radšej si nasledujúce body zapíš za uši ako zásadné DON’Ts.
1. Potreba všetko urobiť sám
Nedávno sme priniesli článok, v ktorom sme sa venovali tomu, prečo niekedy nadpriemerne inteligentní ľudia bývajú zlými podnikateľmi. Dôvod? (Jeden z nich) je ten, že sa všetko snažia urobiť sami. A to proste nejde, aspoň teda nie, ak to chcú urobiť naozaj skvelo, načas a zároveň si zachovať aspoň nejaké zvyšky psychického zdravia, či pár hodín spánku denne. Áno, je nám jasné, že naši čitatelia sú jedna výkonná a multitalentovaná kopa, ale určite nie každý vo všetkom.
Práve slabé stránky, v ktorých nevynikáme, treba včas rozpoznať a následne zodpovednosť za ne odovzdať niekomu inému, kto je v nich jednoducho lepší. Nie je žiadna hanba priznať si, že je aj niekto lepší. Aj keď to niekedy naozaj, ale naozaj bolí. My vieme.
foto: bangalorehandyman.com
2. Nutkanie na všetko hovoriť áno
Aj keď sa Jim Carrey ako Yes Man všemožne snažil z tohto životného štýlu spraviť terno, my dobre vieme, že v reálnom živote to tak nefunguje. Nebuďme teda tou pomyselnou „holkou na všechno“, pretože nie všetky nápady a návrhy ostatných ľudí skutočne stoja za to. Na začiatku býva hovorenie rozhodného „nie“ príšerne ťažké, no čas má cenu zlata a treba si ho patrične vážiť. Je to podobné ako v prvom bode – ak nedokážeš všetko urobiť sám, logicky nemôžeš ani prijať všetky úlohy, pozvania, návrhy, či ľudí.
Slušnosť je jedna vec, byť rohožkou pre celé široké okolie je už vec druhá. Jednoducho, treba mať tie správne priority a pre istotu si ich niekam rovno vytetovať. Nech nezabudneš, čo je skutočne dôležité.
foto: aceshowbiz.com
3. Očakávanie dokonalosti
Skrátka a jednoducho, tá pomyselná úroveň dokonalosti neexistuje. Predstavuj si ju ako dúhu grcajúceho jednorožca a následne si uvedom, že naňho v skutočnom živote nikdy nenatrafíš. Rovnako to funguje aj s dokonalými výsledkami. Ak sa budeš neustále držať jednej veci a snažiť sa ju donekonečna vylepšovať, prídeš o mnohé príležitosti, ktoré ti pred očami ujdú len preto, lebo si ich nebudeš všímať.
Takáto strata času by sa dokonca dala považovať za vyšší level prokrastinácie. Je síce vyšší, ale stále ide len o prokrastináciu. Aj veľké spoločnosti, ako napríklad Uber alebo Airbnb, na sebe pracovali za pochodu. Keď expandovali na nové trhy, ani zďaleka ešte neboli zo všetkých stránok dokonalé, no na tom až tak nezáležalo. A pozri, kde sú teraz. Pokiaľ zrovna nepracuješ na prelomovej vakcíne proti HIV, poprípade lieku na rakovinu, môžeš si dovoliť byť nedokonalý.
4. Ochota nechať sa zas a znova rušiť hlúposťami
Určite dobre vieš, o akých je reč. Pre každého je to niečo iné – napríklad notifikácie na Instagrame, správy na Facebooku, rôzne pripomienky a budíky… Niekedy je najlepšie si od nich dať úplnú pauzu, aspoň na tú chvíľu, dokým nedokončíš to, na čom práve pracuješ. Budeš prekvapený, ako veľmi ti to môže pomôcť. Takže pre začiatok treba:
foto: officescapellp.co.uk
– Zásadne ignorovať súkromné správy a smsky. Pokiaľ nehorí, poprípade nikto neumiera, určite to počká. Zároveň tým možno pomôžeš aj druhej strane, ktorá týmto spôsobom tiež prokrastinuje a vyhýba sa vlastným povinnostiam. (Ak však ide o správu od mamy, radšej jej predsa len odpíš. Nech si nemyslí, že si mŕtvy/a.)
– Zapnúť airplane mode. Keď pracuješ na niečom skutočne dôležitom, niekedy pomôže len tento radikálny krok. Vyhneš sa tak všetkým notifikáciam, sms-kám, hovorom a pripomienkam.
– Vytvoriť si v rozvrhu prázdny priestor. Pokiaľ budeš toto správanie dokola opakovať, postupne si navykneš, že v určitý čas dňa neexistuje žiadne stretnutie, konferenčný hovor, notifikácia, ani súkromná smska. Jednoducho nič, len číra produktivita a sústredenie. Vyhradením tohto špecifického okna si časom navykneš zvýšiť produktivitu tak, aby si všetko zásadné stíhal ešte predtým, než sa skončí.
5. Neustále kontrolovanie mailov
Už len selekcia relevantných mailov od spamu zaberie drahocenný čas. O opakovanom refreshovaní schránky a odpisovaní už ani nehovoriac. Opäť, pokiaľ nehorí, mailom sa venuj len v určitý čas, ktorý bude venovaný len a len im, a počas ktorého nebudeš zanedbávať iné dôležité aktivity. Samozrejme, nastavenia ohľadom spamu je treba pravidelne updateovať, aby ťa napríklad newsletter od obľúbenej značky na niekoľko hodín neuniesol do hlbín prokrastinácie.
foto: amazonaws.com
Zdroj: Entrepreneur, zdroj titulnej fotografie: killadj.com