Biznis partner mu ukradol značku: Spoveď majiteľa dielne s ručnou výrobou luxusných postelí za 30-tisíc eur

  • Podnikanie je cesta plná nečakaných výziev a zvratov
  • Presvedčil sa o tom aj Ján Nehéz, zakladateľ značky Bernuss
  • Bernuss sa špecializuje na výrobu luxusných postelí
Ján Nehéz/CEO Bernuss
Na snímke Ján Nehéz, CEO spoločnosti Bernuss Startitup
  • Podnikanie je cesta plná nečakaných výziev a zvratov
  • Presvedčil sa o tom aj Ján Nehéz, zakladateľ značky Bernuss
  • Bernuss sa špecializuje na výrobu luxusných postelí

Ján Nehéz pred takmer desiatimi rokmi začal svoje podnikanie pod značkou Bedeur, no spor s bývalým biznis partnerom Tomášom F. viedol k tomu, že musel čeliť nečakaným problémom a nakoniec sa rozhodol pre rebranding firmy.

Jeho podnikateľská cesta je dôkazom toho, že aj keď sa človek stretne s nepriazňou osudu, je možné opäť vstať na nohy a aj ďalej budovať značku podľa vlastnej vízie a predstavy.

Zrodenie značky

Značka luxusných postelí z dielne Nehéza v jej počiatkoch niesla názov Bedeur. On však mal jasnú víziu – pri Leviciach spolu s tímom odborníkov ručne vyrábať kvalitné postele z prírodných materiálov, ktoré by prinášali zákazníkom dokonalý spánok.

Dostal sa však do situácie, ktorú by mu žiaden podnikateľ, ktorý prácne buduje svoj biznis, nezávidel. 

„Musel som začať čeliť tomu, že značka ako taká nebola chránená tak, ako by som si predstavoval, a bola zneužitá. To znamená, že sa začali na trhu objavovať kópie alebo falzifikáty, napodobeniny,“ vysvetľuje Nehéz.

„Značka Bedeur začala byť kopírovaná. Môj menšinový bývalý spoločník Tomáš F. využil situáciu a fakt, že bol konateľom spoločnosti, a prepísal si ochrannú známku.“

Ďalej vysvetľuje, že značku sa jeho bývalý spoločník rozhodol jednoducho ukradnúť.

„Voči tomuto sme sa právne ohradili a bránili. Avšak kým súd právoplatne rozhodne a určí, že tá značka môže byť používaná, povedzme, iba mnou, môže to trvať aj 3, 4 či 5 rokov.“

Objasňuje, že jeho bývalý spoločník tak môže naďalej svojpomocne vyrábať nekvalitné repliky, ktoré nespĺňajú jasne stanovenú kvalitu. Nehéz hovorí, že bývalý spoločník má len základné know-how o výrobe postelí, čo sa má jasne odrážať aj na nekvalite jeho produkcie.

Zneužitie predajne v Prahe

Predaj postelí je zabezpečený vďaka franšízam. Jednou z nich bola aj pobočka v Prahe, na ktorú mal mať vplyv len bývalý spoločník s partnerom z Česka. Nehéz tak zostal od tohto show-roomu absolútne odstrihnutý, čo mal bývalý spoločník využiť vo svoj prospech a túto prevádzku využívať ako jeho hlavný predajný bod.

„Následne sa pokúšal oslovovať aj iných partnerov, ktorí spolupracovali od začiatku s výrobou pri Leviciach alebo so mnou ako s majiteľom. Toto sa mu ale nedarilo.“

Konštatuje, že Tomáš F. si pod značkou Bedeur najnovšie otvoril aj showroom v Bratislave. 

„Na jednej strane sa na tom pousmejem, keď vidím, ako vyzerá ten produkt, ale na druhú stranu viem, že mi to ničí niečo, do čoho som 10 rokov investoval čas, energiu aj peniaze. Som ale rád, že sa mi tento rok podarilo v Prahe otvoriť nový showroom Bernuss.“

Rebranding na Bernuss

A práve preto sa rozhodol pre radikálny krok – rebranding. Jeho „nová“ značka nesie názov Bernuss.

„Urobil som to práve kvôli tomu, aby som sa dokázal odlíšiť od tých napodobenín a aby som bol jasne čitateľný pre zákazníka.“

S rebrandingom prišli podľa jeho slov aj inovácie a vylepšenia produktov, ktoré majú prinášať ešte vyššiu kvalitu a komfort pre zákazníkov.

Avšak priznáva, že rebranding nebol jednoduchý proces, ale verí, že to bol správny krok. „Zmena názvu je, samozrejme, bolestivá. Je to vyhodenie nejakej energie, financií a všetkého do koša.“ 

Na druhej strane, za najväčšiu hodnotu jeho firmy Bernuss momentálne považuje tím ľudí, ktorí ručne vyrábajú postele pri Leviciach vďaka know-how, ktoré nadobúdali dlhé roky. 

„Vidím, ako na to reagujú zákazníci, s ktorými som v kontakte v Bratislave. To, že vyrábame pri Leviciach, je pre nich dôležité. Sú spokojní, keď vedia, že za tým sú tí istí ľudia a tá istá výroba.“

Franšízing a expanzia

Jedným z jeho hlavných cieľov je momentálne aj expanzia formou franšíz. „Mojím najväčším plánom je posilniť expanziu formou franšízových partnerov, aby som sa dostal na trhy, na ktorých momentálne nie som. Mám záujem o Budapešť, Viedeň a ďalšie väčšie mestá v Nemecku a Rakúsku,“ hovorí Nehéz.

Zároveň plánuje rozšíriť predajnú sieť aj na Slovensku a v Česku.

„Viem sa s budúcimi partnermi dohodnúť na nejakom franšízovom formáte, keď sa vystavia 1 či 2 modely a rozšíri sa tak predajná sieť.“

Pevné základy

Konštatuje, že vylepšenú značku Bernuss momentálne vníma ako inovatívny startup, ktorého obrovskou výhodou je, že stojí na pevných základoch, ktoré majú za sebou históriu a tradíciu.

„Nie je to niečo, čo teraz len testujem a ani neviem, ako to bude vyzerať, pretože mám veľmi veľa skúseností v tomto segmente.“

Bude rád, ak sa dostane do bodu, keď pri zmienení jeho značky budú ľudia vedieť, že hovorí o kvalitných, prírodných posteliach vyrábaných na Slovensku.

Tisíce eur za posteľ na mieru

Šéf značky Bernuss objasňuje, že na Slovensku je dnes dostatok solventnej klientely, ktorá je ochotná kúpiť si posteľ za cenu auta. Poukazuje aj na fakt, že jeho konkurencia predáva postele aj za 70-tisíc eur a viac. 

„Ja takú posteľ dokážem zákazníkovi vyrobiť na mieru za nejakých 13-tisíc eur. Dokonca tými mojimi základnými modelmi, ktoré sú čisto z prírodných materiálov a ponúkajú všetky benefity a atribúty ručne vyrábaných postelí, dokážem atakovať cenníkové ceny aj bežných postelí, ktoré sú z obyčajných umelých materiálov a matracov.“ 

„To znamená, že som prišiel aj s modelom komplet postele, ktorého cenníková cena je cca. 4 700 eur a má naozaj kvalitný matrac vyrobený na mieru. Horný limit, čo sa týka cien, mám na úrovni 16- až 17-tisíc eur v prípade štandardných kolekcií postelí.“

Bernuss postel MINIMAL
zdroj: Bernuss

Vždy je to však o požiadavkách klientov, taktiež si spomína aj na zákazníka, ktorému v dielni pri Leviciach vyrobili posteľ podľa jeho prianí a finálna cena sa vyšplhala na cca. 30-tisíc eur. Na druhej strane je možné posteľ či matrac „ochudobniť“ o niektoré záležitosti, vďaka čomu môže byť konečná cena aj pod 4 700 eur. 

Príbeh Jána Nehéza a jeho značky Bernuss môže byť pre mnohých podnikateľov varovným prstom a ponaučením, čo všetko sa v biznise môže pokaziť. Zároveň to dokazuje, že aj keď sa podnikateľ stretne s nepriazňou osudu, je možné sa z toho pozviechať a pokračovať v budovaní firmy nanovo, s ešte väčším odhodlaním a kvalitou.

Šéf firmy Bernuss pevne verí, že jeho značka bude pokračovať v raste na trhu luxusných postelí.

„Pre mňa je najdôležitejšie, aby Bernuss bol synonymom kvality a poctivej práce. Chcem, aby naši zákazníci vedeli, že si kupujú produkt, za ktorým stojí tím špičkových odborníkov a remeselníkov, ktorí sa každodenne snažia priniesť to najlepšie, čo dokážu,“ uzatvára Ján Nehéz.

O vyjadrenie sme požiadali aj Tomáša F., ten však neodpovedal. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá