Dočkáme sa na Slovensku zdieľaných bicyklov?
- Mestské bicykle poskytujú lacný spôsob dopravy, majú potenciál odľahčiť miestne komunikácie a celkovo zlepšiť život v mestách. O bikesharingu na Slovensku sa hovorí už niekoľko rokov, mnohí by ho aj chceli, avšak financie na realizáciu jeho komerčného fungovania, ktoré by prevádzkovali súkromné spoločnosti, sa doteraz nenašli.
- Mestské bicykle poskytujú lacný spôsob dopravy, majú potenciál odľahčiť miestne komunikácie a celkovo zlepšiť život v mestách. O bikesharingu na Slovensku sa hovorí už niekoľko rokov, mnohí by ho aj chceli, avšak financie na realizáciu jeho komerčného fungovania, ktoré by prevádzkovali súkromné spoločnosti, sa doteraz nenašli.
Efektívny spôsob požičiavania bicyklov, ktorý sa osvedčil v mnohých európskych mestách, ako je Viedeň, Londýn alebo Praha, na Slovensku stále chýba.Vo väčšine miest ho sponzorujú väčšie firmy (napríklad banky alebo reklamné spoločnosti). Vo Viedni je to spoločnosť JCDecaux, v Londýne banka Barclays. Na Slovensku je zatiaľ našou jedinou záchranou komunitný bikesharing.
White Bikes Bratislava
V uliciach Bratislavy sa už od septembra 2013 začali objavovať malé a nenápadné biele bicykle, ktoré dala do obehu Cyklokuchyňa s technickou podporou Cyklokoalície. Všetky biele bicykle pochádzajú z holandského parku De Hoge Veluwe, ktorý bicykle bratislavskej komunite daroval. Aktívni Bratislavčania tak majú možnosť používať asi 50 bicyklov dostupných na 25 odkladiskách.
Proces vypožičiavania funguje čiastočne na báze dôvery, treba sa doňho v centrále registrovať, absolvovať krátke zaškolenie a potom poslať smsku o mieste, kde ste „white bike“ nechali. Aplikáciu na požičiavanie bicyklov sa autori snažili vytvoriť čo najuniverzálnejšie, aby ju mohli poskytnúť voľne ako tzv. „open source“. Rovnaký systém tak môžu použiť aj v iných mestách a krajinách, využili to už napríklad v Kežmarku alebo v chorvátskom Zadare.
„Náš otvorený systém je svetovým unikátom, pretože zvyčajne to býva zastrešené komerčne alebo nejakou univerzitou. Ak chce malé mesto zaviesť bikesharing, tak na komerčnej báze je to pre nich nerealizovateľné, pretože bežné stanice stoja 10-tisíce eur. S naším systémom sa to však dá,“ povedal tvorca aplikácie Daniel Ďuriš.
Takýto komunitný bikesharing je zároveň dobrým testom pre ten komerčný, ktorý by na ňom mohol stavať. Členovia združenia dokonca pre mesto vypracovali manuál, ktorým by sa mohol mestský bikesharing riadiť.
Zdieľané Žlté bicykle v Kežmarku
Aj občianske združenie s názvom Vlk, ktorý nikdy nespí chce rozbicyklovať mesto Kežmarok. Prostredníctvom kampane Žlté bicykle, tak plánujú vytvoriť systém zdieľaných bicyklov pre všetkých Kežmarčanov.
Žlté bicykle by mali byť zamknuté bezpečnými kladkami na kód. Záujemca o jazdu by dostal kód, ktorý by použil pri otvorení kladky a nový kód, ktorý by použil po odložení bicykla na niektorý zo stojanov. Kampaň má do dnešného dňa až 77 percentnú úspešnosť.
Minimálna cieľová suma kampane je 3 000€. Pri nižšej sume sa bude projekt realizovať v obmedzenom rozsahu a naopak pri vyššej sa aktivistom podarí projekt zrealizovať lepšie, kvalitnejšie a vo väčšom merítku. Aktivisti však tvrdia, že približne až polovica z vyzbieranej sumy pôjde na odmeny pre prispievateľov.
Chýbajúca infraštruktúra
Mnohí ľudia tvrdia, že v mestách nie je dostatok cyklotrás, aby sa odvážili cez ne bicyklovať. Existujúce cyklochodníky sú v súčasnosti rozkúskované po celom meste a v podstate vedú od nikadiaľ, nikam.
Zdá sa, ako by sme sa báli ísť do nových riešení a náš systém povoľovania a projektovania cyklotrás je stále veľmi skostnatený a proces trvá veľmi dlho. Niektoré riešenia magistrát vôbec neakceptuje a rozpočty na cyklodopravu sa aj po prísľuboch primátora stále znižujú. Bohužiaľ, je tu skôr regres a nie progres, ako inde vo vyspelej Európe.
Avšak len kvôli tomu, že zatiaľ nemáme perfektné podmienky, ľudia by sa cyklodopravy nemali vzdávať. V mestách potrebujeme oboje – cyklotrasy aj bicykle. Keď sa rozšíri systém zdieľaných bicyklov, viac ľudí môže začať bicyklovať a spolu následne budeme môcť vytvoriť tlak na politikov, aby sa zlepšila infraštruktúra. Asi nám tak nezostáva nič iné, než sa bicyklovať a veriť, že raz sa dočkáme.
zdroj: startlab.sk,cyklokoalicia.sk zdroj fotografií: cyklokoalicia.sk