Drahoš Šišovič – mladý podnikateľ, ktorý je dôkazom toho, že aj na Slovensku sa oplatí byť eco-friendly
- S Drahošom Šišovičom, zakladateľom MERCHYOU, sme sa rozprávali o tom, že je potrebné uvedomovať si odkiaľ naše oblečenie pochádza, o tom s akými ľudmi sa mu najlepšie spolupracuje a o tom, aká filozofia najviac ovplyvnila jeho biznis.
- S Drahošom Šišovičom, zakladateľom MERCHYOU, sme sa rozprávali o tom, že je potrebné uvedomovať si odkiaľ naše oblečenie pochádza, o tom s akými ľudmi sa mu najlepšie spolupracuje a o tom, aká filozofia najviac ovplyvnila jeho biznis.
Drahoš, vysvetli nám ako to celé funguje. Môžem ja len tak k Vám prísť s tričkom a dať si natlačiť akýkoľvek obrázok?
Ahoj Veronika, podnikáme v B2B prostredí. Čo znamená, že pomáhame s dodávaním textilu a následnou potlačou rôznym kapelám, festivalom, firmám, organizáciam, odevným značkám, reklamným agentúram atď. Minimálny odber máme limitovaný na 25ks z designu. Nevenujeme sa potlači kusového textilu a okrem hákového kríža vytlačíme čokoľvek.
Začiatky tvojho biznisu neboli ľahké a vyžadovali veľké množstvo času, energie a peňazí. Čo ti dodávalo vieru a silu pokračovať?
Psychickou oporou mi je manželka a brat s ktorými aj pracujem, ak máš dobré rodinné vzťahy je ideálne fungovať podľa hesla „Keep it in the family“. No a keď sa mladý človek sústredí stopercentne na jednu aktivitu, v ktorej chce dosiahnuť určitý ciel, nemusí mať vyslovene talent a skôr alebo neskôr sa mu to podarí. Rovnako to bolo aj v mojom prípade. Tiež ma extrémne motivovalo a stále motivuje, keď vidím, že sa mladým ľudom v ich biznis plánoch darí. Hlavne keď to vidím na Slovensku alebo v Čechách.
Je dôležité byť prajný. Biznis nerobím len pre seba, ale aj pre druhých. Pre rodinu, zamestnancov, ich rodiny, cudzích ľudí, ktorých spoznávam. Nie sme nadácia, podnikáme aby sme generovali zisk, ale už prvotná myšlienka pri zakladaní firmy bola, že raz keď budem mať možnosť a hlas ovplyvniť veci tak to urobím. Napríklad aktuálne u nás pracuje už viackrát súdne trestaný človek, tiež ľudia tesne pred dôchodkom a podobne. Presne tie skupiny ľudí, ktoré nikdo nechce zamestnať a personálne agantúry mi radia, aby som ich nezamestnával. Tiež ma veľmi motivuje aj to kam sme sa ako firma za tak krátky čas dostali a aké možnosti máme. Napríklad minulý týžden bol u nás zástupca firmy, ktorej farby používajú pre tlač v Nike, Armani alebo Chanel a pozval nás do ich školiaceho centra v Štátoch. Rovnako tak sme dostali možnosť stáže vo firme v USA ktorá tlačí priamo pre Nike, lebo majú tak zvládnutý interný systém, že dokázali konkurovať Číne a Nike si ich vybrali hoci náklady na zamestnanie človeka v USA sú oveľa vyššie ako v Číne.
Tieto možnosti si neskutočne vážim, veď sme začínali ako traja nadšenci v pivnici. A tiež doslova hltám čo všetko dokáže konkurencia respektíve firmy napríklad z UK alebo USA. Čo všetko sa musíme ešte naučiť alebo v najlepšom prípade robiť lepšie ako oni. Vylepšit workflow, efektivitu, veľa vecí. Sme na úplnom začiatku. Takže mi vieru dodávali dosahované úspechy na základe rozhodnutí, ktoré sme ako firma spravili a silu ten vnútorný pocit, že už keď sme sa dostali sem, chceme ísť ešte ďalej. Je to pre mňa stále ako sen, ako niečo čo sa nemalo stať mne, vieš ako to myslim? :)
foto: archív Drahoš Šišovič
Skončil si bakalára a ďalej si nepokračoval. Myslíš, že by Ti ďalšie vzdelanie pomohlo v tvojom biznise?
Na prvý pohľad nie, študoval som na katedre marketingovej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave, ale štúdium ako také dáva mladému človeku prehľad a rozhľad, čo je veľmi doležité. Samého ma mrzí, že nemám načítaného oveľa viac. Zároveň je nutné si uvedomiť, že po skončení VŠ už človek nebude mať zrejme nikdy toľko času a psychickej pohody, aby sa naplno mohol samovzdelávať. Vo vedomostiach je sila. A spomeniem tiež cestovanie. Je nesmierne dôležité, aby človek ak má šancu cestoval a spoznával čo najviac. Napríklad s kapelou, s ktorou som hral cca 10 rokov, som prejazdil pol sveta od Berlína po Singapur. Mali sme klubové turné v Európe, Číne, v juhovýchodnej Ázií, chystali sme sa do Austrálie a Kanady. Keď som MERCHYOU rozbiehal boli sme vyslovene zameraný na band-merchandise, tlač tričiek a iného textilu pre kapely. To prostredie som poznal dokonale.
Všetko to malo zmysel a bolo prepojené. Ľudia, ktorých som stretával, situácie ktoré som zažíval, skúsenosti formujú človeka. No a mimo biznis, osobne som si uvedomil, že môžem ďakovať Bohu, že som sa nenarodil v Jakarte v slame, ale v Bratislave na Slovensku. Napríklad v Šanghaji pred koncertom sa nám prihovorila žena s otázkou odkiaľ sme? Keď som jej povedal, že zo Slovenska z Európy, nadšene povedala, že to je super, že raz by tam chcela ísť, že tu máme tak čisto, dobrý vzduch a taký kľud. Samozrejme sa do EU nemá šancu dostať, lebo s jej priemerným platom nenašetrí ani na letenku. Vnímal som, že pre ňu bola Európa ako pre mňa ked som bol malý chlapec USA. Pozerával som seriáli ako Beverly Hills 90210 alebo Baywatch a chcel som tam žiť a pýtal sa v duchu prečo som sa narodil na Slovensku☺
Spomínaš, že tvoji zamestnanci sú z tvojho okolia a ľudia podobní tebe. Nerobí táto podoba problém pri aplikácii inovácii a zmien vo firme, keďže zmýšľanie ľudí je veľmi podobné a to je často problém pri zavádzaní noviniek?
Pri vedení firmy máš len dve možnosti. Buď sa rozhodneš ľuďí vychovať alebo ich striedaš. Tiež samozrejme záleží od segmentu kde podnikáš, ale ak raz ročne nepredávaš pečené zemiaky na Vianočných trhoch, z dlhodobého hľadiska stability a efektivity odporúčam si ľudí vychovať. Čiže ja som si vybral ťažšiu cestu výchovy. Z mojich skúsenosti vnímam ako problém skôr fakt, to ako je vychovaný človek z domova, ego jednotlivca a jeho vek. Veľa kamarátov, ktorí vlastnia firmy alebo sú zamestnaní na vedúcich pozíciach sa na mňa obracajú práve s otázkami ako riadiť, viesť alebo aký systém riadenia používame. Absolútne si netrúfam jednoznačne povedať choď doľava alebo doprava.
Možem sa podeliť o to ako sa snažíme fungovať my, z čoho si vo výsledku možno niečo zoberú obe strany. Pre profesnú slepotu nemusím vidieť zdanlivo banálne riešenia, ktoré niekdo nezainteresovaný pomenuje okamžite. Som ovplyvnený filozofiou Lean managementu. Jedná sa o koncept ktorý po druhej svetovej vojne vymyslela Toyota pre svoju výrobu. Lean nastavuje štandardy pre kvalitu, produktivitu, celkovú efektivitu a kontinuálne ich zlepšuje. Definuje osem typov plytvania, ktoré sa vyskytujú v každej výrobe. Okrem klasických chýb, tam patrí nadprodukcia, nadpráca, zbytočné zásoby, transport, pohyb, vyčkávanie a nemysliaci zamestnanci. Lean zabiehame vo výrobe aj v kanceláriach. Vidím to ako ideálne riešenie nie len pre výrobu, ale aj pre office prostredie. Napríklad pre naše úrady, ušetrilo by to štátu peniaze a veľmi zefektívnilo rôzne procesy. Pri samotnom riadení je dôležitý leadership, ktorý vždy začína u majiteľa alebo vedenia firmy a následne je dôležitý, aby vedúci jednotlivých sekcií boli tiež vyberaný rovnakým klúčom.
foto: youtube
Aby rádový zamestnanec v realite videl že šéf ktorý od neho niečo vyžaduje, funguje rovnako. My máme napríklad vo firme pravidlo „nenadávam“. Pretože hoci som pri práci pod tlakom a ponáhľam sa, napríklad zákazkový list nie je „k-kotina“, ale dokument na základe ktorého prebieha výroba a za zvládnutie zákazky je nám odmenou uhradená faktúra, ktorá ti zaplatí tie nové tenisky, na ktoré sa tak tešíš. Následne je dôležitá zmena myslenia jednotlivca a snaha o jeho zapojenie formou „make it fun“ do celého procesu. Komunikovať nové informácie, vzniknuté problémy tak aby si uvedomovali čo sa deje. Nie kritický pohľad, za každú cenu hľadajúci vinníka, obviňovanie je plytvanie, vieme ho zaradiť hneď pod niekoľko z osem typov plýtvania :), ale analytické jednanie, umožňujúce znovuoveriť domnienky a následne vylepšiť súčasný štandard.
Tvojou prvotnou cieľovou skupinou boli hudobné kapely, no biznis sa rozšíril aj k iným zákazníkom. Aká je tvoja marketingová stratégia na prilákanie nových zákazníkov?
Je pre nás dôležité, aby zákaznik cítil, že tu nie sme preto aby sme na ňom jednorazovo zarobili a „dovidenia“, ale zodpovedne pomohli s jeho dopytom a previedli ho úspešne celým procesom, pretože 70% našich zákazníkov sú laici a nevedia, čo s čím súvisí atď. Samozrejme sa nám párkrát podarilo extrémnym spôsobom pokaziť niekoľko zákazok. Hovorím o tom teraz práve preto, že jeden z impulzov založiť firmu u mňa bolo, že som po viacerých pokusoch necítil, že ma firmy kde som v minulosti riešil tlač merchu pre moju kapelu alebo hudobné vydavateľstvo, vnímajú s potrebným rešpektom ako zákazníka. Ide o prístup. Zákazník nechce kúpiť pokazený produkt so zľavou. Zákazník akceptuje hoci vyššiu sumu, ale produkt a servis musí byť tip-top. Čo samozrejme nie je vždy za každých okolností ľahké. Čiže našou stratégiou je „word of mouth“, každý jeden kus textilu, ktorý vytlačíme je našou reklamou a vizitkou. MERCHYOU je moje priezvisko.
foto: youtube
Veľká časť príjmov hudobných kapiel pochádza práve z predaja tričiek, mikín a reklamných produktov. Ponúkaš alebo plánuješ sprostredkovávať aj služby spojené s merchandisingom?
Plánujeme sa na 110% venovať dodávaniu a potlači textilu. Chceme byť v tom najlepší, tak aby keď ťa napadlo: „Kde si nechám vytlačiť tričká pre svoj gym?“. Podvedome ti vyskočilo MERCHYOU ako ked si chceš objednať kuriera a automaticky voláš DHL. Náš plán je patrične sa starať o našich stabilných klientov, zdokonalovať systém riadenia, ktorý nám ušetrí peniaze a vyladí workflow.
V Číne alebo iných ázijských krajinách ponúkajú podobné služby za veľmi smiešne peniaze. Predstavuje toto pre tvoj biznis nejaké nebezpečenstvo?
Situácia na trhu sa mení, firmy ktoré nemajú problém s nákladmi na prepravu, nevadí im komplikovná komunikácia (kazovosť, keď je v EU deň tam sa spí, atď) a nemusia byť blízko k zákazníkovi aby vedeli rýchlo reagovať (záleží od segmentu) sa sťahujú z Číny do Severnej Afriky alebo Indie lebo konkurenčné výhody Číny sa po rokoch rýchleho hospodárskeho rastu z nízkonákladového centra svetovej ekonomiky menia na nie až tak výhodnú alternatívu. Čoraz viacej firiem uplatňuje stratégiu rýchlich peňazí, kedy ak ti niekdo dlží tak defacto nezarábaš. Trh sa veľmi rýchlo mení, potrebujeś vyrobiť, rýchlo dodať a inkasovať. Na to tiež nadväzuje jeden z Lean princípov je tzv. „one piece flow“ kedy vyrábaš maximálne efektívne a bez strát. Vyrábaš len to, čo potrebuješ a koľko toho potrebuješ. Nerobíš zbytočne na sklad. Len to, čo chce zákazník, odošleš, dostaneš zaplatené a ideš ďalej. Už pred troma rokmi nás po stretnutí v Londýne oslovila firma z Kalifornie, ktorá vyrábala v Číne, že hľadá partnera v EU, lebo sa plánuje sťahovať do Holandska. Dôvod bol presne opak toho čo píšem na začiatku, vadila im kazovosť, zvýšené náklady na výrobu a zdĺhavá a drahá logistika.
Biznis ide perfektne na Slovensku a v Čechách. Plánuješ rozšíriť svoj biznis aj do iných krajin?
MERCHYOU vyrába cca 60/ 40 pre Slovensko ako aj pre Európu. Zákadňu máme v Bratislave a pobočku v Prahe, srdce mi piští po ďalších dvoch metropolách, kde vidím, že by to malo význam a máme tam čiastočne pripravené prostredie. A hoci rád zdravo riskujem, naše priority su momentálne iné.
foto: archív Drahoš Šišovič
Ponúkaš bio, sweatshop-free a fair trade alternatívu textilu. Myslíš si, že je na Slovensku dostatočné povedomie o potrebe udržateľného módneho priemyslu? Čo si myslíš, že by sa dalo urobiť, aby sa viac o tejto problematike hovorilo a rozšírilo sa povedomie?
Neplánujem viesť „zelenú revolúciu“ ako sa teraz posmešne o trvalo udržateľnom koncepte hovorí. Čo by sa dalo urobiť, aby sa o tejto problematike hovorilo? Malo by sa o nej hovoriť. Váš Facebook page ma 40.000 followers, využite to ☺ Pýtaj sa odteraz v každom interview na „udržateľnosť v biznise“. Nerobme z toho vedu, proste šírme relevantné informácie. Zem máme požičanú od našich detí. Nebuďme primitívny, ked si sadneš na Schwechate do lietadla tak za cca 10 hodín si v Bangladéši, kde si zrazu v úplne inom svete akoby na inej planéte. Ak by Slovák mal čo i len deň pracovať v podmienkach za akých tam veľa svetových výrobcov vyrába textil, ktorý si my v EU bezmyšlienkovito kupujeme na jednorazové „víkendové použitie“, tak by sa okamžite zorientoval a začal rozmýšlať kam takýto systém smeruje a či je trvalo udržatelný. A tam by mohla začať naša debata.
foto: youtube
Žurnalisti z Guardian spracovali interaktívny dokument na základe faktov ktoré osobne zozbierali. Popudom na vytvorenie tochto dokumentu bolo velké nešťastie, ktoré si možno budeš pamätať že sa stalo v Apríli 2013 v Dhake (Bangladéš), kde zomrelo cez 1000 ľuďí a raz toľko bolo zranených. Robili v továrni na výrobu (šitie a kompletizácia) textilu pre západne značky. Dokument sa volá Fast Fashion. Je to ako kedysi v Ríme, kde otroci makali na Rimanov, teraz sme my Rimania a tieto krajny ako Bangladéš sú naši otroci. Od úplného začiatku vedenia MERCHYOU sme tlačili výhradne eco-friendly farbami a istý čas vyslovene využívali na čistenie strojov výrobky vyrobené zo sójových bôbov a kukurice a boli sme historicky prvá firma na Slovensku, ktorej tento dodávateľ takúto „chémiu“ dodával. Skoro 20 rokov nejem mäso, bol som 10rokov vegán a naďalej sa stravujem vegetariánsky a v momente kedy som dostal možnosť niečo ovplyvnyť tak to robim. Neskončilo to len pri nápise na tričku „Go vegan“ ako si moja mama myslela ☺. Naďalej používame bezphtalátové farby a tento rok by sme sa radi uchádzali o jedinečný certifikát, ktorý nemá na Slovensku zatial žiadna tlačiarenská firma, zameraný na eco friednly výrobu a jej štandardy.
Tiež sme výhradným predajcom textilnej značky StanleyStella (belgická firma), ktorá ma komplet sortiment certifikovaný najzásadnejším certifikátom v tejto oblasti, podľa ktorého spĺňajú globálne organické textilné štandardy ako aj sociálnu zodpovednosť. A teda vieme zákazníkovi ponúknuť akoby 100% „košér“ produkt kedy či tlač alebo textil sú eco friendly a týmto jednoznačne preukazujeme náš záväzok k trvalo udržatelným praktikám. Každopádne u fyzických osôb – domácností by na začiatok úplne stačilo keby konečne začali všetci separovať odpad☺ Ak chceme dobre žiť a veci meniť k lepšiemu, nestačí nám poznať ciel. Je to dôležité, ale nie zásadné. Zásadný je váš charakter. Kto ste, ako sa správate, ako sa rozhodujete, ako sa vyvíjate, ako hlboko sa spoznáváte a spätne tým ovplyvňujete.
O čom teraz snívaš, čo by si chcel dosiahnuť v najbližšom čase?
Dávam si krátkodobé ciele, ale snívam vo veľkom☺ Chcel by som dosiahnuť počas max. 3 rokov takú suverenitu, aby si nás nebála vybrať za partnera nejaká veľká (svetová) firma. Dvere máme už teraz otvorené na niekoľko smerov, ale účelovo to držím „ pod pokrievkou“ lebo nič nie je horšie ako keď začnes spoluprácu a nie si na ňu pripravený a dopyt nezvládneš. O tom sa všetci dozvedia oveľa rýchlejšie ako o tvojich úspechoch a európsky trh je pomerne malý, každý sa s každým pozná. A my sa máme ešte veľa čo učiť a musíme spraviť ešte veľa opatrení aby sme boli pripravení.
A nakoniec mal si niekedy zákazníka s veľmi zvláštnou špecifickou požiadavkou?
Áno mali, v minulých rokoch nás niekoľko neonacistických značiek žiadalo o výrobu (dodanie textilu a tlač). Myslím si že v roku 2016 je veľmi zvláštna a špecifická požiadavka zákazníka ak chce mať na textile vytlačený napríklad znak Waffen-SS. Z ohľadom na výsledky volieb to zrejme niekoľko tisícom Slovákom, ale nepríde zvláštne ani špecifické a dokonca tomu dajú priestor a slovenské firmy sa nehanbia na tom zarobiť.
Zdroj fotiek: Archiv D. Šišoviča a facebook MERCHYOU