Dušan Plichta – začal od nuly, stal sa blogerom roka a rozbehol firmu s inovatívnymi potravinami
- Inšpiratívny rozhovor s úspešným Slovákom Dušanom Plichtom o jeho kariére, živote a myslení.
- Inšpiratívny rozhovor s úspešným Slovákom Dušanom Plichtom o jeho kariére, živote a myslení.
Meno Dušan Plichta je na Slovensku známe stále viac a viac. Pred troma rokmi začal ako jeden z pionierov vo svete výberovej kávy a vytvoril slovenskú značku PowerCoffee. Dnes sa však už zameriava na oveľa širší sortiment „vylepšených potravín“ a na komplexnú osvetu pre produktívny životný štýl Slovákov.
Okrem toho sa nedávno stal víťazom v súťaži Bloger Roka 2015 v kategórii Zdravie a životný štýl. Viac o jeho princípoch úspechu, životných skúsenostiach a nových výzvach nám povedal v tomto rozhovore.
Ahoj Dušan, už je to nejaká doba, čo sme sa s tebou rozprávali a už dávno to nie je len o PowerCoffee. Povedz nám v skratke, kam si sa za ten čas posunul.
Zdravím inovatívnych čitateľov StartitUp a rovno odpoviem, že vďaka tomuto rozhovoru sa aspoň konečne trochu zastavím a zamyslím nad tým, kam som sa posunul. Tí čo ma poznajú aj osobne vedia, že neustále riešim niečo nové, inovujem a zamýšľam sa nad tým, ako svojou troškou zmeniť zdravotnú a produktívnu realitu Slovenska. Proste či chcem, či nie, máme tu problém a problém treba riešiť. Tak som sa rozhodol, že nemá zmysel naťahovať sa o to, kto má lepšiu, ovocnejšiu, zemitejšiu, kyslejšiu či aciditnejšiu kávu…
Skôr si myslím, že nám treba riešiť komplexný problém raňajok a snackov, ktoré si mnoho ľudí vyberá zle a potom sa čuduje, že sa im nič nechce, že nemajú dostatok energie či veľmi preceňovanej pevnej vôle. Tak som jednoducho zmenil focus na celý koncept POWERLOGY. Našim úmyslom je ukázať ľuďom, aký je rozdiel v skutočne energických raňajkách pri zachovaní zážitku plnej chute. Takto sa mnoho našich fanúšikov presvedčilo, že na kvalite záleží a našimi produktmi si vylepšujú aj bežné jedlá.
Ako podnikateľ, bloger a tréner životosprávy si stále v jednom kole. Ako sa ti darí udržať pri tom všetkom motiváciu a inšpiráciu na nové veci?
Fascinuje ma poznanie, hľadanie kauzality a jednoducho má baví jedlo a jeho vplyv na organizmus. Samozrejme, že mám aj ja svoje demotivačné chvíľky, ale tu mi pomáhajú jasne stanovené hodnoty, jasná vízia a orientácia na proces učenia. Ciele a úspech sú len naše vykonštruované fantázie, ale skutočné naplnenie potenciálu sa podľa mňa skrýva v procese učenia sa a následného riešenia problémov.
Kto to dokáže s úsmevom, humorom a nadhľadom, ten je podľa mňa frajer a tak ako vzor dokáže inšpirovať ľudí k lepšej verzii samých seba. Ako nechcem tu písať nejaké motivačné poučky, ale jednoducho mám svoje vzory, ktoré ma inšpirujú a snažím sa svojim spôsobom naplniť svoj potenciál a priniesť ľuďom hodnotu.
Tvoja značka Powerlogy je (minimálne) v komunite vyznávačov zdravého životného štýlu dobre známa. Čo všetko si to vyžadovalo, aby sa z obyčajného mena firmy stal BRAND?
Podľa mňa až tak známi nie sme I keď poteší, keď nás už ľudia začínajú rozpoznávať. Avšak musíme byť realisti, že nepracujeme s budgetom ako iné väčšie firmy a niekedy mi to príde až ako hra Dávida s Goliášom.
Na druhej strane, som presvedčený, alebo to skrátka necítim na marketingový pushing a skôr sa snažíme orientovať na hodnotný obsah a kontakt s našimi fanúšikmi. Verím, že keď produkt a značka prináša ľuďom hodnotu, tak si to ľudia odporučia. A tak sa možno po čase stane z obyčajného mena, značka.
Viem, že sa vždy snažíš svoje tvrdenia o výžive podkladať výsledkami výskumov a nie len tak hovoriť do vetra. Ale úprimne, na 100 výskumov, ktoré obhajujú kávu nájdeme ďalších 100, ktoré tvrdia opak. Čomu teda veriť alebo ako to riešiš, že sa nebojíš postaviť za svoje tvrdenie?
Díky za skvelú otázku, ktorú podľa mňa neriešim v hlave len ja, ale milióny ľudí po celom svete. Problém je totiž podľa mňa tzv. „information overload“, silné ego vedcov, doktorov a ďalších vybraných autorít, ktorí namiesto hľadania konsenzu a komunikácie aktuálnych poznatkov, skôr bránia svoju teóriu alebo súčasný stav systému.
Sám som si prešiel cez xxx štúdií a poviem rovno, že ma to už až niekedy nebaví. Prečo? Pretože veľa tých štúdii má nesprávnu metodiku, nerieši kauzalitu, ale len koreláciu a často sa pri tom zanedbáva komplexnosť celkového životného štýlu. Nehovoriac o vplyve ďalších faktorov ako genetika, prostredie, v ktorom človek žije, aktuálny stav metabolizmu, úroveň stresu atď.
Navyše môžeš študovať aj milión štúdii a aj tak bude každý robiť najviac to, čomu verí a ako veľmi povolí svojmu prostrediu ovplyvniť svoj úsudok. Tak som sa ja osobne dostal k tomu, že neexistuje jediná 100% pravda a vždy záleží od konkrétnej situácie, úsudku človeka a prostredia. Na druhej strane však potrebujeme nejakú štruktúru, mantinely alebo pravidlá, ktoré nám dávajú zmysel. Tak sa snažím k veciam pristupovať s nadhľadom a cez pravidlo 80/20, kde sa snažím identifikovať kľúčové kauzality, ktoré prinášajú výsledky.
Preto mi v zmysle efektivity a aplikovateľnosti dáva väčší zmysel prispôsobené PALEO, ako vegetariánstvo či dokonca vegánstvo. Avšak na druhej strane musím uznať, že ak človek vie, ako na to, tak sa dá fungovať aj vegetariánsky a nemá zmysel byť sa za nejaký vybraný štýl. V konkrétnom prípade kávy, celé je to jej kvalite a správnej aplikácii. Tak ti viem garantovať, že ak si vyberieš napríklad Power Coffee a dáš si denne 2-3 espressa, tak si môžeš byť aj na 90 % istý, že zdravo stimuluješ svoj organizmus. Rovnako je lepšie dať do kávy maslo alebo kokosový olej ako sladké sirupy, litre komerčného mlieka či kilá cukru.
Určite sa však nájde aj veľa neprajníkov, veď na Slovensku sa úspech nenosí… Aké máš v tomto skúsenosti?
Poviem pravdu, že ma to často mrzí! Nie preto, že by sa ma to nejako dotklo, ale pre ľudskú ješitnosť, závisť alebo ja neviem aký problém, čo ľudia majú. Dostať na Slovensku konštruktívnu kritiku je veľmi zriedkavé, schytať hate je priam samozrejmé. Žiaden hater však nie je ochotný prísť podebatovať zoči voči, navrhnúť zlepšenia, alebo vytvoriť vlastný produkt službu.
Prečo? Podľa mňa preto, že ľudia ktorý tvoria, vedia aké to je ťažké, koľko faktorov vstupuje do výsledného produktu. Z tohto pohľadu u serióznej konkurencie funguje rešpekt. Ja si nedovolím „hate-ovať“ konkrétne značky kávy a ich autorov. Skritizujem možno princípy ktoré sa mi nepáčia, napíšem ako by to mohli robiť lepšie a čo najviac sa snažím nebrať veci osobne a so zapojením svojho EGA. Pretože práve to naše EGO je asi najväčšia príčina „haterského problému“.
Ako vnímaš vplyv prostredia na motiváciu podnikať na Slovensku?
Ako som už spomínal, či riešime zlepšovanie životosprávy, osobnostný rast, alebo rozvoj a rast podnikania, tak sa vždy dostaneme k najsilnejšiemu faktoru, ktorým je naše prostredie. To s akými ľuďmi sa stretávame, aké informácie spracúvame a celkovo v čo vlastne veríme. Ja verím v slobodný trh, v to, že podnikanie je tvorbou hodnoty a cestou sebarealizácie. Takto však v realite rozmýšľa malé percento mladých Slovákov.
Väčšina si kladie otázky ako zarobiť a byť v pohode alebo ako šikovne obabrať systém, získať zamestnanie s benefitmi alebo žijú v ilúzii, že v zahraničí je všetko lepšie, pretože mzdy sú vyššie. Na druhej strane však verím, že situácia sa postupne mení a tak ako je to prirodzené v celom svete, zmena prichádza cez hlavné mesto, prvé príklady úspechov mladých podnikateľov, ktorý tak definujú správne vzory a motivujú ostatných, že ono sa to asi dá aj inak ako nás učili v škole.
Samozrejme, štát nám ešte vytvára stále viac prekážok ako podpory pre podnikanie, ale na to sa podľa mňa až tak netreba sťažovať, lebo pravidlá hry sú pre všetkých rovnaké. A tak len začnime veriť, že práve akékoľvek podnikanie a dokonca aj živnosť je práve tá cesta tvorby hodnoty pre našu krajinu aj bez nejakej expanzie do zahraničia. Zoberme zodpovednosť za svoj život do vlastných rúk.
Kto ti pri tvojom napredovaní pomohol v živote najviac? Nemusí to byť len jedna osoba.
Samozrejme, že to nie je jediná osoba a hoci to znie obligatórne, tak je to v prvom rade rodina. Rodičia, brat a najviac určite manželka, na ktorú som mal asi najväčšie šťastie. Ona totiž myslí oveľa viac racionálne a vyvažuje moju kreatívnu a vizionársku povahu.
Potom by som určite zdôraznil silu prostredia, v ktorom človek rastie. Kamaráti, spolužiaci v triede, parťáci do života. Tak ako niekto robí šport a získa správne návyky a princípy, tak som ja tancoval v Zemplíne a Lúčnici, cestoval po svete, trénoval a vystupoval v kolektíve super ľudí. Preto si myslím, že aj v profesionálnom živote podnikateľa je dôležité mat svojich mentorov a vnímať pozitívne a proaktívne prostredie. Keď sa tak ale hlbšie zamyslíme, tak práve toto je jeden z našich slovenských problémov, kde slovo podnikateľ vnímame skôr negatívne ako pozitívne.
Poďme trošku motivovať čitateľov. Chcieť niečo dosiahnuť a dosiahnuť to sú dve odlišné veci. Ako sa ty dostávaš od chcem ku mám?
Ako som už spomenul, tak to podľa mňa nemá byť myslenie chcem a potom budem mať. Oveľa dôležitejšie je orientovať sa na každodenné návyky, myšlienky, činy. Tak prídeme na to, že oveľa viac potrebujeme zapracovať nad tým, čím chceme byť ako nad tým, čo chceme mať.
Ak budem zodpovedný inovatívny podnikateľ, ktorý prináša hodnotu, inšpiruje a realizuje, tak som spokojný. Ja nie som až tak orientovaný na čísla, ale chvalabohu z mojich skúsenosti tie v prípade, že človek nájde to, čím chce byť, sadnú. Nie v zmysle, že z vás budú milionári, ale v zmysle prežívania každého dňa naplno. S jednoduchou víziou postupného napĺňania vlastného potenciálu, ktorý v sebe mnoho ľudí veľmi dusí, alebo mu neverí.
Prednedávnom si sa stal Blogerom roka 2015. Ako vnímaš toto ocenenie? Čo ti to dalo a k čomu ťa to inšpirovalo do budúcna?
Som za to veľmi vďačný, je to povzbudzujúca spätná väzba a zároveň aj veľký záväzok voči fanúšikom. Teší ma ich dôvera a tak nechcem sklamať, aby som nestagnoval, ale stále prinášal nové poznatky a úvahy zo sveta chutného a funkčného jedla či vylepšovania životosprávy.
Zároveň chcem spojiť viacero poznatkov pre elimináciu vojny medzi rôznymi výživovými smermi a ponúknuť kritické zamyslenie sa nad štandardami, ktoré si každý z nás môže sám definovať. Ja som totiž presvedčený, že platí “EAT SMART, THINK BETTER, LIVE GREAT”.
Vieme o tebe, že máš malú dcérku Lauru. Kto má malé dieťa vie, že je obrovský konzument času. Ako sa ti darí zvládať prácu a rodinu súčasne?
Ťažko! :-) Momentálne sme vo fáze stormingu a teda ešte hľadáme nejaký systém. Rovno priznám, že trochu trpím, lebo sa mi veľa focus času takto kúskuje a to je naozaj jedna vec, ktorú ja nemám rád. Preto sa mi ťažko dovolať do 11.00 lebo mám vlastne vypnutý mobil. Celkovo si myslím, že práve schopnosť eliminovať nedôležité veci, systém a tréning sú cestou k slobode a aj schopnosti nájsť adekvátny čas pre rodinu. Tu však mám čo robiť a priznám sa, že tak ako mám pre seba spoľahlivý systém vo výžive, tak ešte mám čo robiť.
Čo tvoje plány do budúcna? Nejaké nové energetické chuťovky?
Plánov je veľmi veľa a naozaj mám niekoľko produktov, čo by som chcel realizovať čím skôr. Nie je to však také jednoduché, lebo proces vývoja dobrej receptúry si vyžaduje svoj čas na degustovanie, testovanie a celkové vylaďovanie. Tento mesiac spúšťame nové Ghee maslo z mlieka spokojných kráv pasených na tráve v Alpách a to myslím, že energeticky a chuťou naozaj stojí za to.
V rámci štúdia ma čaká Bulletproof seminár v Londýne a nasledovná polročná certifikácia. Celé to však potrebujem nejako šikovne skĺbiť s ročným kurzom Nutrition Science na Harvarde, ktorý som dostal k mojím 30-tym narodeninám. Verím, že takto budem môcť na Slovensko priniesť najnovšie poznatky a to nielen pre osobnú aplikáciu, ale aj pre postupné zmeny v rámci zlepšenia vzdelávania o životospráve na základných a stredných školách.
V septembri si však doprajem trocha “dovolenky”, keď organizujem 18-dňový dobrodružný zájazd na Filipíny, kde som osobným sprievodcom. Ak niekto rozmýšľa nad cestou do Malajzie, Singapuru alebo na Filipíny, tak rád poradím, pričom naše zážitky z minulého roka, nájdete aj u mňa na blogu.
Keby si mal jedným odstavcom namotivovať začínajúceho podnikateľa, čo by si mu povedal?
Pracuj na osobnom rozvoji, snaž sa vidieť prekážku ako cestu, orientuj sa na proces, nie až tak na želaný výsledok a rozmýšľaj oveľa viac nad tým čím chceš byť ako nad tým čo chceš mať.
foto: archív Dušan Plichta, cover: Matúš Lago
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory