Knoyd – Slováci, ktorí u nás budujú Big Data talent
- IoT je za dverami. S jeho nástupom sa množstvo dát, ktoré zbierame znásobí. To je ale iba jedna polovica „problému“. Z tej druhej vzniká otázka, čo s týmito dátami budeme robiť. Odpoveď na ňu prináša ambiciózny tím, ktorý stojí za projektom Knoyd (čítaj [nojd], "the 'k' is silent").
- IoT je za dverami. S jeho nástupom sa množstvo dát, ktoré zbierame znásobí. To je ale iba jedna polovica „problému“. Z tej druhej vzniká otázka, čo s týmito dátami budeme robiť. Odpoveď na ňu prináša ambiciózny tím, ktorý stojí za projektom Knoyd (čítaj [nojd], "the 'k' is silent").
Trojica ešte stále pomerne čerstvých absolventov vysokých škôl pôvodom zo Žiliny sa vydala na výpravu za ovládnutím dát. Tie už dnes zbiera každá triezvo uvažujúca firma (patrí tá tvoja medzi ne?). Z nich je možné vďaka matematickej analýze vypozorovať rôzne trendy a súvislosti, ktoré často vedú k mnohým žiadúcim výstupom. Zníženie logistických nákladov, zvýšenie opakovaných nákupov alebo zvýšenie odporúčanosti vašich služieb sú len špičkou ľadovca možností, ktoré so sebou data science prináša.
Spomenul som, že Knoyďáci sú ambiciózni. V ich prípade to nie je prázdne klišé označenie. Prečo? Chcú totiž pracovať len s najlepšími a nechýba im sebavedomie osloviť top firmy súčasnosti. Viac vám už ale povedia sami. Porozprával som sa so zakladateľmi – Jurom a Lukášom.
Páni, zo začiatku skočím do vašej minulosti. Obaja ste sa počas svojho štúdia venovali matematike, štatistike a dátovej analýze, čo sú dnes jedny z najžiadanejších odvetví. Bol to dopredu premyslený krok za skvelou budúcnosťou alebo vás tá matika proste bavila?
Lukáš: Mňa matika bavila. Až počas štúdia som zistil, že sama o sebe sa až tak nedá použiť. K data miningu som sa dostal ako slepé kura k zrnu. Vybral som si bakalárku s najzložitejšie znejúcim titulom (kvôli imidžu) u Martina Řezáča (teraz Chief Risk Officer v českom HomeCredite). Toto, plus predmety, ktoré na Masaryčke učil nám asi obom zmenili život. Potom to už išlo jedno po druhom.
Juro: Až také premyslené to nebolo. Na strednej som dlho chcel študovať chémiu, až rok pred maturitou ma matematika začala baviť, tak som svoje rozhodnutie zmenil. S odstupom času sa na to pozerám ako na výborný krok a keby som si mal vybrať znova, vyberiem si opäť to isté. Ku samotnému data miningu som sa dostal vďaka Lukášovi, ktorý mi to po jeho bakalárke odporučil. Okamžite som nastúpil do rozbehnutého vlaku a zatiaľ som z neho nevystúpil.
Obaja už máte za sebou zaujímavé pracovné skúsenosti – Lukáš ty najskôr Kreditech a potom Ulmon, Juro ty zase silnú Teradatu. Teraz prišlo na rad rozhodnutie sa osamostatniť. Prečo?
Lukáš: Dlhšie sme vedeli, že v našich krajinách má Data Science problém. Pocítili sme to na vlastnej koži. Je tu veľa ľudí a firiem, ktorí majú na to, aby spĺňali štandard Sillicon Valley, ale veľakrát im dvere ostanú zatvorené. Keď sme sa s Jurom zase stretli po pár rokoch na jednom mieste, tak sa to nejako začalo vyvíjať.
Juro: Pre mňa to bolo jednoduché rozhodnutie. Ako som spomenul vyššie, vďaka Lukášovi som sa dostal k data miningu a vždy bol pre mňa vzorom (to platí aj teraz), ktorý ma ženie dopredu a chcem sa mu vyrovnať. Takže keď prišiel za mnou s ponukou na spoločnú firmu, nemal som o čom rozmýšľať.
foto: archív Knoyd
Dátový vesmír dáva takmer neobmezené možnosti. Je niečo, na čo sa Knoyd špecializuje? Ako by ste stručne opísali unikátnu hodnotu, ktorú klientom viete doručiť?
Lukáš: Data Science ako ju poznáme dnes je ukážkový príklad teórie vzácnych zdrojov. Firmy chcú najať ľudí, ktorí majú skúsenosti s prácou s reálnymi dátami a hlavne v prípade menších firiem majú problém si týchto ľudí sami vychovať. Potrebujú pridanú hodnotu čo najrýchlejšie. Na druhej strane sú ľudia, ktorí chcú v tomto odbore robiť, ale Data Science je niečo, na čo vás akademické prostredie nepripraví. A máme začarovaný kruh. My chceme firmám pomôcť vychovať talent, ktorý bude už počas svojho tréningu produkovať hodnotu. Robíme data consulting, kde deliverables sú okrem kódu aj ľudia. Hlavne pre menšie firmy je to veľmi výhodný model.
Juro: Lukáš to opísal perfektne, ešte by som k tomu dodal, že chceme ponúkať “customized” data solutions. To znamená, že všetko ušité priamo pre potreby zákazníka. Toto určite bude sem tam vyžadovať vedomosti, ktoré budú aj pre nás nové, ale nie je nič, čo by nešlo naštudovať. My sa chceme tiež pri práci učiť a zlepšovať.
Ste ešte stále na začiatku svojej podnikateľskej cesty, určite sa ale pozeráte dopredu. Keď vás za rok zoberiem na pivo (čo ja vždy rád urobím :)) a spýtam sa vás, ako firma, ako bude podľa vašich dnešných predstáv znieť odpoveď?
Lukáš: Ideálne by sme chceli nazbierať dostatok projektov na rozbehnutie prvej generácie nášho výukového programu. Tiež by som bol rád keby sa nám podarilo osloviť a pomôcť firmám s novými nápadmi a zaujímavými problémami, ktoré sa dajú riešiť pomocou dát. A na to pivo ťa beriem za slovo :)
Juro: Naše ciele sú spoločné, takže úplne súhlasím. Bude pekné, ak budeme mať na našom webe nejaké referencie od známych alebo pokrokových firiem.
Ako som už spomínal, o oblasť dátovej analýzy je dnes obrovský záujem, ktorý stále stúpa. Dá sa teda očakávať, že konkurencia bude tvrdá. Ako to s ňou vyzerá?
Lukáš: Možno budeš prekvapený, ale konkurencia v našich krajinách nie je veľmi výrazná. Firmy, ktoré ponúkajú data consulting sú väčšinu staré korporáty ako SAS alebo Adastra, ktoré sa špecializovali na warehousing a rozširujú svoje pôsobenie aj do týchto oblastí. Tieto sú ale väčšinou príliš drahé pre menšie firmy. Je tu pár výborných firiem, ktoré robia analytiku v marketingu, ale na nejaký komplexnejší modeling sa tu toho moc nenájde. Zo strany praktického vzdelania neexistuje na východ od Nemecka skoro nič.
Juro: Vysoká konkurencia je práve pre veľké korporáty ako SAS, Accenture alebo IBM. Tieto spoločnosti ale väčšinou ponúkajú služby veľkým firmám, napríklad telefónnym operátorom alebo bankám. Pri menších podnikoch sme sa najčastejšie stretli s názorom, že každý hovorí o Big Data, ale väčšina nevie ako ich použiť (alebo ani čo to presne je:)). Tu prichádzame na scénu my s našimi skúsenosťami a programom.
foto: reuters
Čím sa Knoyd od existujúcej konkurencie odlišuje?
Lukáš: Ak máš malú alebo strednú firmu a povieš si: “Jediné čo robím s dátami je, že platím účty za storage. Čo keby mi konečne začali pomáhať?”, tak zavoláš nám. Chceme byť “one-stop-shop” pre prechod k data businessu. Od prvotného riešenia, cez stratégiu a obstaranie prvého tímu.
Juro: Sme malá firma s jednoduchou štruktúrou, a tým je naša cena prístupná aj pre menšie podniky. Vďaka nášmu programu pre talenty, bude mať zákazník možnosť získať ľudí, ktorí pracovali priamo na jeho projektoch pod našou záštitou.
Momentálne ste vo firme traja – Lukáš, Juro a Barbora, ktorá sa stará o marketing a organizačné záležitosti. Ak sa firma bude rozvíjať podľa vašich predstáv, akých ľudí budete prijímať do tímu? Inak povedané, aké by mali byť ich schopnosti a vlastnosti?
Lukáš: Po technickej stránke budeme hľadať ľudí so skúsenosťami s programovaním alebo matikou (to druhé sa budú musieť naučiť :)), ale aj s poriadnymi soft-skills. Data Science je oblasť, kde treba svoje výsledky vedieť prezentovať a niekedy aj predať, takže dobrá komunikácia je základ. Čo sa týka ostatných oblastí vo firme, budeme určite chcieť viac ľudí ako Baja. Takých, čo riešia odpoveď na všetky otázky súvisiace s problémom ešte pred tým, ako sa ich opýtaš.
Juro: Určite musia byť odhodlaní (aspoň tak ako my :)) Zbytok sa dá na naučiť. Chceme mať v tíme aj študentov, pre ktorých budeme východiskovým bodom pre ich kariéru.
foto: Asigra