Oto Kóňa: Bez správnych ľudí je váš biznis prázdna bublina
- Študoval politológiu a neskôr politický marketing. Odišiel do Ameriky, aby nadobudol skúsenosti v podnikaní. Zažil tam obdobie, keď mal vo vrecku 100 dolárov, ale vedel, že tam chce ešte ostať tri mesiace.
- Študoval politológiu a neskôr politický marketing. Odišiel do Ameriky, aby nadobudol skúsenosti v podnikaní. Zažil tam obdobie, keď mal vo vrecku 100 dolárov, ale vedel, že tam chce ešte ostať tri mesiace.
Prácu si našiel, nakoniec dve a všetko išlo podľa plánu. Po návrate z Ameriky ste ho mohli spolu s ďalšími pod hlavičkou Bratislavský regál v roku 2013 vidieť na Pohode, kde predávali kvalitné a poctivé hamburgery. Skončili síce v mínuse, no aj napriek tomu sa rozhodli otvoriť prevádzku v centre Bratislavy a neskôr aj druhú v obchodnom centre. Ako sám hovorí, dobré podnikanie je založené hlavne na poctivosti a dobrom tíme. O tom, prečo si Oto myslí, že mladí vedia toho viac než dosť a mnoho iného si prečítate v rozhovore so zakladateľom Regal Burger Otom Kóňom.
Študent politológie a politického marketingu. Ako si začal svoju kariérnu cestu?
Pochádzam z Prievidze, svoju prvú vysokú školu som študoval v Banskej Bystrici a neskôr na magisterské štúdium som sa rozhodol odisť do Brna na politický marketing. Počas školy a letných prázdnin som svycestoval do New Yorku.
Prečo práve New York?
Chcel som niečo nové a New York bol vždy môj sen. Vycestoval som tam za prácou a dobrodružstvom. Začiatky boli ťažké, ale aspoň som sa veľa naučil. Moja prvá práca bola v supermarkete v Brooklyne, kde som griloval kurčatá, pripravoval sendviče, krájal šunky či syry. Potom som si našiel ešte jednu prácu, pretože som si potreboval zarobiť. A tak som pracoval po nociach v dominikánskej reštaurácii.
Super na tom bolo to, že tá reštaurácia bola nová, ešte pred jej samotným otvorením sme tam boli už týždeň dopredu, aby sme ochutnávali jedlá, učili sa komunikovať s hosťami či obsluhovať. To bola zásadná pracovná skúsenosť a vlastne prvý kontakt s gastro biznisom.
Po lete si sa vrátil späť do Bratislavy?
Áno, leto ubehlo rýchlo. Napriek tomu, že som sa veľa naučil, pociťoval som, že sa musím vrátiť a rozvíjať sa tu. Po návrate som pracoval v PR agentúre, kde som mal veľkých klientov z korporácii ako Dell, Orange či Union. Neskôr som sa zameral na tretí sektor a pomáhal mnohým neziskovkám v Strednej Európe.
Spolu s bratrancom a jeho priateľkou sme založili Bratislavský regál, v ktorom sme písali o tom, čo dobré môžu ľudia nájsť na Miletičke (bratislavské trhovisko, pozn. red.), aká je tam sezónna surovina či ako ju najepšie pripraviť. Vydali sme aj pár čísel originálneho magazínu Správy z Regálu.
A čo nasledovalo potom?
Dostal som tip od kamarátky, že existuje krásny voľný priestor vedľa Reduty v Bratislave. To bol posledný krok k tomu, aby som sa rozhodol, že si splním sen. Prenájom som zaplatil z úspor a našiel som investora. Neskôr sa k tomuto projektu pridal aj môj bratranec a začali sme na ňom dovedna pracovať. Cítili sme, že tu chýba niečo dobré, zdravé a rýchle. Ako je úplne bežné na západe či v NYC. Tak sme otvorili Regal Burger v janurári 2014.
Ak niečo nejde, tak treba zmeniť stratégiu. To nám veľmi pomohlo.
Vráťme sa ešte k New Yorku. Prečo práve gastronómia? Alebo to bolo prvé, čo si našiel?
Celé to bolo zvláštne. Počas môjho štúdia politického marketingu v Brne som sa rozišiel s priateľkou. Hovoril som si, že potrebujem ísť preč a vyvetrať si hlavu. Rozmýšľal som nad krajinou za veľkou mlákou a oslovil som svoju veľmi dobrú kamarátku Silviu, či by mala záujem sa pridať.
Do New Yorku sme išli na „holo“, nemali sme prácu ani ubytovanie. Po prílete do cieľa sme len dva týždne hľadali ubytovanie a tri týždne prácu. Skoro každý jeden deň nás niekoľkokrát na Manhattene odmietli. Odmietli nás s tým, že nevieme dobre po anglicky, dokonca ľudia, ktorí umývali riad, vedeli „spíkovať“ lepšie. Bolo to náročne, ale zvládli sme to.
A jednoducho chcel som vyskúšať, čo je v pozadí gastronómie. Dosť často som sa chodieval najesť do reštaurácií, ale nikdy som netušil, čo je dverami kuchyne, ako sa jedlo pripravuje a pod. No celkovo som chcel vedieť, ako vzniká príbeh novej gastro prevádzky. A táto skúsenosť, táto možnosť za tie dvere nahliadnuť, mi dala veľký rozhľad v rôznych oblastiach. Amerika je tá najlepšia škola na podnikanie.
Ako ste si teda našli nakoniec prácu?
Zmenili sme stratégiu. Odišli sme si hľadať prácu do Brooklynu a Queensu. A podarilo sa. Počas dvoch dní som si našiel dve práce. V gastronómii to bola asi jediná možnosť pre neskúseného študenta, ako si zarobiť. Síce sme mohli ísť robiť ešte do zábavného parku, ale to sme nechceli. Ale chceli sme zažiť naplno New York.
Po návrate na Slovensko si sa rozhodol ísť na Festival Bažant Pohoda, prečo práve tam?
Pôvodne sme chceli ako Bratislavský regál tvoriť domáci chlieb z domácej pece. Chceli sme používať čerstvý kvások a čerstvé suroviny. Na základe pravidiel hygieny nám to však celé zrušili, že to sa nedá a že to nepôjde. Nakoniec sme vytvorili priestor, ktorý združoval viacerých poctivých predajcov. Vegetárianske jedlá, čerstvé ryby, slovenský sajder, dobrá káva.
My sme sa rozhodli, že budeme tvoriť poctivé hamburgery, a tak sme si objednali čerstvé pečivo z Bánoviec, čerstvé mäso a dobrú zeleninu. Verili sme, tieto hamburgery budú chutiť ostatným rovnako, ako chutili nám. Tak sa aj stalo. A to nás naštartovalo do otvorenia Regal Burger.
Nebál si sa neúspechu? Napríklad toho, že budeš opäť stratový…
Pochádzam z podnikateľskej rodiny. Mama s otcom majú obchod na dedine, a starí rodičia tiež podnikali. Veril som, že to pôjde. V Bratislave som žil a pracoval. Pamätám si, ako sme s kolegami mnohokrát riešili problém, kam ísť na obed či večer na jednoduché jedlo a pivo. Jednoducho som cítil, že také niečo v meste chýba.
S najväčším možným presvedčením som oslovil investora, aby do toho vložil svoje financie, čo sa aj stalo a malo to úspech. Prirodzene, mal som obavy, ale chcel som to skúsiť a veril som tomu.
Riadime sa heslom, že všetko musí byť čerstvé.
Ako vznikal váš burger?
Chýbala nám čerstvosť. My sme chceli vytvoriť „burgráreň“ s čerstvými žemľami, ktoré sú vyrobené z čerstvých vajec, mlieka či masla, kvalitného mäso z domáceho chovu a zdravej zeleniny. Už od začiatku sme sa riadili heslom, že všetko musí byť čerstvé, žiadna mraznička a žiadna chémia. To sa nám aj podarilo.
Zmenilo sa niečo po istom čase od otvorenia?
Neustále sme sa rozvíjali, ľudia nás spoznávali a rástla naša zodpovednosť voči zákazníkovi. Všetky financie sa vracali späť do firmy, kupovali sme nový gril, nové zariadenie, renovovali. Je to o tom, že chceme byť kvalitní a dobrí hlavne pre ľudí. Na začiatku sme boli skupina priateľov. Aktuálne nás v Regali pracuje vyše tridsať.
Na začiatku sme ponúkali len dva hamburgery – jeden klasický a jeden vegetariánsky. Teraz máme na výber štyri. Možno to pre niekoho nie je veľa, ale proces okolo ich výroby je dosť zložitý. Dôležité je, aby každý hamburger, ktorý predáme, bol 100% kvalitný, a to je základ dobrého podnikania.
Máte dve prevádzky. Kedy sa vám podarilo otvoriť tú ďalšiu?
Prevádzku v centre mesta sme otvárali začiatkom roka 2014. Mesiace plynuli a niekedy sme si ani neuvedomili, ako ďaleko sme. Podarilo sa nám nájsť ďalšieho investora, s ktorým sme koncom minulého roka rozbehli druhu prevádzku, tú pre zmenu v obchodnom centre.
Dobré podnikanie stojí na dobrom tíme.
Čo je pre teba dôležite v podnikaní?
V poslednom čase som si najviac uvedomoval to, že dobré podnikanie stojí na dobrom tíme. A to je to najdôležitejšie. Ľudia sú tí, ktorí predajú zákazníkovi hamburger, ale ho aj poctivo a poriadne pripravia. Ak je zlý personál, tak aj produkt a pocit hosťa je nanič. Mne osobne sa najviac páči to, že všetci naši ľudia sa neustále posúvajú vyššie a vidieť ten progres je krásne. Aj keď nás niekedy po čase opustia, aby vyskúšali niečo iné. Držím im palce.
Dôležité je pre nás počúvať svojich ľudí a počúvať ich potreby. Nikdy sme neodmietli niekoho, kto za nami prišiel s nápadom, prosbou alebo sťažnosťou. Zakaždým sme ho vypočuli a snažili sme sa všetko vyriešiť.
Ak niekto nemohol prísť do práce, zrušil som obchodné stretnutia, zobral zásteru a pomáhal v kuchyni.
Prečo si potom odišiel z Regalu?
Po intenzívnych rokoch nonstop práce si človek potrebuje oddýchnuť a v pokoji sa obzrieť dozadu. Všetci sme len ľudia a mali by sme si vedieť určiť, kedy je dosť, a zastaviť sa. Aj napriek tomu, že som odišiel z prevádzky, stále zostávam s tými ľuďmi, ktorí tam robia. Nie sú pre mňa len zamestnancami, ale hlavne priateľmi. Regal Burger je moja prvá výraznejšia podnikateľská skúsenosť a vždy budem držať palce, aby sa rozvíjal viac a viac.
Čo bola pre teba najväčšia škola života v podnikaní?
Ako som už povedal tak hlavne dobrý tím. A potom hlavne atmosféra. Atmosféra, ktorá podnecuje spoluprácu a dobrú náladu. Biznis nevybudujete v strese a s bičom v ruke. Ak sa cítia dobre zamestnanci, sú spokojní, tak biznis môže rásť. A udržiavať túto atmosféru je vaša najväčšia zodpovednosť pri podnikaní.
Dôležité je to, aby sa kolegovia vedeli na seba spoľahnúť. Nie raz sa stalo, že ráno o siedmej mi zvonil telefón, že nám vypadol človek a je potrebne prísť natierať žemle.
Naučil som sa, že ak chcem s niekým spolupracovať, tak ho musím veľmi dobre počúvať a pochopiť. Až potom môžeme kooperovať. Zodpovednosť za ľudí nie je len zaväzujúca, ale aj veľmi motivujúca.
Čo by si odporučil ľuďom, ak by sa chceli pustiť do podnikania?
Keď ma nedávno oslovili, aby som prišiel ako rečník na konferenciu, uvedomil som si koľko máme zamestnancov a aké bolo vybudovať to, čo máme. Osobne by som odporučil skúšať, hľadať a veriť – hlavne samému sebe. Veľakrát som padol na dno, či to bolo v Amerike, alebo tu na Slovensku. V Amerike som mal 100 dolárov vo vrecku, ale som vedel, že tam chcem zostať ešte tri mesiace. Bolo to ťažké, ale podarilo sa. To isté platí aj o dvoch prevádzkach Regal Burgera – ak si veríš a makáš, tak to pôjde.
Nie je dobré začať podnikať hneď, ako ti v hlave skrsne nápad. Je dobré nájsť ľudí, s ktorými to chceš robiť a nemať príliš velký stres z nedostatku peňazí, lebo ťa to bude paralyzovať. Možno to nevyjde na prvýkrát, ale dôležité je sa nevzdávať. Regal Burger vznikol hlavne vďaka nadšeniu ľudí, ktorí túžili poctivo podnikať a ktorí majú radi dobré jedlo. A teraz dáva priestor desiatkam ľudí s podobnou filozofiou.
A na záver otázka. Aké je tvoje Slovensko?
V našich prevádzkach je priemerný vek ľudí 22 – 23 rokov. Mne sa veľmi dobre pracuje s mladými, aj keď všetci na nich nadávajú. Vraj je každý na mobile a internete namiesto práce a sú nezodpovední.
Ak sme im dali zodpovednosť a prácu, ale hlavne ich počúvali, tak pochopili, že sa dá vypracovať veľmi vysoko. Táto mladá generácia si veľmi cení dôveru a nechce ju sklamať. Radi berú odvážne veci do svojich rúk.
Slovensko čaká dobrá budúcnosť, ale treba dať mladým viac zodpovednosti v práci. Netreba ich súdiť podľa prvej negatívnej skúsenosti. Neradi nasledujú staré pravidlá, ale radi tvoria energicky nové a posúvajú podnikanie dopredu.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti