Ako overiť svoj nápad predtým, ako minieš čo i len cent
- Ak niektorí tvoj nápad zlyhal, je to preto, že si nevyriešil problém dostatočne veľkej skupine ľudí. Ako nikdy nezopakovať túto chybu? V prvom rade si treba uvedomiť, že overovanie dopytu je oveľa dôležitejšie ako funkcie, dizajn či cena produktu. Bez toho aby si si preveril trh, budeš mať produkt, za ktorý ti nikto nebude chcieť zaplatiť. A to vedie k totálnemu vyhoreniu.
- Ak niektorí tvoj nápad zlyhal, je to preto, že si nevyriešil problém dostatočne veľkej skupine ľudí. Ako nikdy nezopakovať túto chybu? V prvom rade si treba uvedomiť, že overovanie dopytu je oveľa dôležitejšie ako funkcie, dizajn či cena produktu. Bez toho aby si si preveril trh, budeš mať produkt, za ktorý ti nikto nebude chcieť zaplatiť. A to vedie k totálnemu vyhoreniu.
Takže, tu je menší návod na to, ako si overiť nápad predtým, ako sa doň pustíš:
Krok 1 – Zapíš si problém, nie konkrétne riešenia
Musíš byť schopný jasne sformulovať problém, s ktorým sa ty alebo iní pravidelne stretávajú. Zameraj sa iba na problém, riešenie príde neskôr. Zapíš si všetky problémy v jednoduchých vetách. Postupne ho pomenuj, no drž sa základnej myšlienky a jednoduchosti.
Krok 2 – Urči prvoradý problém
Je ľahké identifikovať problémy, sú predsa všade. To, čo treba hľadať je prvoradý problém. Je to ten najväčší a pravdepodobne je to jeden z tých, ktorý majú tvoji zákazníci. Pre predstavu si dajme, že tvojím cieľovým kupujúcim je majiteľ malého podniku a rieši jeden z týchto problémov: zvýšiť predaj a výber produktov, rozbehnúť marketing, zviditeľniť sa na sociálnych sieťach a investovať do reklamných kampaní,… Neboj sa do detailu pýtať. Tvoj zákazník sa bude fokusovať na riešenia jeho top 3 problémov. Pokiaľ ich neidentifikuješ, je úplne jedno či máš ten nejlepší produkt, alebo tú najlepšiu podporu. Nikdy nezačínaj podnikať pokiaľ nemáš cieľovú skupinu ľudí, ktorí budú ochotní za tvoje služby alebo produkty zaplatiť.
Krok 3 – Existujúce riešenia
Všeobecne povedané, chceš vyriešiť problém, ktorý riešia už iné existujúce spoločnosti. Aspoň jedna z nich je na tom dobre (zarába peniaze, majú niekoľko ročné skúsenosti,…). V takomto prípade musí byť tvoje riešenie inovatívne a musíš sa odlíšiť. Dávaj si však pozor, ak neexistuje žiadna firma, ktorá rieši tvoj problém. Môže to znieť ako veľká výhoda, avšak v skutočnosti to môže znamenať, že nemáš cieľový trh alebo je příliš malý. Špecifickosť je dobrá a môžeš z nej ťažiť, ale musí byť vyvážená dostatočne veľkým trhom.
Krok 4 – Zisti problémy v existujúcich riešeniach
Daj svoj produkt otestovať ľuďom s problémom, na ktorý máš riešenie. Dajú ti to najcennejšie – spätnú väzbu. Jednoznačný prínos tvojho produktu pochopia, keď sa dá porovnať s tými ostatnými. Potom dokážeš sformulovať dôvody, prečo je to tvoje riešenie lepšie ako u existujúcej konkurencie.
Krok 5 – Cena
Ak máš konkurenciu, pozri sa ako sa im darí. Ako rýchlo rastú, či majú dostatok zákazníkov, či majú zisky, alebo či prijímajú nových ľudí. Znamená to, že majú dobrý produkt, za ktorý ľudia platia, a to znamená že mali dostatok peňazí. Pri testovaní produktu sa tiež môžeš pýtať, koľko by boli ochotní zaplatiť a od toho sa odraziť. Takže ak buduješ niečo, čo vyrieši problém veľkej skupiny ľudí, stretneš sa s troma typmi: tí, ktorí ti bez mihnutia oka zaplatia, tí ktorí budú niekde uprodstred, teda neutrálni a tí čo ti nechcú nezaplatiť. Nie každému vyhovieš.
Krok 6 – Plán
Za predpokladu, že vyriešiš prvoradý problém a nájdeš dostatok ľudí, ktorí ti za tvoje riešenie zaplatia, máš svoje publikum. Tu sa môžeš začať venovať konkrétnym funkciám či dizajnu tvojho produktu. Ľudia, ktorí o tvojom nápade vedia sa s veľkou pravdepodobnosťou stanú tvojimi zákazníkmi. A to si ešte neminul veľké peniaze.
Ďalšie kroky
Odtiaľto môžu tvoje kroky viesť k úspechu. Je to jednoduché, krok za krokom a rýchlo zistíš či to má šancu stať sa rastúcim podnikom ešte predtým, ako začneš míňať peniaze. Zapamätaj si však, že produkt nerobí spoločnosť ale jeho zákazníci, ktorí majú problém a peniaze. Ty máš riešenie. Veľa šťastia!
zdroj: medium.com, zdroj fotografií: pixabay.com