Robert M. Meier: „Vytvorili sme jednoduchšie a rýchlejšie online nakupovanie“
- Začať podnikať na vlastnú päsť nie je nikdy jednoduché, špeciálne v tak konkurenčnom prostredí ako je nemecký Berlín, ktorý sa v posledných rokoch stal európskou Sillicon Valley. Možno tu nájsť desiatky úspešných príkladov vybudovania silného postavenia spoločnosti v celosvetovom meradle. Jednou z takýchto spoločností je aj Visual Meta – uznávaná e-commerce spoločnosť prevádzkujúca aj slovenskú platformu ShopAlike.sk, ktorej úspech ocenil aj globálny vydavateľský dom Axel Springer. My sme sa porozprávali so CEO Robertom M. Maierom a jeho ceste k úspechu.
- Začať podnikať na vlastnú päsť nie je nikdy jednoduché, špeciálne v tak konkurenčnom prostredí ako je nemecký Berlín, ktorý sa v posledných rokoch stal európskou Sillicon Valley. Možno tu nájsť desiatky úspešných príkladov vybudovania silného postavenia spoločnosti v celosvetovom meradle. Jednou z takýchto spoločností je aj Visual Meta – uznávaná e-commerce spoločnosť prevádzkujúca aj slovenskú platformu ShopAlike.sk, ktorej úspech ocenil aj globálny vydavateľský dom Axel Springer. My sme sa porozprávali so CEO Robertom M. Maierom a jeho ceste k úspechu.
Mohli by ste nám v krátkosti predstaviť?
Volám sa Robert M. Maier a spolu s Johannesom Schabackom som zakladateľom spoločnosti Visual Meta. Po ukončení štúdia MBA som sa po prvýkrat stretol s Johannesom a bol som ohromený jeho vedomosťami z oblasti programovania a nových technológií. Vždy bolo mojím snom byť sám sebe pánom a viesť vlastný biznis, tak sme sa rozhodli vytvoriť platformu, ktorá umožní jednoduchšie, rýchlejšie a transparentnejšie podmienky pre online nakupovanie.
Predstavte nám v skratke platformu ShopAlike, čím sa zaoberá?
ShopAlike.sk je online nákupný portál, ktorý integruje produkty stoviek online predajcov s hlavným zameraním na módu, nábytok a životný štýl. Vychádzajúc z nášho motta “Všetko pod jednou strechou” chceme nášmu zákazníkovi ponúknuť presne ten produkt, ktorý práve hľadá. Zákazníci majú tak možnosť prezerať si iba produkty, o ktoré majú záujem, porovnávať a následne nakúpiť u serióznych online predajcov. Široká ponuka produktových filtrov a možnosť vizuálneho vyhľadávania uľahčí nákup aj zákazníkom, ktorí nemajú jasnú predstavu o svojom budúcom nákupe.
Spoločnosť Visual Meta bola založená v roku 2009. Dnes spravujeme platformu Shopalike, Shoppala, UmSoLugar a Ladenzeile v 19 krajinách, ktorých operatívu má pevne v rukách našich vyše 200 kvalifikovaných zamestnancov.
Ako vznikol nápad realizovať projekt takéhoto typu?
Johannes a ja sme mali vždy ambíciu byť podnikateľmi, a tak nám ostávalo už len nájsť vhodný biznis model, ktorý by bol dlhodobo udržateľný a pre zákazníka zaujímavý. V roku 2008 som sa stretol so CEO Rocket Internetu – najväčšieho nemeckého start up inkubátora – a diskutovali sme možnosti potenciálnej spolupráce. Tam som sa stretol po prvýkrát aj s Johannesom. Realizovali sme spolu rozsiahly prieskum biznis modelov prevažne na americkom trhu. Keď sme sa rozhodli pre koncept LadenZeile/ShopAlike vedeli sme, že má potenciál rásť celoeurópsky a v dlhodobom horizonte aj celosvetovo.
Čo Vás priviedlo k e-commerce trhu? Kde ste videli príležitosť pre penetráciu trhu pri konkurencií gigantov ako je napríklad Amazon?
Vždy som bol a som aj dnes presvedčený, že e-commerce je veľmi atraktívny ako pre zákazníkov, tak aj pre spoločnosti. Predovšetkým v čase, kedy sme svedkami enormného rastu užívateľov smartfónov a tabletov, majú zákazníci tendenciu nakupovať cez internet bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú. Avšak s veľkým množstvom príležitostí prichádza aj rovnaké množstvo výziev do budúcna. Už dnes je na trhu veľké množstvo online obchodov a ich počet stále rastie. Samozrejme, všetci v Nemecku a iných európskych krajinách poznajú veľkých hráčov ako je Amazon alebo Zalando, ale čo zvyšok? Nazdávam sa, že v dnešnej dobe už zákazníci nehľadajú ďalších predajcov – skôr priestor, kde si budú môcť vybrať svoj produkt čo možno najjednoduchšie. A to im presne ShopAlike ponúka.
Na začiatku patrila spoločnosť Visual Meta pod start up inkubátor Rocket Internet GmbH, jednej z najvýznamnejších nemeckých spoločností. Dnes vlastní veľkú časť akcií spoločnosti Axel Springer. Prečo tá radikálna zmena?
Ako ste sami povedali, Rocket Internet je predovšetkým podnikateľský inkubátor, ktorého účelom je rýchlo a úspešne dopomôcť pri budovaní online biznisu a zabezpečení jeho miesta na trhu. Prirodzeným krokom je aj následný výhodný odpredaj svojho podielu, čo v konečnom dôsledku vyšlo v náš prospech. Preto nebolo možné spolupracovať s Rocket Internetom na dlhodobej báze. Napriek tomu to bola pre našu spoločnosť nenahraditeľná skúsenosť, z ktorej ťažíme dodnes. Či už je to široký network, ktorý sme spolu vytvorili, dobre vzťahy s obchodnými partnermi alebo marketingové know-how. Mňa osobne fáza budovania spoločnosti naučila nebáť sa cudzieho, hoci mať stále na pamäti riziká stojace za mojimi rozhodnutiami.
Odkúpenie podielu akcií spoločnosťou Axel Springer bolo správne aj keď sa to na prvý pohľad nemuselo zdať. Axel Springer už dlho nie je len vydavateľstvom s medzinárodnou pôsobnosťou, ale obrovským mediálnym konglomerátom kladúcim veľký dôraz na online biznis. Axel Springer hľadal v roku 2011 ďalšiu spoločnosť do svojho e-commerce portfólia. Bol to pre nás správny krok. Ešte aj dnes považujem prítomnosť našej spoločnosti v rámci Axel Springer za výhodnú a prospešnú.
Ako je Vaša spoločnosť vnímaná v Nemecku vzhľadom ku skutočnosti, že je alebo bola financovaná spoločnosťami Rocket Internet a Axel Springer, ktoré sú v tejto krajine považované za kontroverzné?
Vychádzajúc z naších skúseností si zákazníci nespájajú našu značku s Rocket Internet alebo Axel Springer, ale s pridanou hodnotou, ktorú im poskytujeme. Len niekoľko zainteresovaných ľudí si je vedomých nášho napojenia na Rocket Internet a Axel Springer. Táto skupina však rešpektuje významné postavenie týchto dvoch spoločností v oblasti digitálu a e-commerce. Do dnešného dňa som neobdržal negatívnu spätnú väzbu v súvislosti s terajšími alebo pôvodnými shareholdermi našej spoločnosti.
Čo považujete v dnešnej dobe za najväčšiu výzvu pre Visual Meta GmbH?
Nakoľko sme spoločnosť rastúca obrovskou rýchlosťou, je pre nás stále najväčšou výzvou preberanie zodpovednosti za čoraz viac zamestnancov. Keď sme začínali podnikať, mala naša spoločnosť 15 zamestnancov, boli sme ako malá rodina. Dnes zamestnávame vyše 250 ľudí. Častokrát je ťažké poznať každého rovnako a vedieť si s každým vybudovať osobný vzťah. Ale to je na druhej strane na mojej práci to najzaujímavejšie – podarilo sa nám poskladať vynikajúci tím profesionálov z oblasti IT, sales, online marketingu z celého sveta.
Ďakujem za rozhovor a spoločnosti ShopAlike držím palce. Je to určite zaujímavý spôsob nakupovania, keď na jednom portály vybavíš všetko, čo potrebuješ. Myslím, že práve takýmto zjednodušovaním nákupov si dokáže prilákať množstvo fanúšikov, ktorí tak nemusia tráviť dlhé hodiny browsovaním a hľadaním tých správnych vecí na internete.