Slovenská sociálna sieť SpaceSpy naberá druhý dych a rozširuje sa do zahraničia
- Na Slovensku už bolo niekoľko pokusov vytvoriť sociálnu sieť, ktorá by bola podobná alebo naopak úplne odlišná od Facebooku a ľudí vo svete zaujala. Zo všetkých pokusov má SpaceSpy, ktorý v podstate už ani nie je pokus, ale naplno zabehnutá sieť, tú najväčšiu šancu.
- Na Slovensku už bolo niekoľko pokusov vytvoriť sociálnu sieť, ktorá by bola podobná alebo naopak úplne odlišná od Facebooku a ľudí vo svete zaujala. Zo všetkých pokusov má SpaceSpy, ktorý v podstate už ani nie je pokus, ale naplno zabehnutá sieť, tú najväčšiu šancu.
Prvýkrát sme SpaceSpy na Startitup spomenuli pred rokom, v článku: SpaceSpy – slovenská sociálna sieť, ktorej záleží na jej členoch a podelí sa s nimi o zárobok
Ahoj Rišo, keď sme sa naposledy videli, čo bolo už viac, než pred rokom, sociálna sieť SpaceSpy bola ešte v začiatkoch. Spúšťali ste platformu, pozývali ste prvých členov a dopĺňali funkcie. Predstav prosím v skratke čitateľom váš projekt a čo sa za ten rok zmenilo.
Áno presne tak, vtedy sme spúšťali ešte pomerne nevyladenú beta verziu. Ako som už vtedy spomínal SpaceSpy vznikol z potreby vytvoriť pre ľudí niečo zmysluplné. Niečo, čo prináša reálne hodnoty ľudom, pomáha a každý len získa! Viem, že to znie ako utópia – ale som presvedčený že sa nám to podarilo.
Pred rokom sme spustili beta verziu bez aplikácií a bola pomerne úspešná. Bez akéhokoľvek marketingu (okrem článku na Startitup), sme iba za 3 mesiace zaujali 10 000 nových členov, ktorí na SpaceSpy prijali pozvánku. Za tri mesiace sme sa dostali na tržby 30 000 eur, veľa členov nám pomáhalo so šírením a mnohí z nich slušne zarobili. Desiatky z nich stovky a niektorí aj tisícky eur. Niektoré dni sa naši developeri dokonca smiali, že sme sa šírili rýchlejšie ako Facebook vo svojich začiatkoch.
Potvrdilo sa nám, že náš koncept je pre ľudí atraktívny. Veľa motivovaných ľudí sa chce na našom raste podielať a my tak nemusíme preinvestovať desiatky tisíc do marketingu.
foto: autor
Pred rokom som SpaceSpy spoznal ako responzívny web, ale napriek dnešnému trendu mobilných aplikácií, ste na appkách ešte len pracovali. Aký je stav dnes? Môžu čitatelia otvoriť App Store či Play Store a začať sťahovať?
Paralelne s potrebnou optimalizáciou desktopu nám dodávateľ robil na mobilných aplikáciách. Zadanie v podstate splnil, ale nie na jednotku. Keď sme to zistili, bolo nám jasné, že ju musíme hodiť do koša, začať odznova a naprogramovať aplikáciu “na jednotku”. Práve preto prebiehal vývoj a optimalizácia tak dlho. Neustále testujeme, debugujeme a optimalizujeme systém a tento proces sa už nikdy nezastaví.
Momentálne do systému implementujeme pokročilejší analytický systém, aby sme našim používateľom lepšie porozumeli. Dovolím si povedať, že bežný používateľ už len občas natrafí na menšiu chybu a SpaceSpy je už dnes oveľa viac user-friendly.
Aby som však zodpovedal tvoju otázku, áno. Aplikácie na iOS a Android sú dostupné a môžete si ich smelo posťahovať. Môžete sa zaregistrovať cez desktop, čo je v podstate verzia aplikácie so všetkými funkciami, alebo môžete rovno stiahnuť aplikáciu, kde sú vybrané funkcie. Ideálne pracovať aj s desktop verziou, aj mať stiahnutú apku.
foto: autor
Spomínal si, že ste nabrali slušný počet používateľov a to vyše 10 000. Sú to prevažne Slováci z Bratislavy?
Na túto otázku mám asi prekvapivú odpoveď. Z našich používateľov je iba ⅓ Slováci a napriek veľkosti Bratislavy a jej prvenstvu na väčšine sietí má SpaceSpy najviac používateľov z okolia Košíc. Košičania si sieť obľúbili a veľmi rýchlo pozvali aj svojich priateľov. Momentálne je šírenie skôr spontánne, no plánujeme zapojiť aj marketing, takže sa čoskoro určite nájdu aj šikovní ľudia z Bratislavy, ktorí majú chuť zapojiť sa do niečoho zmysluplného a sami z toho profitovať.
Sme presvedčení, že k tomu dopomôže aj tento článok. Napriek tomu, že sme ešte žiadnu kampaň na propagáciu nespustili, máme od oficiálneho spustenia v Prahe (5.5.2016) cca 1500 unikátnych návštiev denne, čo nie je zlé.
Podarilo sa vám dostať na sieť dostatok firiem, aby ste zaručili pravidelné platené správy a engagement používateľov? Ako vnímajú používatelia možnosť zárobku z platených správ?
Jednou zo zaujímavých funkcií pre firmy je možnosť pýtať sa alebo cieliť svoju reklamu na vybranú lokalitu a segment ľudí. Dôvodom, prečo je to zaujímavé aj pre ľudí je, že prijaté peniaze od inzerentov prerozdeľujeme práve ľudom, ktorým je reklama či prieskum určená. Týmto prístupom dokážeme odstrániť rastúcu negativitu a nezáujem ľudí v internetovom marketingu.
Napríklad prieskumy trhu sú jednou z najlepších možností, ako sa zlepšovať. No sú buď drahé, alebo ťažko zrealizovateľné! U nás to funguje jednoducho. Ktokoľvek si môže do Spacespy pozvať svojich klientov, fanúšikov, čitateľov, návštevníkov webu a následne sa ich vie anonymne pýtať, na čo chce. Po zodpovedaní získaš prehľadný graf odpovedí a ak chceš, môžeš položiť ďalšiu otázku na určitý typ odpovede a pokračovať tak v pokročilom prieskume, prípadne môžeš cieliť svoju reklamu (preklik na web) na tých, ktorí ti odpovedali na predošlú otázku: napr. kupujem si bio produkty. Takýmto prieskumom si firmy vedia rýchlo a lacno vybudovať základňu potenciálnych zákazníkov, na ktorých vedia pravidelne cieliť svoju reklamu. Tým, že vieme cieliť geolokačne (napríklad kružnica 5km okolo Dunajskej ul) vieme ponúknuť kvalitný marketing aj pre lokálne firmy. Takýmto prieskumom si vybuduje firma relevantnú skupinu, ktorú môže kontaktovať svojou reklamou.
To znamená, že musíme rýchlo rozširovať členskú základňu, aby bolo na koho cieliť a zároveň informovať firmy o tom, ako im môžeme pomôcť. Kedže naše funkcie pre firmy sú veľmi užitočné a za šírenie Spacespy sú veľmi dobré provízie, sme presvedčení, že náš rast bude rýchly.
Čím viac sa Spacespy rozšíri na konkrétnom území, tým viac naberajú zmysel jeho funkcie, tým viac firiem začne využívať prieskumy a reklamu, tým viac provízií budú členovia získavať.
Je to jednoduché. Ak si v priemere každý piaty používateľ pozve 10 známych, rastieme raketovo a o pár mesiacov každý člen profituje. Mnohí členovia si takto budú privyrábať, zarábať, ale v prípade globálneho rastu budú aj takí, ktorí zbohatnú! Pretože rozdeľujeme až 80% tržieb medzi svojich členov.
Okrem toho nebýva zvykom, že projekty týchto rozmerov začínajú v našich končinách, takže zaznamenávame aj “lokál patriotistov”, ktorí jednoducho chcú byť pri tom, keď u nás konečne vyrastie nový globálny projekt. Na tom poviem len: Díky – sme radi, že Vás máme!
Uvedomujeme si, že je pred nami ťažká cesta a naše ciele sú veľmi vysoké. No páčime sa, väčšina tých čo si pozrie video návod ihneď pochopí, koľko dobrého môžeme používateľnom priniesť… Toto nám dáva jasný signál, že je len otázkou času, kedy dosiahneme prvý milion používateľov. Tým, že sa delíme o zisk s našimi členmi a nestoja bokom, ale cítia sa byť súčasťou Spacespy (niečo ako akcionári), pomáhajú nám napredovať, sú veľmi verní a vždy nám odpustia začiatočnícku chybičku krásy.
Pozrime sa na to z pohľadu firmy. Prečo sa napríklad malá firma z centra Bratislavy rozhodne investovať do marketingu na SpaceSpy namiesto toho, aby svoje peniaze dala Facebooku alebo Google?
Ako som spomínal SpaceSpy je vhodný aj pre lokálne firmy, nakoľko sa u nás dá cieliť na ľudí a firmy geolokačne. Uvediem príklad: Malá grécka reštaurácia v centre Bratislavy nepotrebuje byť na Google a nemôže si dovoliť marketingovú agentúru. Môže si zaplatiť nejaké lacné reklamy, zviditeľniť sa a získať pár likeov na Facebooku – kde sa dá tiež cieliť na okolie Bratislavy. Rozdielom však je, že v Spacespy je možné urobiť kružnicu 5km okolo tejto reštaurácie a osloviť ľudí či firmy len v tomto okolí. Možno by som zvolil najprv prieskum a položil by som otázku: Máte radi grécku kuchyňu? S odpovedami áno a nie. Následne som získal skupinu, ktorá má rada grécku kuchyňu a nachádza sa v blízkosti reštaurácie. Toto sú moji potenciálni zákazníci a na nich sa bude zameriavať môj marketing. Im budem posielať info o novinkách a lákať ich do reštaurácie. Nikde inde nie je možné cieliť reklamu na konkrétne odpovede v otázke. Je to jedna z našich silných stránok a sme na to patrične hrdí :). Jedinou našou dočasnou nevýhodou je, že tam ešte nie sú všetci a cieliť sa dá len na členov Spacespy, takže kým tam budú všetci, to chvíľu potrvá… ale veríme že len chvíľu :).
Nebolo by asi správne nespomenúť, že prieskum si u nás firma môže spraviť za zlomok sumy, ktorú si pýtajú agentúry. Odpoveď na otázku aj jeden preklik na web (teda u nás platená správa) stojí firmu iba 0,12 centov, čiže osloviť a získať reakciu od 1000 relevantných členov dokáže iba za 120 eur. Čo je veľmi dobrá cena.
Ako reagujú ľudia na váš affiliate marketing a spôsob šírenia?
Náš affiliate je založený na viacúrovňovom odmeňovacom systéme. Sme presvedčení, že je to skvelý spôsob šírenia a od ľudí dostávame spätnú väzbu, že je to, citujem: “Bomba” či “Pecka”. No nájde sa aj negatívny feedback od ľudí, ktorí ho prirovnávajú k MLM, alebo pyramíde. No nie je to tak! Rozdiel je, že my nič nepredávame. Naše členstvo je pre každého úplne zadarmo. My len meriame, komu vďačíme za to, že do Spacespy priniesol nových členov. Keď sa nejaký člen sám rozhodne, že chce využívať Spacespy na zarábanie peňazí, alebo chce posielať reklamu, kúpi si premium členstvo za 9.99 plus DPH. My tieto tržby rozdelíme tým, ktorí zabezpečili, že tohto člena v Spacespy máme. Takže podľa mňa sa šírime úplne rovnako cez pozvánky ako sa šíril Facebook, s rozdielom, že my spravodlivo rozdelíme každému to, čo si zaslúži. Žiadna pyramída.
Aké sú teda vaše plány v blízkej budúcnosti rozširovať SpaceSpy a získať nových používateľov?
Ak dnes chceme mať milión používateľov, musíme mať milión na marketing, čo je v našich podmienkach získať takmer nemožné! Preto sme si vyvynuli vlastný spôsob šírenia.
Každý, kto má známych, databázu klientov, fanúšikov či návštevnosť na webe, môže Spacespy odporučiť. Vždy keď niekto z jeho členov bude potrebovať premium členstvo a kúpi si ho – príde mu provízia. Je to v podstate success fee affiliate. Rozhodli sme sa pre viac úrovní, pretože je to oveľa motivujúcejšie, zábavnejšie a pre affiliate partnerov aj finančne atraktívnejšie. Viac-úrovňovým systémom v podstate hráte Warcraft za reálne peniaze. Budujete “armádu” svojich hráčov, ktorí môžu ďalej budovať svoje “armády” (tímy), takto dosahujete vyššie provízne levely, dostávate sa na iné územia, cez známych do zahraničia a vaše príjmy rastú. Šírite dobrú vec, ktorá každému pomôže a ešte za to môžete zarobiť obrovské peniaze. Už pri beta testovaní bez aplikácií sme vyplácali členom tisícky Eur. Viem si predstaviť, čo môže nastať teraz.
Myslím si, že toto je dnes cesta, ako vybudovať svetovú aplikáciu. Dnes sa už spôsobom, akým sa rozšíril Facebook alebo iné aplikácie len veľmi ťažko stane niečo svetovým a ľuďom sa už všetko zdieľať bez motivácie nechce. Systém monetizácie ako má SpaceSpy, je navyše niečo neokukané a myslím, že zatiaľ nikto neprišiel s funkčným monetizačným modelom, ktorý by aj naozaj motivoval. Toto je naša silná zbraň, ktorá môže ľudí reálne osloviť.
Myslím, že spôsob, akým chcete SpaceSpy komunikovať je jasný. Hovorí sa však, že ak treba svojim používateľom niečo vysvetlovať, potom sa to len veľmi ťažko uchytí. Čo robíte preto, aby boli členovia na rovnakej vlne ako vy?
SpaceSpy má kopec funkcií, z ktorých mnohé ešte používatelia nepoznajú a preto máme edukačné videá a materiály, kde im ich predstavujeme. (v desktop verzii – ikona “?” a v aplikácii Profil/help) Posielame aj personalizované maily a našich členov vzdelávame.
Komunite sa to snažíme vysvetliť jednoducho: Momentálne máme 10 000 členov. Ak každý pozve 10tich svojich známych, budeme mať 100 000 členov a začína to žiť. Už je tam rozmanitá komunita, ľudí to láka, začínajú sa navzájom vyhľadávať a začíname byť zaujímavejším trhom pre firmy.
Nechceme, aby sa na Spacespy ľudia pozerali kriticky a vychytávali nedostatky. Pozrime sa na to z iného hľadiska. Existuje veľmi málo aplikácií podobného rozmeru a s podobným cieľom. Chceme, aby sa na aplikáciu pozerali ako na niečo naše – slovenské, do čoho sa môžeme pridať a byť na začiatku niečoho zmysluplného.
Je niečo, čo by si čitateľom Startitup odkázal?
Pokiaľ sa vám páči naša myšlienka, odporučte nás ďalej, rovnako ako dobrý film, či reštiku. S tým rozdielom, že u nás za to môžete mať peniaze.
Je to jednoduché, zaregistrujte sa na tomto odkaze, stiahnite si apku, pozrite si inštruktážne videá a môže to začať!
Fotografie v článku boli vytvorené fotoaparátom Nikon D 5500.