10 ľudí, ktorí udávajú tón v slovenskom gastrobiznise
- Ľudia, ktorých slovo v branži niečo znamená
- Desať kuchárov, majiteľov a influencerov, ktorí menia slovenské gastro
- Ľudia, ktorých slovo v branži niečo znamená
- Desať kuchárov, majiteľov a influencerov, ktorí menia slovenské gastro
Sú úspešní, ziskoví, ale najmä- menia tvár slovenského gastra. Desať ľudí, ktorých ti teraz predstavíme, majú v branži veľký vplyv. Nejde o rebríček, skôr zoznam ľudí, ktorých slovo v našom gastrobiznise niečo znamená. Od najpopulárnejšieho influencera, až po majiteľov celých gastro impérií.
Daniel Feranec – Čoje
Daniel Feranec, ktorý si hovorí Čoje alebo Čojenko, je azda posledným slovenským foodblogerom, ktorému sa podarilo naskočiť na vlnu masovej popularity. Kým väčšina foodblogov si drží svoju stabilnú základňu, prípadne rovno upadá, Čoje má na Facebooku takmer 16-tisíc páčikov a na Instagrame takmer 47-tisíc followerov. To už je slušná fanúšikovská základňa a každý podnik, ktorý sa v jeho feede objaví, môže rátať so skorým nájazdom nových zákazníkov.
Čoje sa dlho držal v anonymite, svoju identitu odhalil až po spolupráci s médiami. Čoje je známy aj tým, že nerobí spolupráce, všetky návštevy podnikov robí anonymne a platí si ich sám. Môžeš si teda byť istý, že recenzie sú vždy úprimné, nech sú akékoľvek.
Roman Kóňa
Mäsiarstvo a bistro Mäso od Romana vzniklo iba tento rok a už si stihlo okolo seba vytvoriť komunitu náruživých mäsožravcov. Nemalou mierou sa o to pričinil aj Čoje. No nie je to prvý a už vôbec nie jediný Romanov biznis, ktorý spôsobil zemetrasenie v gastre. Roman Kóňa je aj zakladateľom úspešného reťazca Regal Burger. Ten dnes už patrí iným majiteľom, no práve Regal bol prvou remeselnou burgrárňou v Bratislave. Až po jeho úspechu sa vyrojili reštaurácie, ktoré sa zameriavajú na burger ako svoju vlajkovú loď.
Mäso od Romana má momentálne na Instagrame viac ako 13-tisíc sledovateľov. Pre zaujímavosť, Romanova manželka Monika je tiež úspešnou blogerkou, foodstylistkou a fotografkou. Jej blog Lapetit sleduje na Instagrame viac ako 19-tisíc fanúšikov.
Michal Konrád
Varil v najlepšom podniku na svete, dánskej Nome. Potom varil deväť rokov v najlepšom podniku na Slovensku. Fou Zoo. Účinkoval v Let’s dance a napokon zakotvil pri streetfoode. Michal Konrád je známym menom, v biznise je však pojmom. Dnes ho nájdeš robiť luxusné bao žemličky v podniku Bao Brothers. Je to jeho vlastný podnik, ktorý vznikol iba vlani, no už dnes môžeme povedať, že je to kultový bratislavský podnik so špecializáciou na streetfood, aký na Slovensku nikto nerobí.
Martin Uhrin, Soho
Ak miluješ ázijskú kuchyňu, určite poznáš večne vybookované Bistro Soho. V Bratislave má tri prevádzky, dve v centre a jednu v Auparku. Neskôr pribudla aj reštaurácia v Banskej Bystrici. Majitelia Eva Uhrinová a Martin Uhrin nie sú mediálne známi, no ich úspešný príbeh áno. Ich firma Bistro Soho mala vlani tržby 3,9 milióna eur a zisk 252-tisíc eur. To je viac ako najväčší reťazec reštaurácií Medusa Restaurants.
Peter Štecko, Medusa Restaurants
Podniky pod vlajkou Medusa Group určite poznáš a možno ani nevieš, že do nich chodíš. Do reťazca patrí napríklad koncept Klubovňa, reštaurácie Kubu, La Pala, alebo Wagamama. Medusa však robí aj závodné stravovanie, najmä vo veľkých automobilkách ako Volkswagen či Land Rover v Nitre.
Medusa Restaurants pohltila, teda zlúčila sa s pôvodnou spoločnosťou Medusa Group. Momentálne je to impérium s najväčším počtom prevádzok na Slovensku spomedzi slovenských firiem. Medusu založil Peter Štecko. V kantínach Presto bol jeho spoločníkom Pavol Benčík, ktorý sa neskôr oddelil a vybudoval vlastnú sieť reštaurácií. Medusa v roku 2018 utŕžila od svojich zákazníkov viac ako 38 miliónov eur, ďalšie milióny zarobila v Čechách a Rakúsku, kde má tiež svoje prevádzky. Zaujímavé je, že ako jediný reštauračný reťazec na Slovensku má Medusa dlhodobý vernostný program, kde zákazníci zbierajú body a môžu ich meniť za rôzne výhody.
Pavol Benčík, Bencik Culinary Group
Pavol Benčík je štatutárom spoločnosti Aldente, ktorá zastrešuje činnosť celej skupiny. Podobne ako jeho kolega Peter Štecko, nevlastní reťazec reštaurácií s jedným názvom a menu, ale sieť rôznorodých podnikov, o ktorých by človek nikdy nepovedal, že sú reťazcové. Spomeňme napríklad Picknik, Bokovka, či CarneValle. Okrem toho má aj sieť kantín alebo ľudovo povedané, „táckární“.
Michal Kordoš
Michal bol prvým slovenským kuchárom, ktorý sa dostal na stáž do najlepšej reštaurácie na svete. V podniku Noma v Kodani môžu pracovať len tí naozaj najlepší a stáž v nej otvorí kuchárovi dvere do sveta. Michalovi Kordošovi sa však zrejme páči na Slovensku. Síce sa k nemu nemôžeš ísť najesť do žiadnej reštaurácie, ponúka ešte lepšiu službu- navarí priamo u teba doma.
Michal Kordoš sa však venuje nielen vareniu, ale aj poradenstvu. Mnohým reštauráciám už pomohol zostaviť menu, naučil majiteľov ako sa nakupujú a ekonomicky využívajú suroviny a napokon aj to, ako spravovať podnik, aby neprichádzal o peniaze. Rovnako ako v populárnej televíznej šou, akurát bez žiary reflektorov. Michal Kordoš je skutočnou šedou eminenciou, ktorá sa stará o to, aby bola slovenská gastronómia na úrovni. Teda aspoň v podnikoch, ktoré o to stoja.
Peter Straňák, La Donuteria
O reťazci La Donuteria sme nedávno písali aj my. Z jediného butiku s donutmi sa Petrovi Straňákovi podarilo vybudovať sieť franšíz a otvoriť tak prevádzky v Česku, Dánsku, dokonca plánuje otvoriť prevádzky v Kanade a USA. Straňák v roku 2016 založil firmu Sweet & Delicious, s. r. o., ktorá dnes prevádzkuje franšízu La Donuteria. Vlani mala tržby takmer pol milióna eur a zisk viac ako 45-tisíc eur. Je to jeden z najúspešnejších konceptov v slovenskom gastrobiznise. Napodobniť sa ho pokúšali aj ďalšie pekárne, no mamutí úspech La Donuterie sa im zopakovať nepodarilo.
Norbert Longauer
Mondieu, Le Bistro a Republika Východu. Tieto podniky už určite poznáš zo sociálnych sietí, ak si v nich aj ešte nebol. Za všetkými týmito podnikmi stojí Norbert Longauer. Známy je napríklad aj tým, že v roku 2018 prevzal podnik Roland Cafe&Restaurant, ktorý kvôli požiaru na vianočných trhoch zhorel takmer do tla.
Republika Východu je dnes už kultová reštaurácia v Košiciach. Bratislavčania zase dôverne poznajú Mondieu, ktoré je v centre mesta takmer na každom rohu. Mondieu tiež funguje ako franšíza. Ak splníš prísne podmienky, tak si aj ty môžeš otvoriť vlastný podnik s touto značkou.
Peter Koštial, Ján Budaj
Mená ti možno nič nehovoria, názov podniku Urban House však určite áno. Rovnako ako Urban Bistro a Urban Space, Old Fashioned Bar a The Velvet. Prevádzky zastrešuje Beyond Media, ktorá mala v roku 2018 tržby viac ako tri milióny eur. Ich vlajková loď, podnik Urban House, sa stal úplnou Mekkou hipsterov a mileniálov, ktorí sem chodia na avokádový toast. Nájdeš tu však všetky možné jedlá medzinárodnej kuchyne, remeselné pivo, kávu v chemexe a vlastne všetko, čo hipster k životu potrebuje.
Karin Pšenicová
Toto je rebríček ľudí, ktorí majú v slovenskom gastre vplyv, no netvrdíme hneď, že majú vplyv dobrý. Meno Karin Pšenicovej ti možno zdvihlo obočie, lebo si ho nikdy nepočul. No určite si už počul o reštaurácii Prasiatko, ktorú viacero návštevníkov ohodnotilo ako najhoršiu na Slovensku.
Pšenicovci sú ale v gastrobiznise pojmom. Keď skončila známa fine-diningová reštaurácia Le Monde, prevzali priestory práve títo podnikatelia. Koncept tradičnej reštaurácie, ktorú zákazníci v recenziách nazývali turistickou pascou, však nevyšiel a dnes je na mieste už iný podnik. Okrem Prasiatka prevádzkujú v centre Bratislavy ešte štyri ďalšie podniky združené pod značkou Slovak Pubs.