Bikesharing v Bratislave – komunitné projekty nahrádzajú neschopný magistrát
- Systémy zdieľaných bicyklov sú v mestách na celom svete celkom bežným javom. V Bratislave ale nie.
- Systémy zdieľaných bicyklov sú v mestách na celom svete celkom bežným javom. V Bratislave ale nie.
Bratislavský magistrát hovorí o bikesharingu už roky. Zámer priblížiť Bratislavu veľkomestám pomocou takéhoto projektu znie totiž veľmi pekne. No vyzerá to tak, že znieť pekne je pre vedenie mesta dôležitejšie ako reálne niečo vybudovať.
V roku 2012 sa dokonca aj zorganizovala súťaž a vybral víťaz, ktorý mal komunitný bikesharing pre mesto zabezpečiť. No podľa súčasnej hovorkyne magistrátu Ivany Skokanovej tento pokus stroskotal na financiách.
foto: opensource.com
„Zámer požičovne mestských bicyklov je podľa primátora Iva Nesrovnala dobrý zámer. Mesto aktuálne hľadá spôsob, ako ho zrealizovať,“ uviedla Skokanová.
No zatiaľ čo mesto dumá nad realizáciou, skupina cyklonadšencov bikesharing v Bratislave prevádzkuje, rozširuje a zdokonaľuje už dva a pol roka. Projekt sa nazýva WhiteBikes a stoja za ním iniciatívy Cyklokoalícia a Cyklo Kuchyňa.
„Projekt vznikol ako frustrácia partičky ľudí z toho, ako projekt bikesharingu trvá dlho na strane magistrátu. Ukazujeme, že sa to dá,“ hovorí prezident Cyklokoalície Peter Netri.
foto: cyklokoalicia.sk
Biele bicykle, ktoré WhiteBikes ponúka, pochádzajú z holandského národného parku De Hoge Veleuwe. Práve s týmito bicyklami založila v 60. rokoch anarcho-umelecká skupina Provo prvý bikesharing na svete.
Cyklokoalícia a Cyklo Kuchyňa ich dostali zadarmo pod podmienkou, že vymyslia spôsob, ako ich neziskovo využiť. Dnes je približne stovka bielych bicyklov rozmiestnená na 39 stanovištiach v takmer celej Bratislave.
„Pokrytá je rovinatá časť centra, čiže Staré Mesto, a z ďalších mestských častí aj Ružinov, Nové Mesto, Petržalka a Karlova Ves,“ tvrdí Netri.
foto: whitebikes.info
WhiteBikes momentálne beží na open source aplikácii, ktorú vyvinul Daniel Ďuriš z Cyklokoalície. O aplikáciu prejavili záujem aj rôzne mestá alebo univerzity vo svete, ktoré by bikesharing chceli rozbehnúť.
Po registrácii na stránke whitebikes.info a stretnutí v Cyklo Kuchyni ti stačí len pomocou SMS alebo webu získať kód na odomknutie zámky konkrétneho bicykla.
„Náš otvorený systém je svetovým unikátom, pretože zvyčajne to býva zastrešené komerčne alebo nejakou univerzitou. Ak chce malé mesto zaviesť bikesharing, tak na komerčnej báze je to pre nich nerealizovateľné, pretože bežné stanice stoja 10-tisíce eur. S naším systémom sa to však dá,“ hovorí Ďuriš.
foto: allevents.in
Bikesharing je zatiaľ v bezplatnej verzii. Pre prístup ku bicyklom stačí absolvovať krátke stretnutie v Cyklo Kuchyni. Tvorcovia projektu si takto kontrolujú, koho príjmu do komunity, ktorá sa okrem jazdenia o bicykle aj stará a opravuje ich.
Uvedomujú si ale, že bezplatný model je z dlhodobého hľadiska neudržateľný a preto rozmýšľajú nad najlepším spôsobom spoplatnenia bicyklov.
WhiteBikes je ďalším dôkazom toho, že keď sa chce, riešenie sa takmer vždy nájde. No s pomocou magistrátu by sa projekt bikesharingu dal škálovať omnoho efektívnejšie. Snáď sa dočkáme toho, že sa od prázdnych slov prejde aj k skutkom.
zdroj titulnej fotografie: cyklokoalicia.sk / allevents.in