39-stupňové horúčky a krvavý kašeľ: Záhadný vírus v Rusku necháva lekárov v bezradnosti
30 vecí, ktoré nás naučil rok 2015
- Rok sa pomaly chýli ku koncu, a tak je načase zaspomínať si na to dobré, alebo aspoň zaujímavé, čo nám posledných 12 mesiacov prinieslo. Či už ide o vedu, technológie, ľudskú vynaliezavosť, politiku, alebo celkom obyčajné poznatky z každodenného života, aj toto sa ľudia počas uplynulých mesiacov stihli naučiť a zistiť, poprípade rovno dokázať.

- Rok sa pomaly chýli ku koncu, a tak je načase zaspomínať si na to dobré, alebo aspoň zaujímavé, čo nám posledných 12 mesiacov prinieslo. Či už ide o vedu, technológie, ľudskú vynaliezavosť, politiku, alebo celkom obyčajné poznatky z každodenného života, aj toto sa ľudia počas uplynulých mesiacov stihli naučiť a zistiť, poprípade rovno dokázať.
- Aplikáciou WhatsApp denne prejde vyše 40 miliárd správ, čo je dva krát viac než celkový počet sms správ odoslaných po celom svete.
- V roku 1990 zomrelo na svete pred dovŕšením piatich rokov viac ako 12 miliónov detí. V roku 2015 to bolo už „len“ 5,9 detí. Snáď bude tento klesajúci trend pokračovať.
- Chrám v južnej Indii sa roky tváril, že v tajných komnatách ukrýva jedovaté hady, aby do nich náhodou nikto nevkročil. Nakoniec vysvitlo, že sa tam namiesto hadov nachádzajú tony zlata v hodnote 22 miliárd dolárov.
- V Číne majú tabakové spoločnosti povolenie sponzorovať školy. Ako inak, ambiciózne deti lákajú na to, že géniom k ich talentu vraj napomáha práve tabak.
- Apple vnútro svojich alumíniových Apple Watches vrámci produkcie čistí laserom. Žiadna iná spoločnosť túto metódu nevyužíva.
- Uber má v Číne denný obrat jeden milión dolárov, no tento zárobok aj tak tvorí len 11 percent celkového zisku miestnych taxi služieb.
- Narozdiel od sovietskej propagandy, ktorá sa zameriavala na glorifikovanie miestnych pomerov, teraz v Rusku fičí tzv. anti-propaganda. Kanál NTV ľudí napríklad zásobuje príšernými príbehmi z Ruska, ktoré majú utvrdiť ich presvedčenie o tom, že potrebujú pevnú vládu Kremľa ako prostriedok ochrany, píše Peter Tomarenštev, televízny producent venujúci sa danej problematike.
- V roku 1985 mala priemerná haitská žena vyše 6 detí. Dnes sú to už iba dve.
- Mark Zuckenberg momentálne nevlastní len podiel z Facebooku, ale rovno aj z WhatsApp, Facebook Messengeru a Instagramu.
- Ak sa snažíte niečo predať, je lepšie cenu uvádzať podľa cieľovej skupiny. Ak majú ľudia produkt kupovať na základe rozhodnutia hnaného emóciami, neuvádzajte centy v cene (napr. 5 eur). Ak naopak ide skôr o produkt, ktorý si ľudia majú zadovážiť na základe racionálne uvažovania, centy je lepšie k uvedenej cene pridať (napr. 5,49 eur).
- To, že na Instagrame nie sú takmer žiadne odkazy a prelinky, užívateľov efektívne chráni pred spamom.
- Stránka Vinyl Me Please, ktorá sa špecializuje na vinylové platne, ročne zarobí až dva milióny dolárov so svojimi chabými 7,300 subscribermi.
- Ľudia si CD-čka najviac kupovali v roku 2002, zatiaľ čo predaj kaziet a platní svoj vrchol dosiahol v roku 1979. Rekordný zisk z predaja kaziet a platní bol len o 13 percent menší ako z predaja CD-čiek v roku 2002.
- Na trhu je plyšák, cez ktorého sa deti môžu dorozumievať so svojimi rodičmi – vďaka zabudovanému systému WeChat.
- Ukázalo sa, že kontajnerové domy sú príšernou alternatívou normálneho bývania. Prečo? Dôvodov je viac, medzi nimi napríklad zateplenie a izolácia, ochrana pri prírodných katastrofách, či stabilita a rozloha interiérov. A vraj ani nie sú také ekologické, ako sa tvárili. Dajú sa síce recyklovať, no v drvivej väčšine prípadov sa stavia s úplne novými kusmi, ktoré naviac musia poriadne chemicky očistiť, keďže na ceste z Číny v nich mohli prepravovať niečo toxické.
- Web náš každodenný má momentálne len niečo vyše 8 000 dní.
- Najväčšou konkurenciou fyzických pašerákov utečencov z Blízkeho východu sú facebookové skupiny. Ich informačný potenciál zároveň ceny za prepravu tlačí nadol.
- Počas minuloročného štrajku zamestnancov metra v Londýne si mnohí pasažieri pod tlakom situácie našli kratšie cesty do práce – čo im prinieslo dlhodobé ekonomické výhody.
- Vrámci Silicon Valley sa viac ako originálny nápad cení stratégia rastu. Najväčšiu cenu teda nemá len skvelý nápad, ale skôr spôsob, ako okolo neho vybudovať efektívnu spoločnosť s funkčnou zákazníckou podporou a kapacitou zamestnania pre desiatky tisícov ľudí.
- Podľa ľudí z vydavateľskej brandže bola fáza e-books len akousi menšou hrozbou, ktorá už momentálne pominula. Dokonca ju hodnotia pozitívne.
- V roku 2011 sa nigérijská vláda rozhodla rozdať 60 miliónov dolárov približne 1 200 podnikateľom. Dodnes sa táto suma premenila na stovky nových spoločností, tisícky nových pracovných miest a obrovský peňažný obrat. Pritom väčšinu čiastok rozdala vláda celkom náhodným kandidátom. Ukázalo sa, že na podpore strednej a „robotníckej“ triedy namiesto svojich vyvolených kamošov predsa len niečo bude.
- V 80. rokoch sa dochodiť základnú školu podarilo len polovici dievčat v rozvojových krajinách. Dnes tento počet stúpol až na 80 percent. Stále však máme na čom pracovať.
- Len 57 percent indických užívateľov smartphonov si niekedy zapne mobilné dáta.
- Biele balenie dokáže zmeniť chuť obsahovaného jedla. Dokázal to prípad Coca-Coly, ktorá sa v roku 2011 bielym dizajnom snažila upozorniť na vymieranie ľadových medveďov. Keďže zákazníci sa sťažovali na zmenenú receptúru nápoja, dizajn museli stiahnuť z obehu. Neskôr sa prišlo na to, že priamo práve ten oval ovplyvnil chuť Coly.
- Pizza za 10 eur chutí lepšie ako pizza za päť eur, aj keď by to mala byť tá istá.
- Viac než polovicu svetových konzumovateľných plodín čoskoro zjedia čínske ošípané.
- Keď sa jedna značka rozhodne, že do svojho oblečenia zakomponuje úplne hladko fungujúce zipsy, v čínskych továrňach na ich dokonalej podobe budú denne pracovať osem hodín tisícky zamestnancov.
- Aj v moslimskej krajine akou je Egypt fičí trh so sexi spodným prádlom. Značky nesú mená ako Hot Love Italy Design, či Laugh Girl, a vyrábané sú zásadne v Číne.
- Kolumbijská armáda dokázala s jednotkami v zajatí komunikovať pomocou morzeovky, ktorú šikovne vložila do refrénu pesničky v rádiu.
- Produkt ktorý perfektne vystihuje rok 2015? Nixie, dron, ktorý dokázal lietať, poprípade si ho užívateľ mohol pripnúť na telo ako hodinky, a ktorý zároveň dokázal fotiť selfies. Žeby ideálny darček na Vianoce?
zdroj:medium.com
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko