46-tisíc eur jej ľudia poslali za pár dní. Slovenka našla mega dieru na trhu
- Mia chce zaplniť dieru na slovenskom trhu
- Prináša vlastné barefoot topánky s jedinečnými parametrami
- Mia chce zaplniť dieru na slovenskom trhu
- Prináša vlastné barefoot topánky s jedinečnými parametrami
Mia Štepanovská je zakladateľkou slovenskej značky barefoot obuvi Shapen. Len pred pár dňami spustila svoju vôbec prvú crowdfundingovú kampaň, ktorá svoj cieľ dosiahla doslova cez noc. Aktuálne už ľudia na podporu projektu poslali 46-tisíc eur a vyzbieraná čiastka stále rastie. Kampaň je tak už teraz splnená na 232 %, čo jej zabezpečilo zaradenie medzi tie najúspešnejšie crowdfundingové projekty v našej krajine.
„Shapen od roku 2019 prináša do zdravého barefoot obúvania eleganciu, štýl a najnovšie módne trendy. Naše baleríny a sandále doslova dobyli svet a nosia ich tisíce spokojných zákazníčok vo vyše 50 krajinách na všetkých kontinentoch. K založeniu vlastnej značky ma motivoval hlavne nedostatočný výber ženských, elegantných barefoot topánok. Mala som silnú túžbu, sen, vybudovať niečo vlastné,“ objasnila nám zakladateľka značky.
Tvrdí, že s barefootom začala, keď mala 32 rokov, no natrafila na problém. Z detských topánok sa síce celkom dalo vyberať, no dostupné barefoot topánky pre dospelých boli na jej vkus veľmi škaredé a z portfólia značiek si nevedela vybrať.
„Ponuka bola slabá, väčšinou išlo len o športovú obuv, fádnych farieb, o dizajne sa nedá ani hovoriť. Veľa modelov bolo vhodných skôr pre moju babku, nie pre mladú ženu okolo tridsiatky, ktorá donedávna mala topánky celej farebnej škály, rôznych typov, vzorov, materiálov. Tak som začala hľadať alternatívy, ktoré by spĺňali aspoň tie najdôležitejšie kritériá barefootu a zároveň sme nevyzerali ako rodina klaunov.“
Pred piatimi rokmi dospela k rozhodnutiu predstaviť vlastnú značku barefoot obuvi. Dlho nevedela, kde začať a za aký koniec to uchopiť. Mia je marketérka a obuvnícky priemysel jej nič nehovoril. Objasňuje, že nemala tušenie, ako sa topánky vyrábajú a čo to všetko obnáša.
Postupne preto začala študovať obuvnícku teóriu a mapovať trh. Prípravnej fáze venovala veľa času, na Slovensku a v Čechách urobila veľký prieskum. Presne vedela, čo chce, a tak začala zháňať aj spoľahlivých partnerov.
„Táto časť bola obzvlášť náročná, pretože ma nikto nebral vážne, obuvníci ani dizajnéri nemali skúsenosť s barefoot obuvou a ako sa vyrába. Obuvnícke kopytá prešli svojím vývojom, upravovali sme ich niekoľkokrát, kým sme sa dopracovali do vyhovujúceho tvaru a rozmerov. Nakoniec sa mi niekoľkých ľudí z brandže predsa len podarilo presvedčiť.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Nasledovali prvé stretnutia, zadania, návrhy a úpravy. Až po prvej skúške prototypov pochopila, že ju čaká dlhá cesta. Vývoj nešiel tak rýchlo, ako si predstavovala. Na jej excelovskú tabuľku dokonalého načasovania mohla zabudnúť.
„O veselé momenty počas vývoja nebola núdza. Napríklad, keď ma vo fabrike presviedčali, že topánky majú čudný tvar a podošva nemôže mať predsa 3 mm, lebo budem cítiť každý kamienok a nerovnosť povrchu. Alebo pozastavovanie sa nad tým, prečo topánky vážim na kuchynskej váhe. Keď už bol vlak poriadne rozbehnutý a nás to stálo veľa času, energie a peňazí, museli sme urobiť ťažké rozhodnutie a začať hľadať iného výrobcu.“
To v podstate znamenalo začať takmer od nuly. Každý krok dopredu tak znamenal dva dozadu. Súčasné ceny barefoot topánok sú podľa ambicióznej podnikateľky také prestrelené, že to nejedného dodávateľa zvádza k predstave o okamžitých obrovských ziskoch.
Z informácií z jej prieskumu však pochopila, kto je cieľová skupina aj koľko by mali kvalitné topánky stáť. „Chceme, aby aj cena bola jednou z našich mnohých konkurenčných výhod. Napriek tomu sme sa nevzdali predsavzatia vyrábať doma na Slovenku.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Do Číny, na rozdiel od iných značiek, nechcú ísť. Aj keď by im to výrazne znížilo náklady, bolo by to podľa zakladateľky na úkor kvality.
„Pred dvoma rokmi sme boli nadšení, keď sa nám podarilo nájsť novú slovenskú produkciu. Všetko vyzeralo ideálne, no ako rástol dopyt po našich topánkach, ukázalo sa, že na Slovensku nie sú dostatočne kapacity na jeho pokrytie, máme non-stop vypredaný sklad.“
„Preto sme sa rozhodli nájsť nových producentov s dostatočnou kapacitou a vysokou kvalitou. To sa nám podarilo až v Portugalsku.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Shapen, HitHit