3,9 milióna eur využili na vytvorenie Montessori školy, ktorá inšpiruje k učeniu a samostatnosti detí

  • Moderné priestory školy podporujú kreativitu aj samostatnosť
  • Ide o miesto, kde sa vzdelávanie stáva zážitkom
Radek Úlehla
  • Moderné priestory školy podporujú kreativitu aj samostatnosť
  • Ide o miesto, kde sa vzdelávanie stáva zážitkom

Montessori základná škola Duhovka prešla výraznou premenou. Modernizácia a rozšírenie školy nielenže zväčšili jej kapacitu, ale aj výrazne zlepšili prostredie pre žiakov a učiteľov.

Výsledkom je nielen funkčný, ale aj esteticky príťažlivý priestor, ktorý podporuje autonómiu žiakov a ich rozvoj podľa zásad Montessori vzdelávania. Celková investícia do projektu dosiahla 3,9 milióna eur.

Filozofia Montessori v architektúre

Montessori vzdelávanie stavia na myšlienke: „Pomôž mi, aby som to dokázal sám.“ To znamená, že prostredie školy musí podporovať nezávislosť, zvedavosť a iniciatívu žiakov.

Nové priestory preto vznikli s dôrazom na prirodzené svetlo, kvalitnú akustiku a flexibilitu využitia. Každé dve kmeňové triedy sú prepojené, čo umožňuje voľný pohyb žiakov a variabilitu výučby.

Montessori základná škola Duhovka

Medzi nimi sa nachádza sanitárne zázemie s uzamykateľnými skrinkami a kuchynkou, kde si deti môžu pripraviť jednoduché jedlá.

Voľný priestor a minimalistické vybavenie umožňujú rôznorodé využitie – od klasických hodín po tvorivé dielne. Významnú úlohu zohrávajú aj relaxačné zóny, kde môžu žiaci oddychovať počas prestávok.

Citlivé prepojenie s okolím

Jedným z cieľov projektu bolo rešpektovať mestský kontext a okolité budovy. Nadstavba tretieho podlažia bola navrhnutá ako jednopodlažný objekt s ustúpením od pôvodného pôdorysu, aby nenarušila charakter existujúcej stavby.

Na streche vznikli pobytové terasy, ktoré sú prepojené s chodbou a výtvarným ateliérom. Tieto priestory slúžia nielen na výučbu, ale aj na oddych a kreatívne aktivity.

Prirodzené materiály a moderný dizajn

Montessori filozofia je zohľadnená aj vo výbere materiálov. Drevo ako hlavný konštrukčný prvok bolo zvolené kvôli nízkej hmotnosti, ktorá nezvyšuje zaťaženie pôvodnej stavby.

V interiéri zostáva drevo priznané, čo dodáva priestorom prirodzenú teplú atmosféru. Drevené prvky sa uplatnili aj v telocvični, kde tvoria obloženie stien. Kombinácia dreva a skla zabezpečuje dostatok svetla a kvalitnú akustiku, čo je pre sústredenú prácu kľúčové.

Fasáda nástavby je obložená odolným plechom v tvare šindľových šablón, zatiaľ čo na nadstavbe sú použité vertikálne pásy, ktoré sa v oblasti okien menia na tieniace lamely. Tento dizajnový prístup dodáva stavbe dynamiku a zároveň rešpektuje pôvodný charakter budovy.

Miesto pre kreativitu a pohyb

Nové priestory zahŕňajú výtvarný ateliér s laboratóriom, multimediálnu miestnosť a zborovňu. Na terasách, ktoré sa nachádzajú na oboch stranách budovy, môžu žiaci nielen oddychovať, ale aj tvoriť pod holým nebom.

Nová telocvičňa prepája vnútorné priestory so záhradou, čím podporuje prechod z cvičenia v hale na vonkajšie ihrisko. Táto flexibilita umožňuje kombinovať športové a vzdelávacie aktivity a prináša nový rozmer interaktívneho vzdelávania.

Tvorivý prístup architektov

Projekt rozšírenia školy bol realizovaný ateliérom ra15, pod vedením Radka Lampu a Libora Hrdouška. Architekti sa sústredili na funkčnosť, estetiku a prepojenie priestoru s filozofiou Montessori.

Kľúčom k úspechu bola aktívna spolupráca s klientom a detailné plánovanie, ktoré zabezpečilo plynulý prechod od pôvodného konceptu po realizáciu.

Montessori prístup: Filozofia, ktorá mení spôsob učenia

Montessori prístup k vzdelávaniu vznikol na začiatku 20. storočia vďaka talianskej lekárke a pedagogičke Márii Montessori. Prvá Montessori škola, známa ako „Casa dei Bambini“ (Dom detí), bola otvorená v roku 1907 v Ríme. Mária Montessori vyvinula inovatívny spôsob výučby založený na pozorovaní detí a ich prirodzenej túžby učiť sa.

Jej prístup spočíva v presvedčení, že deti sú od prírody zvedavé, motivované skúmať a učiť sa prostredníctvom vlastnej aktivity. Montessori prostredie je preto navrhnuté tak, aby podporovalo samostatnosť, kreativitu a kritické myslenie. Učitelia tu vystupujú viac ako sprievodcovia než tradiční pedagógovia, poskytujú deťom nástroje a priestor na rozvoj ich potenciálu vlastným tempom.

Metóda sa zameriava na rešpektovanie individuality každého dieťaťa a na podporu jeho prirodzeného vývoja. Práve preto sú Montessori triedy často otvorené, flexibilné a umožňujú deťom voľný pohyb medzi rôznymi aktivitami. Dôraz sa kladie na praktické učenie prostredníctvom skúseností, manipulácie s materiálmi a objavovania nových poznatkov vlastným úsilím.

Dnes sa Montessori metóda používa po celom svete od predškolských zariadení až po stredné školy. Vo vzdelávacích inštitúciách, ako je základná škola Duhovka, sa stáva základom pre tvorbu priestoru, ktorý podporuje túžbu detí učiť sa, získať nezávislosť a sebadôveru.

Čítajte viac z kategórie: Architektúra

Zdroj: ra15

Najnovšie videá

Trendové videá