4-mesačná plavba okolo sveta aj nezabudnuteľná dovolenka za pár eur. Denisa prerazila v biznise vďaka majestátnym lodiam
- Denisa Gánoczyová je úspešná slovenská podnikateľka
- Jej projekt ponúka plavby obrovskými loďami do tých najexotickejších destinácií sveta
- Denisa Gánoczyová je úspešná slovenská podnikateľka
- Jej projekt ponúka plavby obrovskými loďami do tých najexotickejších destinácií sveta
Hoci pochádza z rodiny, ktorá odjakživa pracovala v cestovnom ruchu, keďže rodičia majú penzión v Oščadnici a otec bol šéfom lyžiarskeho strediska, chcela sa venovať niečomu úplne inému.
Náhoda to však zariadila inak. V 27. rokoch si jej srdce získali výletné lode a plavby po mori, ktoré priniesla bližšie k ľuďom. Vďaka jej skúsenostiam, inovatívnym prístupom a širokému spektru ponúkaných produktov ročne s projektom Poď na loď cestuje viac ako 5 000 cestovateľov. Píšu Kávičkári.sk.
Aká bola vaša cesta k podnikaniu? Bol to premyslený plán alebo skôr náhoda?
Musím priznať, že verím na náhody, a tak tomu bolo aj v prípade mojich podnikateľských začiatkov. Pamätám si na moment, keď som riešila úplne inú vec a nečakane mi prišla správa od pána, ktorého známa bola majiteľkou cestovnej kancelárie.
Slovo dalo slovo a ja som sa ocitla v Taliansku ako delegátka, kde som následne ostala 3 roky pracovať pre jedného z najväčších tour operátorov. Čo sa týka turizmu, okúsila som úplne inú úroveň, aká bola na Slovensku.
Po 3 rokoch mi však chýbal domov a rozhodla som sa vrátiť. Majiteľ cestovnej kancelárie, pre ktorú som v Taliansku pracovala, mi nakoniec pomohol založiť moju vlastnú, incomingovú agentúru „iWi tour“, v rámci ktorej sme organizovali zájazdy pre zahraničných turistov na Slovensku.
Tomu sa povie, že veci nabrali celkom rýchly spád. Bol tento biznis plán úspešný hneď od začiatku?
Ani nie. Práve preto som sa do Talianska po čase pracovne vrátila. Zostala som tam 8 rokov a spoznala Taliana, s ktorým sme začali opäť niečo nové.
Pamätáte si na svoj prvý osobný kontakt s loďou? Kto a kedy vás na plavbu vzal?
Prvú plavbu po Stredomorí sme absolvovali spolu a bolo to úžasné, keďže dovtedy som nevidela Barcelonu, Marseille či Rím. Počas jedného týždňa som spoznala všetky tieto úžasné miesta v západnom Stredomorí, a to sa mi zapáčilo.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Dodnes hovorím, že práve vtedy som nechala svoje srdce na lodi. Spustili sme projekt, online portál „Poď na loď“, a začali predávať plavby na Slovensku. Neskôr sme sa rozšírili do Maďarska a do Poľska.
… takže vlastný zážitok a skúsenosť z plavby ste sa rozhodli viac priblížiť ľuďom na Slovensku.
Presne tak. Dovtedy na Slovensku fungovala iba jedna špecializovaná CK. Začať u nás si teda vyžadovalo obrovské odhodlanie a veľkú finančnú investíciu. Unikátne bolo však to, že sme do plavieb vniesli online aspekt a umožnili klientom platiť online kreditnou kartou, čo si veľmi pochvaľovali.
Služby, ktoré šetria čas. To je presne to, čo v dnešnej dobe vyhľadávame. Vy ste takpovediac už v roku 2011 preskočili dobu, nie?
Za mňa platí pravidlo: „Prines klientovi takú službu, akú by si ocenil ty sám.“ A čas je azda najvzácnejšia komodita, ktorú som chcela do segmentu plavieb priniesť. Ešte stále sú totiž plavby loďou brané ako typický produkt cestovnej kancelárie, čo ale nie je pravda. Loď je hotel a dnes si aj hotel viete rezervovať na bookingu bez toho, aby ste niekam museli osobne ísť či niečo podpisovať.
Aké lodné spoločnosti máte v portfóliu a s ktorými ste začínali?
Začali sme spolupracovať len s dvomi, u nás najznámejšími, spoločnosťami, a to MSC a Costa Cruises. Postupne sme však pribrali do portfólia aj iné lodné spoločnosti, po ktorých síce nie je až taký dopyt, ale ponúkajú úplne iný produkt. V dnešnej dobe s nami ročne cestuje okolo 5 000 ľudí.
Niesol sa začiatok podnikania na istej vlne pochybností, či ste sa rozhodli pre správnu vec, alebo ste sa pri lodiach a plavbách hneď stretli s úspechom?
Vôbec nie. Dodnes mám v pamäti prvé dva roky, kedy som prišla do Bratislavy a mala som prenajatú kanceláriu, v ktorej bol rozťahovací gauč. Ten bolo treba ráno, pred príchodom kolegov do práce, rýchlo zložiť a večer som ho roztiahla opäť, aby som sa vyspala. V kancelárii.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Úspech teda neprišiel hneď. Bola to veľmi ťažká cesta, ktorou neviem, či by som sa opäť vydala. Keď je však človek mladý, nebojí sa až tak spadnúť a vrátiť sa v biznise na úplný začiatok, lebo nemá čo stratiť. Ak však má rokmi niečo vybudované, doma rodinu a deti, riskovať môže len do určitej miery.
Čo pre vás znamená úspech?
Úspech znamená pre mňa to, že si môžem manažovať svoj čas. Po rokoch tvrdej práce som sa prepracovala do štádia, kedy nepracujem síce menej, ale mám možnosť zadeliť si čas tak, ako ja chcem. Pracujem vtedy, keď chcem pracovať a keď chcem robiť niečo iné, tak si to viem dovoliť. Podnikanie má za mňa tri hlavné výhody – som sama sebe pánom, mám väčšie ekonomické možnosti a môžem si zadeliť čas. Inak má 1 000 ďalších nevýhod.
Vráťme sa k plavbám, ktoré sa určite mnohým ľuďom a dlhé roky spájali výlučne s bonitnými dôchodcami, ktorí si to mohli dovoliť. Bolo to pre nás skôr niečo nedosiahnuteľné či niečo, o čom sme len nemali vedomosť. Ako to funguje a koľko to stojí?
Nie ste ďaleko od pravdy, ono to kedysi naozaj tak bolo. Človek si to musel vedieť dovoliť. Lodné spoločnosti, ale aj výletné plavby na mori, prešli za posledných 20 rokov obrovskou evolúciou, kedy videli príležitosť v tom, priblížiť sa ešte viac k ľuďom túžiacim cestovať. Tým pádom sa stal produkt masovejším.
Dnes si ho teda okrem nemeckých dôchodcov môžu dopriať aj naši seniori, rodiny s deťmi či mladé páry?
Určite, pretože na plavbu loďou viete ísť s minimálnym budgetom. Uspokojí však aj potreby náročného klienta, ktorý si chce dopriať maximálny kľud a oddych v yacht clube, na najluxusnejšej lodi Explora Journeys či 4-mesačnú plavbu okolo sveta. Spektrum produktu je naozaj obrovské.
Kedysi bola plavba skôr komorný produkt, dnes sú to giganty či doslova plávajúce mestá na lodi. Na čo všetko a na aký servis sa môže odhodlaný cestujúci pripraviť?
Naozaj závisí od toho, aký máte rozpočet. Nech už je akýkoľvek, dajte nám kritériá a my vám plavbu nájdeme. Loď je naozaj super ako rodinná dovolenka, pre mladých, páry, starších aj seniorov. Pre tých, ktorí chcú len oddychovať. Pre tých, ktorí chcú spoznávať nové miesta, ísť do divadla, jazzového baru či barov s rôznymi tematikami a rôznou hudbou. Samozrejmosťou sú bazény, wellness a tiež reštauračné služby.
Veľkou výhodou plavieb je plná penzia, ktorá je už v cene. Na lodi sú otvorené bufetové reštaurácie viac ako 20 hodín denne. Rovnako má každý nárok užiť si kulinársky zážitok v reštaurácii s obsluhou, ktorá je už na vyššej úrovni. Možností je počas dňa toľko, že v zásade loď ani nemusíte opustiť. Budem sa opakovať, ale naozaj nepoznám produkt, ktorý je vhodný pre také široké spektrum ľudí.
O akých veľkých lodiach sa dnes bavíme?
Ako som už spomínala, za posledných 10 rokoch prešli lode obrovským vývojom, aj tým kapacitným. Predtým bola loď pre 3 000 až 3 500 pasažierov veľkou loďou. Tie najnovšie a najväčšie dnes odvezú takmer 7 000 pasažierov a na palube je 3 500 ľudí z personálu. Predstavte si teda, že plávate na lodi, kde je naraz 10 000 ľudí. A myslíte si, že personál sa medzi sebou pozná? Neuveriteľné, nie?
Dá sa vôbec povedať, ktoré plavby patria medzi najobľúbenejšie?
Najobľúbenejšia destinácia Slovákov počas leta je určite východné a západné Stredomorie, potom severná Európa, kde sa dá plávať po pobaltských krajinách, alebo druhá trasa na Fjordy. V zime chodia ľudia najradšej do Karibiku alebo do Emirátov. Aj kvôli lacným a dostupným letom z Bratislavy a Viedne do Dubaja či Abu Zabí. 80 % karibských plavieb začína v Miami, alebo sa naloďuje na Martiniku.
Zaujímavosťou napríklad je to, že tri lodné spoločnosti majú svoje súkromné ostrovy na Bahamách a dostanete sa na ne iba ak sa plavíte loďou danej lodnej spoločnosti. Širokej verejnosti sú tie ostrovy nedostupné.
Odtiaľ smerujú lode napríklad na Jamaicu, alebo do Mexica. Antily sú dobre dostupné z Martiniku, alebo Guadalupe a hoci je plavba cenovo porovnateľná s plavbou z Miami, treba rátať s vyššími nákladmi na letenku.
Keďže ide o bývalé francúzske kolónie, lieta sa z Francúzska cez Paríž. Ak vás láka niečo viac netradičné, najnovšie sme zaradili aj plavby po Aljaške.
Čo je z vášho pohľadu a skúseností najväčším lákadlom a benefitom, prečo sa oplatí zažiť niektorú z plavieb?
Plavby, ktoré plávajú po tých naozaj exotických destináciách, znamenajú možnosť spoznať svet bez akýchkoľvek obáv. A hlavne pre ľudí, ktorí nie sú až tak veľmi scestovaní a po vlastnej osi by si objaviť tento kus sveta netrúfli.
Pri plavbách po Stredomorí má možno veľa ľudí zábrany a pochybnosti, či im na návštevu konkrétneho mesta naozaj stačí pár hodín…
Prvou výhodou je, že sa v rámci jedného ubytovania, jedného cestovného prostriedku a jednej dovolenky, dostanete hneď na niekoľko miest. Koľko času by ste potrebovali, aby ste videli Janov, Marseille, Barcelonu, Malorku a Neapol?
Na lodi týždeň, po vlastnej osi oveľa viac. Plavba je preto veľmi dobrá možnosť, ako spoznávať svet pohodlne a za krátky čas. Na strane druhej môžete vidieť dostatočne na to, aby ste nasali atmosféru mesta a pochopili, či sa sem chcete vrátiť na dlhšie. Stihnete si pozrieť najzaujímavejšie pamiatky, dať si dobrý obed a kávu.
Prezradíte, ktoré časti sveta ste už stihli precestovať vy a čo si na lodi najviac užívate?
Chýba mi Aljaška, na ktorej som nebola a v ponuke ju máme. Ale hlavné destinácie mám už precestované. Za seba poviem, že som vyznávač luxusnejšieho cestovania na lodi, ktorý si za kajutu radšej priplatí. Ja si rada užívam ráno, kedy odtiahnem záves na balkóne a vychutnám si ten úžasný výhľad na more. To je na nezaplatenie.
Predpokladám, že ak človek raz ochutná dovolenku na lodi, chce ju zažiť opakovane. Zvyšujú sa tým pádom aj ich nároky? Chcú si dopriať a zažiť zase o kúsok viac?
80 % ľudí, ktorí cestovali loďou, sa na loď naozaj vrátia. Práve preto, ako je plavba koncipovaná, že jedlo je na vysokej úrovni, kajuta je krásne, moderne zariadená a služby sú na úrovni. Lodné spoločnosti dbajú na to, aby nemali zlé recenzie, keďže konkurencia je veľká.
Pravdu máte aj v tom, že tí, ktorí sa vrátia, si buď priplatia alebo vyšší level „ochutnajú“ vďaka náhode. Najlacnejšie kategórie kajút sú tzv. garantované, kedy je klientovi garantované, že dostane kajutu na lodi minimálne v tej triede, ktorú si rezervoval, alebo vyššiu.
Častokrát sa teda stáva, že hoci si rezervuje vnútornú kajutu, príde na loď a dostane upgrade na balkón. A to je ten dôvod, prečo si často povie, že nabudúce si balkón hneď v prvom kroku zaplatí.
Jednou nohou sme už na lodi, predsa len, vyvráťme ešte mýtus, ktorým je morská choroba…
Netreba sa obávať. Najnovšie lode majú stabilizátory, ktoré sa z lode vysunú a vy v zásade ani necítite, že ste na vode. Samozrejme, môže sa stať, keď je veľmi zlé počasie či búrka, že to cítiť je, ale je to znesiteľné. Nedajte morskej chorobe či strachu z nej priestor obrať vás o nezabudnuteľné zážitky.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Kávičkári.sk