4 Slováci, ktorí prerazili s gastrobiznisom vo svete: Na ich jedlo sú ľudia ochotní čakať v radoch
- Slováci prerazili v zahraničí so svojimi dobrotami
- Od Brna až po Argentínu
- Za ich špecialitami cestujú ľudia z celého sveta

- Slováci prerazili v zahraničí so svojimi dobrotami
- Od Brna až po Argentínu
- Za ich špecialitami cestujú ľudia z celého sveta
Zatiaľ čo mnohí Slováci odchádzajú do zahraničia za prácou v rôznych odvetviach, niektorým sa podarilo preraziť s vlastným gastrobiznisom. Prinášame ti príbehy štyroch úspešných Slovákov, ktorí sa nebáli riskovať a dnes prevádzkujú obľúbené podniky v rôznych kútoch sveta.
Od francúzskych cookies cez španielske tapas až po argentínske fusion menu či české dezerty – každý z nich prináša do svetovej gastronómie kúsok slovenského talentu a odhodlania. Ich úspech dokazuje, že kvalitný koncept a poctivá práca si nájdu svojich priaznivcov v každej krajine.
Jojo’s Dough – slovenský príbeh sladkého úspechu vo Francúzsku
Jozef Kozík z Považskej Bystrice sa do Francúzska zamiloval už ako dieťa. Po rokoch práce na stavbe a v gastronómii sa v roku 2020 spolu so svojou anglickou priateľkou Josie rozhodli založiť vlastný biznis s cookies. Začínali v malej kuchynke v byte neďaleko Cannes, kde experimentovali s receptúrami klasických, fitness aj vegánskych sušienok.
Ich značka Jojo’s Dough sa preslávila vďaka sociálnym sieťam, najmä TikToku, kde sú dnes s viac ako 820-tisíc fanúšikmi najviac sledovanou cookies firmou vo Francúzsku. K popularite im, paradoxne, pomohlo aj nedorozumenie, keď si ľudia mysleli, že jedna ich sušienka stojí 15 eur (v skutočnosti išlo o balenie piatich kusov). Vzniknutá kontroverzia im priniesla virálnu pozornosť a množstvo objednávok.
Dnes majú úspešné prevádzky v Cannes, Paríži, Lyone, Touquete, Guerande, Rouene, Melune, Rennese a v meste Antibes. Zákazníci k nim cestujú z celého sveta len preto, aby ochutnali ich vyhlásené sušienky. Ich denné tržby sa vedia vyšplhať až na niekoľko tisíc eur. Jozef s Josie plánujú ďalšiu expanziu po celom Francúzsku a v budúcnosti chcú otvoriť aj café-brunch v Paríži.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
El Desván Bakery – z Fiľakova do Barcelony
Lucia Kuráková si v španielskej Barcelone vybudovala cukrársku značku, ktorá sa stala doslova fenoménom. Jej príbeh sa začal burgrami, ktoré sa dostali medzi top 10 v meste, no skutočný úspech prišiel s otvorením tapas reštaurácie El Desván, kde začala experimentovať aj so sladkými dobrotami.
Jej cukrárenský koncept El Desván Bakery si rýchlo získal srdcia miestnych aj turistov. Ponúka širokú škálu dezertov od cookies cez cheesecakes až po brownies, ale aj mrkvové torty či tartaletky. Kvalitné suroviny a precízne postupy sa stali základom jej úspechu. Pred cukrárňou často stoja dlhé rady zákazníkov.
O popularite El Desván Bakery svedčí aj masívny úspech na sociálnych sieťach, kde jej virálne videá a fotografie dezertov prilákali státisíce sledovateľov. Napriek úspechu v Španielsku zatiaľ neplánuje expanziu na Slovensko, aj keď návrat domov v budúcnosti nevylučuje.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Berna – bryndzové halušky v Argentíne
Jakub Šanko je ďalším príkladom Slováka, ktorý uspel v gastrobiznise v zahraničí. Po skúsenostiach z Prahy zakotvil v argentínskom Buenos Aires, kde najprv organizoval zážitkové večere vo svojom dome. Jeho šesť až sedemchodové menu, kombinujúce slovenské špeciality s medzinárodnými pokrmami, si rýchlo získalo popularitu a vystriedali sa u neho tisíce zákazníkov.
K jeho zviditeľneniu výrazne prispela aj účasť v argentínskej verzii súťaže MasterChef, kde sa prebojoval až do finále. Získaná popularita mu pomohla pri ďalšom kroku – kúpe zabehnutej pivárne, ktorú postupne pretransformoval na úspešnú reštauráciu Berna by Jakub.
Dnes vo svojom podniku kombinuje modernú kuchyňu s tradičnými slovenskými jedlami ako halušky či strapačky, ktoré upravuje podľa miestnych chutí. Jeho koncept „cochina de autor“ (majiteľova kuchyňa) spája latinskoamerickú, medzinárodnú a slovenskú kuchyňu do jedinečného kulinárskeho zážitku, ktorý si obľúbili domáci aj turisti.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Dezertína – slovenský take away shop, ktorý dobyl Brno
Zuzana Zuzáková dokázala, že aj z malého priestoru v centre Brna sa dá vybudovať úspešný gastrokoncept. Jej Dezertína nie je klasickou kaviarňou ani cukrárňou – v útulnom take away shope ponúka široký sortiment francúzskeho pečiva, tort, cheesecakeov a ďalších sladkých dobrôt, ktoré dopĺňa výberovou kávou a domácimi limonádami.
Dezertína vznikla ako prirodzené rozšírenie jej prvého projektu, food trucku Būcheck, ktorý má so svojím partnerom Petrom. Zuzana, ktorá má za sebou roky skúseností s pečením, dokázala vybudovať značku, ktorá si získala pozornosť nielen chuťou, ale aj vizuálnou stránkou.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Na Instagrame ju sleduje vyše 38-tisíc ľudí, ktorých pravidelne láka fotkami svojich dokonale vyzerajúcich dezertov.
Napriek náročným podmienkam v gastrosektore a inflácii sa Zuzane darí udržať si vysoký štandard a neustále rozširovať ponuku. Jej koncept si získal priazeň domácich, ktorí oceňujú najmä kvalitu produktov a jedinečnú atmosféru podniku. Do budúcna nevylučuje expanziu do ďalších českých miest, no na Slovensko sa vracať neplánuje.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy