5 najväčších chýb, ktoré sme urobili pri crowdfundingovej kampani
- Zohnať peniaze prostredníctvom crowdfundingu nie je také jednoduché. Presvedčili sme sa o tom aj my v Ephemerise, keď sa nám v nedávno skončenej kampani na Kickstarteri nepodarilo vyzbierať požadovaných vyše 25 000 kanadských dolárov (cca. 17 000 eur).
- Zohnať peniaze prostredníctvom crowdfundingu nie je také jednoduché. Presvedčili sme sa o tom aj my v Ephemerise, keď sa nám v nedávno skončenej kampani na Kickstarteri nepodarilo vyzbierať požadovaných vyše 25 000 kanadských dolárov (cca. 17 000 eur).
Bol to pre nás prvý projekt podobného typu, ktorý nás veľa naučil. Preto sme sa rozhodli spísať do článku najväčšie chyby, ktoré sme urobili tak, aby ste sa ďalší slovenskí podnikatelia mohli do budúcnosti vyhnúť:
- Prestrelená celková suma
Objem peňazí, ktorý sme požadovali, bol príliš prestrelený. Dôvodom bolo, že okrem základnej výroby 1 000 diárov sme si tam zarátali napríklad aj výrobu 100 luxusných ručne vyrobených pier z olivového dreva z Anglicka. Nastavená suma by mala jednoducho obsahovať iba náklady na základnú realizáciu projektu.
- Marketing a médiá na poslednú chvíľu
Celkovú propagáciu sme začali riešiť až necelé dva týždne pred spustením kampane, pričom sme mali začať oveľa skôr, minimálne 2-3 mesiace vopred. Projekt s potenciálom uspieť potrebuje mať už v dobe začatia crowdfundingovej kampane stovky (ideálne tisíce) fanúšikov na sociálnych sieťach, respektíve v e-mailovom newsletteri.
Z tohto publika prídu ľudia, ktorí prispejú ako prví, a pomôžu ti tak naštartovať rastúcu krivku pri výbere peňazí. Rovnaké pravidlo platí aj pre informovanie médií o projekte. Treba to riešiť dostatočne vopred, aby sa o projekte písalo hneď po samotnom spustení.
foto: kickstarter.com
- Neadresné video a text
Video je pri kampani úplný základ. Ak človeka nezaujme, tak sa k textu ani nedostane. Preto sme si naše video dali natočiť profesionálnou firmou. Konečný výsledok bol veľmi dobrý, išlo však skôr o promo video. Ako sme sa neskôr dozvedeli, ľudia očakávali skôr konkrétne informácie o tom, čím je náš motivačný diár výnimočný a ako ho majú používať.
Materiály boli spracované skôr marketingovo. Ak by sme to mali spracovávať dnes, výroky typu “diár Ephemeris vám pomôže zvýšiť produktivitu a vybudovať si pozitívne návyky” by sme doplnili napríklad o ukážky a príklady funkcií, ako prakticky môže potenciálny záujemca pracovať s diárom na nových návykoch.
- Testovanie kampane až po spustení
Kickstarter ponúka jednu unikátnu funkciu, a to možnosť poslať konkrétnemu človeku link na kampaň ešte pred jej spustením, aby poskytol tvorcom spätnú väzbu. My sme túto možnosť nevyužili, a preto sme prvý týždeň po publikovaní projektu strávili zapracovaním trefných a užitočných postrehov od našich známych a kamarátov. Prišli sme tak o cennú energiu a čas.
- Spoliehanie sa na vopred sľúbenú podporu
Urobili sme tiež tú chybu, že sme sa spoliehali na podporu ľudí (a firiem), ktorí po predstavení projektu ešte pred spustením kampane reagovali slovami “Znie to veľmi zaujímavo, určite vám prispejem!” Nakoniec z týchto subjektov reálne prispelo mizivé percento. Plynie z toho ponaučenie, že pokiaľ človek nemá peniaze fyzicky prirátané v kampani, tak s nimi nemôže počítať.
Ako je spomenuté už v úvode, aj napriek neúspechu kampane sme sa veľmi veľa naučili a určite je to cenná skúsenosť do budúcnosti. A Ephemeris samozrejme nekončí. Na základe publicity, ktorú sme si získali, sa nám ozvalo viacero firiem, ktoré by rady napríklad darovali náš motivačný diár všetkým svojim zamestnancom ako darček na Vianoce. Tiež rokujeme s kníhkupectvami (na Slovensku a v Kanade) o možnej distribúcii v kamenných pobočkách.
Poučili sme sa a ideme ďalej. Uvedomujeme si, že len tvrdou prácou a neustálym skúšaním môže človek v biznise uspieť. V prípade, že tiež plánuješ crowdfundingovú kampaň, tak sa neváhaj ozvať. Ak to bude v našich silách, radi ti poradíme.
zdroj fotky a titulnej fotky: Ephemeris
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska