50 000 litrov piva, 200 ľudí a pivo do skla. Ty si na festivale kúpiš pivo, my sa na to pripravujeme pol roka dopredu
- 200 ľudí, 6 mesiacov prípravy a cez 50-tisíc litrov piva. Takto vyzerá backstage festivalových stánkov
- Slováci na Grape dorazili v piatok ráno, pivovarníci však po trenčianskom letisku pobehovali už týždeň predtým
- Aby si Slováci mohli kvalitné pivo vychutnať komfortne čím skôr, pomáhajú im aj špeciálne technológie. Za hodinu dokážu načapovať aj 2 000 pív
- 200 ľudí, 6 mesiacov prípravy a cez 50-tisíc litrov piva. Takto vyzerá backstage festivalových stánkov
- Slováci na Grape dorazili v piatok ráno, pivovarníci však po trenčianskom letisku pobehovali už týždeň predtým
- Aby si Slováci mohli kvalitné pivo vychutnať komfortne čím skôr, pomáhajú im aj špeciálne technológie. Za hodinu dokážu načapovať aj 2 000 pív
Aby si si počas jedného festivalového víkendu mohol kúpiť správne vychladené a načapované pivo, musí sa o to postarať približne 200 ľudí, prípravy trvajú aj 6 mesiacov.
Slovák potom príde k festivalovému stánku a odíde s pohárom v ruke, nemysliac na to, aká kolosálna operácia sa deje v pozadí, len aby si festival mohol naplno užiť.
Startitup strávil deň s eventovým špecialistom Radovanom Matonogom z Plzeňského Prazdroja Slovensko, ktorý so svojím tímom velil pivu na festivale Grape a vo firme má na starosti podujatia na západnom Slovensku.
Radovan prezrádza, že na festival museli dopraviť až 50-tisíc litrov piva. A tam sa to zďaleka nekončí – o pivo sa totiž treba správne postarať. Držať ho treba na ideálnej teplote, chladiče musí poháňať elektrina a na festivale firma zabezpečovala aj pomerne veľkolepé pivné zóny.
Radovan Matonog sa nad tým, ako sa na Grape bude piť pivo, zamýšľal ešte vtedy, keď bol vonku sneh. Čo všetko sa musí udiať, aby si si na festivale mohol dať pivo v správnej kvalite?
Prípravy vrcholia dávno pred otvorením
Na festival ľudia prichádzajú s tým, že sa idú zabaviť na koncert a vychutnať si dobrý drink a jedlo.
Pre organizátorov a partnerov sa však tohtoročný Grape začal v tom momente, keď sa minulý ročník skončil. Okamžite začínali brainstormingy, výkresy a odvážne plány toho, ako vylepšiť zážitok návštevníka s pivom a ako budú rôzne pivné zóny strategicky umiestnené.
Plzeňský Prazdroj však na trenčianskom letisku začal s prípravami už týždeň predtým, než festival otvoril svoje brány. „Prichádzame na úplne holú lúku – letisko –, kam musíme všetko priniesť. Začíname plotmi, stanmi, poprípade malými stavbami. Následne sa začne stavať podľa harmonogramu, ktorý má každá zóna unikátny, vrátane veľkokapacitného výčapného stanu,“ opisuje eventový špecialista Radovan Matonog.
Ako ďalej uvádza, extrémne dôležitý je aj samotný backstage, kde sa nachádza celé zázemie pre čapovanie – sklad a kompletná výčapná technika, vrátane pohárov.
Napríklad za oponou Pilsner Urquell zón sa nachádzali stovky sudov a mobilných tankov s desaťtisícami litrami piva, obrovské chladiace vane na poháre, či samotný sklad so 4 500 sklenenými pohármi, ktoré sa tento rok na Grape blysli a Slovákom umožnili vychutnať si pivo zo skla, čo na festivaloch nie je vôbec bežné. Poháre slúžili aj pre masterov bartenderov, ktorí pochádzali z 26 rôznych miest z celého Česka a Slovenska.
Aby toto celé fungovalo, spojiť sa musí práca 200 ľudí – od eventových agentúr až po ľudí, ktorí sa starali o čistotu pivného skla podľa predpísaných štandardov.
Záleží aj na polohe
Pivovar mal na festivale exkluzivitu, na trenčianskom letisku sa tak čapovali len jeho značky. Väčšina z nich však mala hneď niekoľko premyslených zón – napríklad International Pilsner Urquell zóna bola v motívoch českého pivovarníctva a obsahovala viaceré prvky najstaršieho plzenského pivovaru, ako napríklad známu historickú bránu.
Aj umiestnenie samotných zón je však veľká veda – Plzeňský Prazdroj, s organizátormi festivalu Grape, vyberal umiestnenie jednotlivých pivných, aby k nim návštevníci festivalu nemali ďaleko.
Kvalita a chuť ako v podniku aj na „zelenej lúke“
Radovan spolu s kolegami na festivale Grape manažoval fungovanie zón Pilsner Urquell, Birell, Captain Jack, Voľba sládkov a tiež výčapných stanov Radegast.
„Na festival sme zabezpečili cez 50-tisíc litrov piva. Hlavnou značkou Grape-u je Pilsner Urquell. Okrem toho tu máme Radegast vo výčapných stanoch. Máme tu samozrejme aj viacero druhov Birellu, a tiež aj naše letné novinky. O zábavu sa v noci stará ochutené pivo Captain Jack.
Voľba sládkov zas predstavuje program, pri ktorom každý mesiac prinášame nové chute a v rámci rozvoja pivnej kultúry príležitostne spolupracujeme aj s minipivovarmi,“ vyratúva zoznam skúsený špecialista Radovan s tým, že pivom sa to nekončí.
Aj keď má už pivné zóny vyriešené, na festival potrebuje dostať aj mobilné nerezové tanky, ktoré okrem nezameniteľnej chuti piva vďaka tepelnej izolácii zabezpečia aj to, aby pivo aj počas horúcich letných dní zostalo správne vychladené. Klasické sudy skladované na paletách sú zase šikovne obalené izolačnou fóliou, ktorá odráža tepelný zdroj, čiže slnko.
Kvalitou a chuťou všetky druhy pív identicky spĺňajú štandardy ako v podnikoch. „Aj keď sme na zelenej lúke, pivo je rovnakej kvality ako v podniku. Je čerstvé a v ideálnej teplote,“ konštatuje eventový špecialista, ktorý v Prazdroji pracuje už 13 rokov.
Bez správnej techniky to nejde
Za trojdňový festival načapuje Plzeňský Prazdroj aj 100-tisíc pohárov piva – teda cez 50-tisíc litrov. Už to samo o sebe je logistickou nočnou morou, ktorá sa bez správneho manažmentu nedá zvládnuť. Tím ľudí si preto festival rozdelil na 4 zóny, každú s vlastným supervízorom.
Stany s pivom sú pomyselne rozdelené na prednú a zadnú líniu. „Vzadu sa nachádza 6 osôb, ktoré pivo čapujú, a vpredu je rovnako 6 ľudí, ktorí vydávajú tovar a kasírujú. Ide o efektívny spôsob, aby sme ľudí čím skôr obslúžili.“
Samotná technika čapovania je založená na spôsobe, ktorý umožňuje čapovať rýchlo a zároveň tak, aby si pivo zachovalo chuť a krémovú penu. Ako prvé sa cez pákový kohút čapuje pivo samotné, na konci sa robí pena.
2 000 pív za hodinu
Najnovšia čapovacia technológia, ktorá sa na festivale v pivných stánkoch objavila, je takzvaný Beerjet, Ten naraz dokáže načapovať množstvo piva v rekordne krátkom čase – na jedenkrát vie naplniť až 6 pohárov – a tak, aby sa zachovala kvalita pri každom jednom z nich, čo je omnoho náročnejšie, než sa na prvý pohľad zdá.
„Beerjet je stroj, ktorý oddeľuje penu a pivo. Ako prvé ide pivo a potom pena. Využíva pritom 400-litrový chladič, ktorý je prietokový a dokáže chladiť obrovské množstvo piva. Za hodinu pomocou neho vieme v ideálnych podmienkach vyčapovať až 2 000 pív.“
Nástrahy sú bežné, na to sú však záložné plány
Dostať všetky veci na festival a úspešne ho otvoriť načas je pre organizátorov najväčšou výzvou. Neraz ich trápi výpadok elektriny či zabudnuté komponenty.
Ako Radovan uviedol, najhoršie je, ak si zabezpečí všetky veci potrebné na otvorenie a po dvoch dňoch zistí, že niekto zabudol niečo naložiť do auta. „Pre takéto situácie tu však máme eventové agentúry, ktoré sa nám starajú aj o výčapnú techniku Samozrejme, veľmi dôležitá vec je aj elektrina, ktorá niekedy môže vypadnúť a situáciu riadne skomplikovať,“ konštatuje Radovan, ktorý tvrdí, že si na úroveň stresu už zvykol a vlastne si celú prípravu dokáže veľmi dobre užiť.
Aj keď festival brány otvorí a všetky zóny fungujú, stále nie je vyhraté a ľudia v pozadí tohto logistického kolosu sú v napätí až do úplného konca. „Ide o živý organizmus, ktorý sa vyvíja. Zakaždým sa udeje niečo iné a vždy sa môže niečo pokaziť, čo musíme riešiť. Podstatné je všetko prichystať a otvoriť načas, čo sa nám tento rok podarilo na výbornú,“ tvrdí.
Upratujú aj týždeň
Grape sa pre väčšinu Slovákov skončil v nedeľu, organizátori ním však žijú aj v priebehu nasledujúceho týždňa. „Keď sa festival skončí, my na mieste ostávame 2 až 5 dní balíme všetky komponenty. Po letnej sezóne sa opäť stretávame. Vyhodnotíme si daný ročník, urobíme patričné opatrenia a následne sa už začíname baviť o ďalšom ročníku,“ vysvetľuje eventový manažér.
Festival Grape je pre Plzeňský Prazdroj najväčšia akcia roka. Leto sa však pre nich ešte nekončí. „Za jeden víkend máme aj tri akcie. Čoskoro sa na letisko v Trenčíne vrátime opäť, a to na festival Pankáči deťom, z ktorého výťažok zo vstupeniek ide na pomoc deťom. Rovnako ešte stále pokračuje turné s IMT Smile, kde sme hlavným partnerom,“ vyjadril sa pre Stratitup na záver Rado Matonog, eventový manažér Plzeňského Prazdroja Slovensko.