64 % Slovákom sa zhorší kvalita života, ak zanikne ich obľúbená reštaurácia
- Až 64 % Slovákov tvrdí, že keby ich obľúbená reštaurácia ukončila svoju prevádzku v dôsledku koronakrízy, pocítili by to ako nepriaznivú zmenu vo svojom živote
- Zároveň si uvedomujú, že táto hrozba je reálna
- Až 64 % Slovákov tvrdí, že keby ich obľúbená reštaurácia ukončila svoju prevádzku v dôsledku koronakrízy, pocítili by to ako nepriaznivú zmenu vo svojom živote
- Zároveň si uvedomujú, že táto hrozba je reálna
V prieskume realizovanom pre spoločnosť Edenred Slovakia v prvej polovici októbra v súvislosti s iniciatívou „Poďme sa najesť“ si takmer 72 % opýtaných všimlo vo svojich podnikoch zásadnú zmenu: je v nich oveľa menej hostí, než bývalo.
Nejde pritom o jedinú zmenu, ktorú návštevníci reštaurácií zaznamenali. Prevádzky, ktoré napriek kríze nezatvorili, museli pristúpiť k zásadným interným zmenám: prepúšťajú personál, skracujú otváracie hodiny, aby sa nezvyšovali náklady na chod podniku a mzdy, ktoré sa z nízkych tržieb nedajú pokryť, a zužujú ponuku jedál.
Je zrejmé, že toto odvetvie hospodárstva je stále v kríze a s ďalšou vlnou opatrení prichádza ešte väčšie ohrozenie existencie stravovacích zariadení. Až dve tretiny opýtaných Slovákov majú svoju obľúbenú reštauráciu, ktorá by im chýbala v prípade, že by musela v dôsledku súčasných opatrení ukončiť svoju činnosť.
Prieskum potvrdzuje, že čoraz viac ľudí si uvedomuje, že reštaurácie nie sú iba biznis, ale osudy ľudí, ktorí v nej pracujú a aj tých, ktorí ju navštevujú.
„Veríme, že zvyšovaním povedomia o reálnej hrozbe, ktorej gastrosegment čelí, dokážeme spolu s našou cielenou podporou pomôcť,“ povedal generálny riaditeľ Edenred Slovakia Robert Balheim.
Ľudia zmeny vnímajú
Z aktuálneho reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Edenred Slovakia vyplýva, že Slováci na zmeny, ktoré sa v dôsledku koronakrízy dejú v reštauráciách a stravovacích zariadeniach, reagujú a vnímajú ich. Najviac (49,4 %) si to všimli mladí ľudia vo veku od 18 do 26, ale aj v ostatných vekových kategóriách zmeny zaznamenalo od 34 do 38 % opýtaných.
Takmer každý štvrtý hosť v reštauračných zariadeniach v Bratislavskom kraji, ktoré ostali po prvej vlne opatrení otvorené, zaznamenal zníženie počtu personálu. To sa prejavuje napríklad dlhším čakaním na jedlo. V Trenčianskom kraji si takmer 15 % všimlo, že reštaurácie významne zredukovali svoje menu.
Najsilnejšie zo všetkých zmien, ktoré sa udiali, ľudia vnímajú fakt, že čoraz viac stolov a stoličiek v reštauráciách zíva prázdnotou. Zákazníci sa do reštaurácií buď boja chodiť, alebo musia obmedzovať svoje výdavky. Celkovo neblahý trend vyprázdňovania reštaurácií počas koronakrízy zaznamenalo až 71,8 % opýtaných, v Prešovskom kraji dokonca 80,6 %.
Rana po rane
Reštauračný sektor sa len pomaly spamätáva zo strát, ktoré mu spôsobila prvá vlna pandémie a už musí čeliť druhej aj s ďalšími obmedzeniami. Jedlo v reštauráciách sa od 15. októbra nesmie konzumovať v interiéri, je možné si ho vziať so sebou alebo ho zjesť v exteriéri.
Okrem nepríjemných finančných dôsledkov pre majiteľov to znamená obmedzenie ponuky reštaurácií. Podľa prieskumu by to opýtaní hodnotili ako zníženie kvality svojho života. O to významnejšia by mala byť pomoc pre reštaurácie, aby nemuseli v dôsledku aktuálneho diania zatvoriť svoju prevádzku.
Pomôcť reštauráciám chce aj iniciatíva Poďme sa najesť, ktorá nabáda ľudí, aby ani počas pandémie nezanevreli na ich obľúbený podnik.
„Od partnerov dostávame veľmi dobré ohlasy na našu iniciatívu Poďme sa najesť, ktorú reštaurácie hodnotia ako reálnu pomoc. Rovnako z prieskumu medzi užívateľmi našich stravovacích kariet vyplýva, že až 96 % z respondentov ju vníma pozitívne a 84 % odmena motivovala k častejšiemu stravovaniu sa v reštauráciách,“ povedala Jana Caltíková, marketingovo-produktová riaditeľka Edenred Slovakia.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Edenred, Trumpeter