90.roky sú späť: Na internete sa za 20 rokov absolútne nič nezmenilo!

  • 90.roky sú znova v móde - v hudbe, v móde,...a v technológiach.
slide_image_042412-90sTech-1_thumb800
  • 90.roky sú znova v móde - v hudbe, v móde,...a v technológiach.

Deväťdesiate roky boli dekádou omylov a chýb. Celé to skončilo masívnym kolapsom dot-com udalosti, ktorá rezonuje dodnes. Aj preto, že sa rok 2015 koncu 90.rokov podobal, by sme sa mali mať na pozore.

Hráči sú stále rovnakí, akurát majú iné mená. Existujú rovnaké súboje a dejú sa rovnaké chyby.

Rok 2015 je takisto dobou, kedy mediálni a technologickí giganti medzi sebou flirtujú, dominantní hráči rozhadzujú svoje siete a portály sú všade.

Google je nový Microsoft, Qualcomm je nový Intel

Porovnanie Googlu a Microsoftu nikoho neprekvapí. Google je v súčasnosti pri všetkom, čo sa i len vzdialene dotýka internetu. Mimo samozrejmých vecí ako vyhľadávanie, či Youtube je tu celá rada ďalších nástrojov – za všetky spomeniem Google Analytics, ktorý funguje na pozadí prakticky každej väčšej stránky, vrátane tejto.

Google vie o ľuďoch doslova všetko a tieto informácie môže použiť na akýkoľvek nový biznis bude chcieť. Táto moc Google je taká veľká, že krajiny Európy v súčasnosti bojujú za viaceré regulácie. Tak, ako kedysi bojovali proti monopolu Microsoftu.

Kým toto je ale viditeľné na prvý pohľad, nikto nejak nevenuje pozornosť mobilným čipom od Qualcomm. Spojenie Android a Snapdragon vyzerá tak hrozne, ako kedysi Windows a Intel. Každý jeden hardware má v každom segmente v podstate dvoch gigantov.

Qualcomm má pod kontrolou brutálne množstvo patentov a postupne vytláča ostatných z trhu. Takúto kontrolu mal pred érou smartfónov práve Intel. No prichádzajúca nová explózia Internet of things, smarthodiniek a náramkov dáva každému výrobcovi úplne novú príležitosť poslať Qualcomm do úzadia. Tak, ako sa to kedysi stalo Intelu po smartfónoch.

Facebook je nový AOL

Facebook je začiatkom a koncom internetu pre mnohých ľudí. Máš tam všetko – profily, instant messenger, fotky. Facebook kúpil WhatsApp, tak ako AOL kedysi kúpil ICQ. Skupiny sú ako chat rooms na AOL. Facebook útočí na e-commerce tak ako to kedysi robil AOL. A core biznisom Facebooku je predaj reklám, tak ako bol pre AOL dial-up biznis. To sa bude diať, až kým sa niektorá generácia nerozhodne prejsť k niečomu lepšiemu.

Čo Facebooku ešte chýba je kúpa mediálnej spoločnosti. Presne tak, ako to kedysi urobil AOL. Mnoho stránok získava z Facebooku veľký traffic a je otázkou času, kedy to Facebook začne spoplatňovať. Preto je skôr pravdepodobné, že Facebook bude tlačiť mediálne spoločnosti, aby publikovali priamo na jeho platformu.

Len aby sa neprepočítal. AOL kúpil v roku 2000 spoločnost Time Warner a skončilo to katastrofou. Aj preto možno netušíš, čo vlastne AOL je.

 

Apple je nové Sony

Sony bol kráľom 90.rokov – robil tie najlepšie gadgety, ikonické produkty a predával za prémiové ceny. Trinitron telky, Walkmany, Discmany, Mega Bass, VAIO, Clié, AIBO – zoznam produktov, po ktorých každý túžil, je nekonečný.  No tak, ako neskôr Sony nedokázala prepojiť hardvér a softvér, tak Apple teraz nedokáže predať svoje služby. Apple dodnes nezistil, ako urobiť z iCloudu to, čo spravil Google so službou Drive. Všetci používajú Google Mapy, všetci používajú Gmail. Koľkým ľuďom s koncovkou @icloud.com alebo @me.com mesačne napíšeš?

Toto je priestor, kde potrebuje Apple investovať energiu. Inak môže dopadnúť ako Sony.

 

Virtuálna realita je nová virtuálna realita

To, čo sa v roku 1995 nepodarilo Nintentu s Virtual Boyom, to sa najbližšie roky nepodarí Oculus Riftu. Daj tomu ešte poriadne dlhý čas.

 

BlackBerry je nový Apple

Ok, nie je, robím si srandu. BlackBerry je na dne. No nebola by to zábava, keby sa Jim Balsillie a Mike Lazaridis rozhodli vrátiť a rozbúrať trh tak, ako to urobil Steve Jobs? Určite o tom po nociach na svojcih jachtách snívajú, o tom nepochybujem.

zdroj: theverge.com

Najnovšie videá

Trendové videá