Pitie vody z kaluže a jedna kúpeľňa pre 31 ľudí. Škandál svetoznámej automobilky obletel svet
- Robotníci na stavbe továrne BYD v Brazílii čelili otrockým podmienkam
- Neľudské ubytovanie, zadržané pasy a mzdy šokovali verejnosť i úrady
- Robotníci na stavbe továrne BYD v Brazílii čelili otrockým podmienkam
- Neľudské ubytovanie, zadržané pasy a mzdy šokovali verejnosť i úrady
Brazílske úrady zastavili výstavbu továrne pre čínskeho giganta v oblasti elektromobilov BYD po tom, čo odhalili šokujúce pracovné podmienky. Na stavenisku v štáte Bahia bolo z neľudských podmienok zachránených viac ako 160 robotníkov, informuje agentúra Reuters.
Tí žili a pracovali v prostredí, ktoré podľa brazílskej legislatívy spadá pod definíciu „podmienok podobných otroctvu“.
Šokujúce zistenia na stavenisku
Robotníci, ktorých zamestnávala spoločnosť Jinjiang Construction Brazil, boli ubytovaní v meste Camaçari. Podľa vyjadrení Verejnej prokuratúry práce (MPT) spali na posteliach bez matracov, pričom 31 pracovníkov zdieľalo jednu kúpeľňu. Aby stihli pracovné povinnosti, museli vstávať skoro ráno a čakať na svoju príležitosť na umytie.
„Podmienky v ubytovniach odhalili alarmujúci obraz o extrémnej chudobe a degradácii,“ uviedla MPT vo svojom vyhlásení. Okrem zlého ubytovania mali robotníci zadržiavané pasy a mzdy. Niektorí čelili neprimeraným nákladom na ukončenie pracovných zmlúv, čo úrady klasifikovali ako nútenú prácu a dlhové otroctvo.
Portál Carnewschina v novembri uviedol, že boli pracovníci videní, ako pijú vodu z kaluží v dôsledku chýbajúceho prístupu k pitnej vode.
Reakcia BYD a opatrenia
Spoločnosť BYD, ktorá bola investorom projektu, sa okamžite dištancovala od praktík svojho subdodávateľa. „Spoluprácu so spoločnosťou Jinjiang Construction Brazil sme ukončili a plne sa zaväzujeme k dodržiavaniu brazílskej legislatívy,“ uviedla firma vo vyhlásení. Pracovníci boli presunutí do hotelov, kým sa situácia vyrieši, dodáva televízia BBC.
BYD tiež uviedla, že niekoľkokrát požadovala zlepšenie pracovných a životných podmienok subdodávateľov, no zmeny neboli realizované.
Spoločnosť, ktorá je jedným z najväčších výrobcov elektromobilov na svete, plánovala továreň otvoriť v marci 2025. Išlo o prvý závod BYD mimo Ázie, ktorý mal byť súčasťou ambicióznej expanzie firmy v Brazílii.
Otroctvo v modernej dobe
Podľa brazílskej legislatívy „podmienky podobné otroctvu“ zahŕňajú nútenú prácu, dlhové otroctvo, degradujúce pracovné podmienky, neprimerane dlhé pracovné hodiny a akúkoľvek prácu porušujúcu ľudskú dôstojnosť.
Pracovná inšpektorka Liane Durao uviedla, že robotníci museli žiadať povolenie na opustenie ubytovania, čo je ďalším znakom nútenej práce. „Minimálne bezpečnostné normy neboli dodržané ani na pracovisku, ani v ubytovacích zariadeniach,“ dodala Durao.
Expanzia BYD a kontroverzie okolo čínskych EV výrobcov
BYD, ktorá predala viac elektromobilov ako Tesla v poslednom kvartáli 2023, má v Brazílii výraznú prítomnosť. Prvú továreň otvorila v São Paule v roku 2015 a vlani oznámila investíciu 3 miliardy realov (približne 484 miliónov dolárov) do výstavby novej továrne na elektromobily.
Projekt však teraz čelí neistote. Tento incident pridáva ďalšie napätie do medzinárodného prostredia, kde čínski výrobcovia elektromobilov čelia kritike za podporu zo strany čínskej vlády.
USA a EÚ zaviedli clá na čínske elektromobily, pričom sa očakáva, že počas nadchádzajúcej administratívy Donalda Trumpa budú tieto opatrenia ešte prísnejšie.
Budúcnosť projektu v Bahii
Otázka budúcnosti plánovanej továrne zostáva otvorená. Brazílske úrady zatiaľ pokutu neudelili, no vyšetrovacie orgány naďalej pracujú na prípade. Tento škandál nielenže vrhá tieň na čínsku spoločnosť BYD, ale zároveň otvára diskusiu o pracovných podmienkach v globálnych dodávateľských reťazcoch.
Prípad ukazuje, že moderné otroctvo je stále reálnym problémom, a to aj v odvetviach, ktoré sa prezentujú ako udržateľné a pokrokové. Brazília a ďalšie krajiny musia čeliť výzve, ako zabezpečiť, aby expanzia technologických gigantov neprichádzala na úkor ľudskej dôstojnosti.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Reuters, BBC, Carnewschina