Nové kamery za 65 miliónov vzbudzujú obavy. Inteligentné radary odfotia tvár vodiča a interiér auta
- Super inteligentné kamery odhalia každý priestupok za volantom
- Projekt za 65 miliónov z eurofondov však sprevádzajú vážne obavy z narušenia súkromia
- Super inteligentné kamery odhalia každý priestupok za volantom
- Projekt za 65 miliónov z eurofondov však sprevádzajú vážne obavy z narušenia súkromia
Slovenské cesty čaká zásadná modernizácia dopravného dozoru. Ministerstvo vnútra plánuje rozmiestniť 280 inteligentných zariadení, ktoré dokážu odhaliť širokú škálu priestupkov. Nejde len o prekračovanie rýchlosti, nové kamery zachytia vodičov, ktorí ignorujú červenú na semafore, nedodržiavajú značku „Stop“, telefonujú počas jazdy alebo nepoužívajú bezpečnostné pásy.
Tento ambiciózny projekt si vyžiada 65 miliónov eur z európskeho plánu obnovy. Práve financovanie z EÚ zdrojov vytvára časový tlak na celý projekt – ministerstvo musí dodržať prísny harmonogram, inak riskuje stratu európskych peňazí.
Nový systém má potenciál výrazne zlepšiť bezpečnosť na našich cestách a uľahčiť prácu policajtom. Automatizované sledovanie priestupkov umožní efektívnejšie využitie policajných hliadok a systematickejšie odhaľovanie nebezpečného správania za volantom.
Obavy z prílišného sledovania vodičov novými kamerami
Nové inteligentné radary vyvolávajú otázky o miere zasahovania do súkromia vodičov, informuje portál Techbyte. Systém má rozpoznať telefonovanie za volantom, ale ministerstvo vnútra chce sledovať aj inú manipuláciu so zariadeniami v aute. Dodávatelia upozorňujú, že kamery budú musieť rozlišovať medzi povoleným nastavovaním navigácie či autorádia a zakázanými činnosťami.
Takéto rozlišovanie si môže vyžadovať podrobné snímanie tváre vodiča a interiéru auta. To vzbudzuje obavy z možného narušenia súkromia. Systém bude potrebovať presné zábery, aby dokázal správne vyhodnotiť, či ide o povolené krátke ťuknutie na displej alebo o zakázanú manipuláciu.
Dodávatelia sa obávajú reakcie verejnosti na takýto rozsiahly monitoring. Ľudia by mohli vnímať detailné snímanie a analyzovanie ich správania ako prehnaný dohľad štátu.
Otázky vyvoláva aj nutnosť uchovávať fotografie s tvárami vodičov. Takéto archivovanie citlivých osobných údajov predstavuje ďalší rozmer zásahu do súkromia občanov.
V súvislosti s touto problematikou oslovila redakcia Startitup rezort vnútra. Na odpoveď zatiaľ čakáme.
Podozrenia z účelových kritérií v tendri na dopravné kamery
Technické požiadavky na nové dopravné kamery vyvolávajú pochybnosti o férovosti súťaže. Ide najmä o výšku umiestnenia radarov. Ako informuje portál Aktuality.sk, jeden výrobca dokáže údajne umiestniť zariadenie nižšie, čím by stačil jediný prístroj na meranie rýchlosti aj snímanie priestupkov vodiča. Ostatní výrobcovia potrebujú dve zariadenia – jedno vo výške na meranie rýchlosti a druhé nižšie na sledovanie používania pásov či telefonovania.
Ďalšie podozrenie sa týka požiadavky na kvalitné fotografie za každého počasia a svetelných podmienok. Uchádzači tvrdia, že takéto parametre môže spĺňať len jedna firma s jedinečným technickým riešením.
Ministerstvo vnútra odmieta akúkoľvek diskrimináciu. Tvrdí, že spôsob splnenia požiadaviek necháva na samotných uchádzačov. Takéto vysvetlenie však kritikov nepresvedčilo.
Certifikácia a technické výzvy nového kamerového systému
Slovenský metrologický ústav (SMÚ) musí schváliť každé zariadenie na meranie rýchlosti. Väčšina plánovaných kamier však na Slovensku ešte nefunguje. Proces certifikácie môže trvať niekoľko týždňov, čo pri 280 zariadeniach vyvoláva obavy z časového sklzu. Uchádzači pochybujú, či SMÚ zvládne včas overiť všetky prístroje.
Časová tieseň súvisí aj s financovaním z plánu obnovy. Ak dodávatelia nestihnú stanovené termíny, Slovensko môže prísť o európske peniaze. Vývoj a testovanie náročných technológií pritom potrebuje dostatok času, nehovoriac o získaní potrebných certifikátov.
Ďalší problém predstavuje dlhodobé uchovávanie záznamov. Systém má archivovať fotografie priestupkov minimálne päť rokov od zaplatenia pokuty. Pri očakávanom množstve priestupkov vznikne obrovské množstvo dát, ktoré bude náročné uskladniť.
Dodávatelia upozorňujú na vysoké náklady spojené s prevádzkou takého komplexného systému. Správa rozsiahlej infraštruktúry a archívu si vyžiada značné finančné prostriedky.
Nejasnosti panujú aj okolo riešenia sporných prípadov. Polícia zatiaľ nevysvetlila postup pri situáciách, keď systém označí priestupok s vysokou pravdepodobnosťou, ale fotografia nebude dostatočne preukazná.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Techbyte, Aktuality.sk