Zákaz prekročiť rýchlosť 100 km/h: Nové obmedzenie na diaľniciach znepokojuje vodičov
- Poľská vláda plánuje zaviesť rozsiahle zmeny
- Medzi ne patria aj obmedzenie rýchlosti pre stroje či zavedenie skúšobnej lehoty pre mladých vodičov
- Poľská vláda plánuje zaviesť rozsiahle zmeny
- Medzi ne patria aj obmedzenie rýchlosti pre stroje či zavedenie skúšobnej lehoty pre mladých vodičov
Vládni predstavitelia v susednom Poľsku oznámili zásadné zmeny v pravidlách pre vodičov, ktoré nedávno zverejnilo ministerstvo ako nový návrh zákona, píše Auto Swiat.
Tento návrh obsahuje množstvo konkrétnych opatrení, ktoré vyvolávajú diskusie a otázky, pričom jednou z najkontroverznejších tém sú pre Poliakov nové rýchlostné obmedzenia pre začínajúcich vodičov.
Vláda totiž plánuje už v tomto štvrťroku zaviesť rozsiahle zmeny, medzi ktoré patria obmedzenie rýchlosti pre poľnohospodárske stroje, zavedenie skúšobnej lehoty pre mladých vodičov, možnosť získať vodičský preukaz už od 17 rokov či automatické odobratie vodičského preukazu za prekročenie rýchlosti aj mimo obývaných oblastí.
Zavedenie skúšobnej lehoty pre mladých vodičov má logiku, keďže podľa policajných štatistík práve táto skupina vodičov často spôsobuje dopravné nehody. Mladí ľudia majú tendenciu jazdiť menej zodpovedne a skúsenosti na cestách zvyčajne prichádzajú až s vekom. Návrh počíta so zavedením nižších rýchlostných limitov, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť:
- 50 km/h v obývaných oblastiach,
- 80 km/h na cestách mimo obývaných oblastí,
- 100 km/h na diaľniciach a dvojprúdových rýchlostných cestách.
Posledné z týchto obmedzení však vyvoláva značné pochybnosti. Mnohí kritici poukazujú na to, že vodič idúci rýchlosťou 100 km/h na diaľnici by mohol predstavovať riziko, keďže rozdiel medzi jeho rýchlosťou a maximálnou povolenou rýchlosťou na diaľnici (140 km/h) dosahuje až 40 km/h.
Každý vodič totiž pozná situáciu, keď sa kamión idúci 80 km/h zaradí do ľavého pruhu a začne predbiehať iný kamión. Vodiči jazdiaci rýchlosťou 140 km/h sú potom nútení prudko spomaliť, čo často vedie k rizikovým situáciám.
Podobné problémy môžu vzniknúť aj u mladých vodičov, ktorí by pri rýchlosti 100 km/h museli predbiehať kamióny. Takéto manévre môžu narušiť plynulosť dopravy a spôsobiť nebezpečné situácie, najmä ak mladý vodič ešte nemá dostatok skúseností na správne odhadnutie situácie.
Zatiaľ však ide len o návrh zákona, ktorý musí byť schválený.
Všeobecné dôvody, prečo je nebezpečné jazdiť príliš pomaly:
- Prekážka v plynulosti premávky: Príliš pomalé jazdenie brzdí ostatných vodičov, čo môže viesť k nahromadeniu vozidiel, nervozite a riskantnému správaniu, ako je nebezpečné predbiehanie.
- Zvýšené riziko kolízií: Vozidlá, ktoré sa pohybujú príliš pomaly, môžu byť nečakané pre ostatných vodičov, najmä na rýchlostných cestách alebo diaľniciach, čo zvyšuje riziko zadných nárazov.
- Narušenie predvídateľnosti premávky: Ostatní vodiči očakávajú, že vozidlá sa budú pohybovať približne rovnakou rýchlosťou. Príliš pomalé vozidlo môže spôsobiť zmätok a nebezpečné situácie, keď ostatní vodiči musia náhle meniť jazdné pruhy alebo brzdiť.
- Nebezpečné predbiehacie situácie: Pomaly jazdiace vozidlá nútia ostatných vodičov často predbiehať, čo na úzkych alebo zle prehľadných úsekoch cesty môže viesť k vážnym nehodám.
Všeobecné dôvody, prečo je nebezpečné jazdiť príliš rýchlo:
- Znížený reakčný čas: Pri vysokej rýchlosti má vodič menej času na zareagovanie na nečakané situácie, ako sú prekážky na ceste, náhle brzdenie ostatných vodičov alebo zmeny v dopravnej situácii.
- Predĺžená brzdná dráha: Čím vyššia je rýchlosť, tým dlhšie trvá, kým sa vozidlo úplne zastaví. To môže viesť k nárazom, ktoré by pri nižšej rýchlosti mohli byť odvrátené.
- Znížená kontrola nad vozidlom: Pri vysokej rýchlosti je ovládanie vozidla zložitejšie, najmä v zákrutách, pri mokrej alebo šmykľavej vozovke, čo zvyšuje riziko nehody.
- Závažnejšie následky nehody: Náraz pri vyššej rýchlosti má vážnejšie fyzické následky nielen na vozidlo, ale najmä na životy cestujúcich a ostatných účastníkov premávky.
Slováci si môžu vytvoriť digitálny občiansky a vodičský preukaz
Od roka 2025 môžu Slováci využiť aj elektronické verzie dvoch základných a najviac používaných dokladov – občianskeho preukazu a vodičského preukazu. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorým sa zmenil aj zákon o občianskych preukazoch. Nová legislatíva nadobudla od nového roka účinnosť.
Novela prináša predpoklady na vytváranie digitálnych verzií v mobilných zariadeniach, ako aj na ich overovanie kontrolnými orgánmi. Možnosť vytvorenia si digitálnych verzií oboch preukazov nebude nijako meniť zaužívané procesy vydávania fyzických dokladov.
„Predpokladom na vytvorenie digitálnej verzie oboch preukazov bude najskôr ich vydanie vo fyzickej podobe. Z právneho hľadiska sú digitálne verzie v návrhu zákona definované ako rovnopisy, čo znamená, že ide o doslovné odpisy fyzických dokladov, s čím sú spojené aj akékoľvek dôvody neplatnosti či nemožnosti ich používať,“ vysvetlilo ministerstvo vnútra.
V prvom štádiu sa majú digitálne verzie oboch dokladov používať len pri policajnej kontrole okrem hraničných kontrol, kde sa podľa medzinárodných predpisov musia vyžadovať doklady spĺňajúce dané fyzické predpoklady. „V praxi pôjde predovšetkým o využívanie tejto možnosti pri kontrolách vykonávaných hliadkami poriadkovej, dopravnej a železničnej polície,“ objasnilo ministerstvo. V ďalších fázach projektu sa ráta s rozšírením funkcionalít i dostupnosti pre tretie osoby.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: auto-swiat, TASR