Slovák patrí do svetovej špičky vo výrobe hodiniek a reprezentuje nás nimi vo svete
- Jeho vášeň k hodinkám ho priviedla až k tomu, že sa po rokoch vedenia online obchodu s hodinkami, rozhodol začať vyrábať vlastné
- Namiesto v Číne sú vyrobené u nás na Slovensku, konkrétne v Banskej Bystrici
- Vďaka špičkovej kvalite a elegantnému dizajnu reprezentujú Slovensko po celom svete
- Jeho vášeň k hodinkám ho priviedla až k tomu, že sa po rokoch vedenia online obchodu s hodinkami, rozhodol začať vyrábať vlastné
- Namiesto v Číne sú vyrobené u nás na Slovensku, konkrétne v Banskej Bystrici
- Vďaka špičkovej kvalite a elegantnému dizajnu reprezentujú Slovensko po celom svete
Ahoj Peter, začínal si ako nadšenec hodiniek so svojim e-shopom a nakoniec si sa rozhodol vytvoriť vlastnú značku. Kedy nastal ten zlomový moment?
Ahoj Veronika, nedá sa povedať, že by existoval konkrétny zlomový moment. Skôr by som povedal, že ma to „nahlodávalo“ tak nejak postupne. Pomerne veľkou časťou k tomu prispeli aj moji dodávatelia, ktorí mi stále zhoršovali podmienky predaja ich produktov. Začalo to nevinne, no stále sa to zhoršovalo a stále som musel vynakladať viac úsilia, aby som dosiahol rovnaké príjmy. Ako príklad uvediem, že niektoré značky som mohol najprv predávať celosvetovo, no neskôr už iba lokálne. Vieš si asi predstaviť aké to je z pohľadu tržieb, keď ti niekto z celého sveta ponechá oprávnenie na predaj iba pre Slovensko?
Značkám sa napríklad nepáčilo, ak som predal ich hodinky do USA a potom ho zákazník v USA potreboval reklamovať, ale nechcel ich posielať naspäť do Európy, no chcel radšej využiť servis lokálneho autorizovaného predajcu danej značky, pretože to bolo pre neho proste pohodlnejšie a menej nákladné. No lokálni predajcovia sa potom sťažovali, že oni z tých hodiniek nevideli žiaden zisk, ale majú s tým spojené náklady. Toto je jeden z hlavných problémov mnohých malých internetových značiek.
Že nemajú dotiahnuté medzinárodné záruky. Pri našej vlastnej značke Biatec budú musieť všetci autorizovaní predajcovia z celého sveta poskytnúť aj servis bez ohľadu na to, u ktorého predajcu boli naše hodinky kúpené. Pretože servis garantuje výrobca, nie iba predajca. Ak sa teda vrátim k podstate otázky, začali sme s vlastnou značkou aj preto, lebo pri vlastnej značke si môžeme určovať vlastné pravidlá a nikto nám nemôže zakázať, do ktorých krajín hodinky môžeme predávať a pod.
Sny sú niekedy krásne, ale realizácia a realita bývajú celkom tvrdé. Ako to bolo u teba? Aký bol prechod z e-shopu na vlastnú výrobu hodiniek?
V tvojej otázke je kus veľkej pravdy. My sme v podstate ešte len v počiatkoch, ale už teraz mám pocit, akoby mi to vzalo pár rokov zo života. Niekedy je to totiž ako boj s veternými mlynmi. No to, čo nás stále poháňa vpred sú pozitívne reakcie našich zákazníkov.
Je niečo celkom iné „iba“ predávať cudzie značky ako začať s tou vlastnou. Pri predaji cez eshop sa staráš viac menej iba o zákaznícky servis a spokojnosť zákazníka, občasnú reklamáciu a pod. Potenciálnym zákazníkom môžeš dať rôzne rady a usmernenia, ale keď začneš s vlastnou značkou, tak sa musíš starať komplet o všetko.
Začína to návrhom loga, mena značky, zaregistrovaním ochrannej známky, dizajnom jednotlivých modelov, komunikáciou s jednotlivými subdodávateľmi, riešenie technických nákresov (to je jedna z mnohých nových vecí, ktoré som sa pri vlastnej značke naučil – čítať technické nákresy), zadanie výroby, následné korekcie (ktorých bolo v našom prípade minimálne niekoľko desiatok, ak nie stovka) no a potom vyjednávanie o platbách a dodávkach s jednotlivými dodávateľmi komponentov. Potom kooperácia s hodinárom, skladanie a testovanie.
Toto všetko čo som spomenul je vlastne iba fáza výroby. Následne je potrebné tie hodinky aj predávať, takže nastupuje marketing, predaj, zákaznícky servis, záručné a pozáručné opravy.
Je to pre teba taký splnený sen? Vytvoriť niečo hodnotné, čo ľudia budú s pýchou nosiť?
Určite áno! Mám rád ten pocit, keď môžem niečo ovplyvniť a urobiť podľa svojho. No zároveň viem, že treba počúvať aj trh a neísť si iba tvrdo za svojou romantickou predstavou. To, čo sa mnohokrát majiteľom firiem páči, sa nemusí páčiť aj zákazníkom. Preto sa snažíme naslúchať ľuďom na sociálnych sieťach alebo fórach. Výhodou je, že najväčšie slovenské fórum o hodinkách www.hodinkomania.sk, kde máme aj vlastnú sekciu venovanú značke Biatec, som založil ja pár rokov dozadu. Takže ľudia ma tam poznajú a dôverujú mi.
Názov Biatec pochádza zo starej mince Biatek. Čo má tento názov symbolizovať?
Chcel som, aby to bolo niečo zvučné, niečo čo rezonuje v ľuďoch. Mám na mysli Slovákov samozrejme, tí sa určite s názvom Biatek už stretli. Biatek boli mince, ktoré boli razené niekde na území dnešnej Bratislavy kedysi dávno. Podľa mňa, výroba mincí sa trochu podobá výrobe hodinkových puzdier. My sme navyše do našej kolekcie s názvom Majestic zakomponovali pomerne unikátnym spôsobom pravú zlatú mincu, aby sme tým ešte zvýraznili spätosť s názvom značky ako aj s historickým dedičstvom Slovákov.
No a táto minca je razená v Kremnickej mincovni, ktorá je jedna z najstarších firiem v Európe. Razia sa v nej mince už viac ako 700 rokov! Ďalšou možnosťou je možnosť individualizácie modelov Majestic práve prostredníctvom tejto mince. Je totiž možné nechať vyrobiť na mieru mincu podľa želania zákazníka. Ak napríklad snúbenica chce obdarovať svojho budúceho manžela pekným darčekom, môže mu kúpiť naše hodinky, pričom pod zadným vekom bude ich spoločný portrét a dátum svadby. Ideálny darček pre zábudlivých pánov:-)
Tvojim cieľom je vytvoriť hodinky, kde pomer kvalita – cena sedí a môže si ich dovoliť každý. Dajú sa nájsť súčiastky do hodiniek, ktoré tie atribúty spĺňajú? Odkiaľ sú tvoji dodávatelia?
Snažili sme sa vyrobiť hodinky vo švajčiarskej kvalite avšak za „slovenskú cenu“. Swiss Made značky s rovnako kvalitným strojčekom a komponentmi si žiadajú aj dvoj alebo trojnásobok našej ceny.
My jednotlivé komponenty nakupujeme od zahraničných dodávateľov, priamo na Slovensku totiž nemáme hodinársku históriu alebo skúsenosti s výrobu hodiniek. Neexistujú teda dodávatelia, ktorí by sa venovali napríklad výrobe ciferníkov. Naši dodávatelia pochádzajú z celého sveta.
Ako by si teda charakterizoval tvojich zákazníkov?
Väčšinou sú to ľudia, ktorí majú radi mechaniku vo všeobecnosti, teda nie len pekné hodinky ale aj autá, rôzne stroje a podobne. Majú radi hodnotné veci, ktoré dlho vydržia. Kvalitné mechanické hodinky sa môžu aj dediť, ak sa ich majiteľ o ne dobre stará. Výhodou je, že sa dajú vždy opraviť. No a ďalej sú to väčšinou hodinkoví nadšenci, ktorí navštevujú rôzne diskusné fóra na túto tému, študujú si o hodinkách, porovnávajú ich parametre a väčšinou aj vlastnia viac ako jeden kus hodiniek.
Vedel by si sa popasovať aj s tým, keby si niekto chcel dať pre seba vyrobiť hodinky podľa svojich predstáv?
Áno, aj toto je možné, avšak cena závisí od množstva vyrobených kusov. Myslím tým, ak niekto chce jeden unikátny kus, ktorý nebude mať nikto iný na svete, tak tá cena bude pomerne vysoká, pretože je potrebné vyrobiť určitú „formu“ na puzdro, ciferník, ručičky, sponu, ktorá by sa inak rozpočítala na 500 alebo viac kusov. Vieme však ponúknuť aj spoluprácu rôznym spoločnostiach alebo organizáciám. Ak by napríklad veľký zamestnávateľ chcel odmeniť svojich lojálnych zamestnancov, prípadne ak by si chcelo vojsko nechať vyrobiť pilotské hodinky a podobne.
Hodinky sa považujú za symbol luxusu a istého spoločenského postavenia. Čo chceš, aby tvoje hodinky vypovedali?
Mohli by vypovedať o svojom majiteľovi, že je patriot a že si potrpí na kvalite, vzhľade a vie rozumne nakúpiť :-) Teraz vážne! Chcem, aby ľudia za svoje peniaze skutočne dostali to, čo im patrí bez ohľadu na to, aké majú postavenie!
Dnes to tak bohužiaľ nie je. Málokto vie, ako funguje maloobchod, ale v bežných predajniach čo vidím okolo seba nás, lákajú na 300 € hodinky, ktorých strojček má skutočnú výrobnú hodnotu niekde na úrovni 5 EUR. Náš samotný strojček stojí viac ako 300 €, čiže aj keď je nominálna hodnota našich hodiniek vyššia, zákazník si môže byť istý, že veľká časť nákupnej ceny išla do kvalitných materiálov a nie len do nášho zisku.
V tejto oblasti ľudia často zvykli staviť práve na osvedčenú značku. Je to stále tak? Čím plánuješ konkurovať práve klasickým svetovým značkám?
Samozrejme, my sa nechceme a nemôžeme porovnávať so zvučnými menami značiek ako je Tag Heuer alebo Breitling a podobne. My sme takzvaná „microbrand“. Naša produkcia na tento rok je nejakých 800 ks. Čiže to je z celosvetového pohľadu tak malé množstvo, že si stále podľa mňa nájdeme svojich zákazníkov.
Ak by som ale mal zdôrazniť pár „konkurenčných výhod“ oproti tým zvučným značkám, tak by to bola v prvom rade už spomínaná cena. My totiž nemáme výdavky ako majú hore spomínané značky. Vezmite si takú Omegu, len do ambasádorov typu „James Bond“ vrazila ťažké milióny, ktoré v konečnom dôsledku musia zaplatiť koneční spotrebitelia, ktorí si tie hodinky kúpia. V tomto biznise sa platí viacmenej za emócie a každý chlap by predsa chcel byť ako James Bond…
Ďalšou konkurenčnou výhodou sú naše strojčeky. Nepoužívame ETU, Sellitu alebo Miyotu, ktoré používa 99 % malých značiek ale stavili sme na ETERNU. Takisto je to švajčiarsky výrobca, avšak ich strojčeky sú trochu modernejšie, majú vynikajúci modulárny systém a ich veľkou výhodou je aj to, že majú 65 hodinovú rezervu náťahu. Znamená to, že ak naše hodinky nebudeš nosiť tri dni, stále pôjdu (reč je o automatických hodinkách, ktoré sa naťahujú nosením na ruke užívateľa). Štandard v tomto segmente sú maximálne dva dni.
Hodinky sú vyrábané na Slovensku. Reagujú ľudia lepšie na to, keď vidia, že majú domáci výrobok?
Odpoveď je jednoznačná. Zo Slovenska cítime väčší záujem a podporu ako zo zahraničia. Napríklad, rovnaký príspevok na anglickej FB fanpage spraví menej rozruchu ako na tej slovenskej. A tak to má byť!