Lukáš Alner: „Naša krajina potrebuje inovácie a najmä šikovných ľudí“
- Prinášame ďalší zo skvelých príbehov z prostredia úspešných slovenských podnikateľov. Lukáš Alner dokázal v mladom veku to, čo väčšina nedokáže za celý život. Podnikateľ, startupista a v neposlednom rade investor, ktorý sa veľkou mierou podpísal pod firmy ako Zoznam.sk, Interklinik a dobre známe Diagnose.me. Prečítajte si, ako vybudovať úspešný biznis priamo od tých najlepších.
- Prinášame ďalší zo skvelých príbehov z prostredia úspešných slovenských podnikateľov. Lukáš Alner dokázal v mladom veku to, čo väčšina nedokáže za celý život. Podnikateľ, startupista a v neposlednom rade investor, ktorý sa veľkou mierou podpísal pod firmy ako Zoznam.sk, Interklinik a dobre známe Diagnose.me. Prečítajte si, ako vybudovať úspešný biznis priamo od tých najlepších.
Lukáš, čo ťa v tvojich skorých 20tich rokoch viedlo založiť si vlastnú reklamnú agentúru? Čomu si sa venoval predtým?
Pred tým, ako som si založil vlastnú firmu, som bol zamestnaný práve v reklamnej agentúre. Mal som však pocit, že by som chcel reklamný biznis vyskúšať robiť aj sám, vo vlastnej firme. Tak sme sa s kolegom a kamarátom rozhodli do toho ísť.
Hovorím tu o 90-tych rokoch, keď s komerčným marketingom a reklamou nikto nemal veľké skúsenosti. Skúšali sme čo a ako funguje. Internet de facto ešte neexistoval a reklama sa robila cez billboardy, TV spoty a rádiá. Všetko bolo navyše dosť intuitívne.
Na druhej strane sme sa v tej dobe dostali k veľmi zaujímavým projektom, keď sme sa od tlače vizitiek prepracovali až k dizajnu samotného produktu (napr. tvar fľašiek pre výrobcov džúsov alebo produkty životného poistenia). Bola to tá najlepšia škola.
Po pár rokoch si so svojim kamarátom a biznis partnerom Borisom Zeleným založil tak povediac prvú venture kapitál firmu na Slovensku Abeles and Braun. Čo vás k tomu viedlo a do čoho ste investovali?
Boris bol partnerom vo firme, ktorá obchodovala s dlhopismi FNM. Celkom sa im darilo a neskôr sme spolu vykupovali knižky kupónovej privatizácie. Zarobené peniaze sme ďalej investovali do firiem, ktoré mali perspektívu. Bolo to niečo medzi private equity a venture kapitálom, ale tie termíny sme vtedy ešte nepoznali :)
Boris mal (a stále má) extrémne dobru intuíciu na to, ako sa bude vyvíjať trh. Preto sme najprv kúpili 50% Netlabu – čo bol vtedy najväčší poskytovateľ internetového pripojenia. Neskôr sme firmu predali nórskemu Telenoru a potom kúpili vtedy ešte malú firmu z Banskej Bystrice – Zoznam.sk.
Okrem toho sme sa však aj parkrát popálili a spustili sme služby, ktoré sa neujali, resp. sme narazili na neserióznych partnerov. Nikdy to nie je len ten úspech. Za každým úspechom je aj niekoľko neúspechov.
V polovici 90tych rokov si stál pri zrode slovenského online biznisu a nemalým podielom si sa o jeho rast pričinil investíciou do firmy Zoznam.sk, ktorá ti určite zmenila život. Ako si sa k tejto investícií dostal a ako sa vám podarilo na jednej firme zarobiť dva krát? :)
Zoznam.sk založili Ivo Lukačovič a Ivan Debnár. Keď sme ho kúpili, rýchlo rástol a vydobyl si dominantnú pozíciu na trhu. Neskôr sme predali 50% firmy škandinávskemu strategickému investorovi – Scandinavia Online, čo bol v tom čase online vehicle švédskeho telco gigantu Telie. Chceli expandovať do strednej a východnej Európy a skupovali lídrov v tomto regióne. Neskôr stratégiu zmenili a vtedy sme od nich celý podiel odkúpili späť.
Po pár rokoch sme Zoznam.sk predali Slovak Telekomu.
Kam si následne investoval svoje peniaze? Išli niektoré aj do startupov?
Chcel som si od online-u oddýchnuť a časť peňazí som investoval do “kamennej” kliniky estetickej chirurgie. Bola to opäť skvelá skúsenosť. Rozvíjanie biznisu s našimi lekármi a klientami ma posunulo v chápaní ich potrieb a myslím, že mi to dodnes pomáha aj pri Diagnose.me, ktorý je rovnako o práci s lekármi a klientami, resp. pacientami.
Zmenilo sa zmýšlanie dnešných startupov v porovnaní s tými z 90tych rokov? A v čom vidíš najväčší rozdieľ?
Určite áno. Nastal obrovský posun najmä v rozmýšľaní mladých ľudí.
V deväťdesiatych rokoch panovala veľká dezilúzia z voľného trhu, pretože podnikaniu robili zlé meno neprehľadné privatizácie a rýchlozbohatlíci.
Zdá sa mi, že došlo ku generačnému posunu a veľké množstvo mladých ľudí chce dnes zobrať veci do vlastných rúk. A presne o tom sú start-upy: túžba po zmene k lepšiemu, revolučné nápady a ich exekúcia, veľké ciele a rýchly rast.
Samozrejme, že vyjde iba jeden z mnohých, ale to by nemalo nikoho odradiť.
Ktoré slovenské startupy považuješ za svojich favoritov?
Dobre poznám chalanov zo Staffina a považujem ich za veľmi šikovných. Myslím, že to dotiahnu ďaleko.
Ďalší z veľmi zaujímavých projektov je podľa mňa GA Drilling pánov Kočišovcov – i keď neviem, či sa vlastne ešte stále považujú za start-up.
Slovensko výborne zviditeľnil aj Aeromobil (Klein, Vaculík), čo zrejme nepriamo pomôže aj iným slovenským projektom.
A je tu samozrejme mnoho ďalších.
V roku 2007 si sa rozhodol byť súčasťou niečoho, čo startup vôbec neprípomína. Je ním medicínske centrum Interklinik, ktoré sa za posledné roky stalo najprestížnejšou slovenskou súkromnou klinikou. Vyzerá, že máš skutočne čuch na biznis, no povedal by si niekedy že to bude zrovna z tohto odvetvia?
Keď sme s partnerom MUDr. Tomášom Sternom kupovali Interklinik, bola to klinika zameraná výlučne na plastické operácie. Za posledných osem rokov sme ju rozšírili o výbornú stomatológiu, dermatológiu, gynekológiu, atď. Súčasťou je dnes aj intenzívne využívané medicínske spa – SPAKLINIK.
Sú to všetko doplnkové, resp. nadštandardné služby z oblasti zdravia. Slováci (a najmä slovenské ženy) sa o seba starajú naozaj nadpriemerne v porovnaní s ostatnými krajinami Európy a v tom sme videli naozaj veľký potenciál.
Štátne zdravotníctvo má totiž mnoho nedostatkov a stavali sme na tom, akú realitu by sme chceli my: objednať sa bez zbytočného čakania, dostať osobnú konzultáciu s lekárom na vysokej úrovni, pracovať s kvalitnými materiálmi a v príjemnom prostredí… Veľa sme do toho investovali, a myslím, že sme sa značne priblížili k spomenutému ideálu.
Som presvedčený, že keď sa niečo postaví na kvalite, skôr alebo neskôr to musí zafungovať. Oblasť zdravia, preventívy ma zaujíma a vidím v nej veľký biznisový potenciál.
5 rokov na to si sa dal dokopy s Ivanom Štefunkom a založili ste jeden z najperspektívnejších slovenských startupov, Diagnose.me. Vieš nám o ňom niečo povedať? Ako táto myšlienka vznikla a prečo ty a Ivan?
Nie je žiadne tajomstvo, že Ivan mal vážne zdravotné problémy. Čakala ho operácia mozgu a chcel konzultovať aj experta v USA, ktorého mu niekto odporučil. Musel tam fyzicky vycestovať, aj keď mu nakoniec ukázal iba svoje rádiologické vyšetrenie magnetickou rezonanciou, ktoré mal napálené na CD. Uvedomil si, že tieto vyšetrenia sú zo zásady v digitálnom formáte a dajú sa posielať aj elektronicky.
Rádiológ navyše nepotrebuje svojho pacienta fyzicky vyšetriť – potrebuje iba jeho digitálne snímky. Naša služba je založená na tom, že na svete je mnoho pracovísk, ktoré sa špecializujú na výskum, diagnostiku a liečbu veľmi konkrétnej choroby alebo orgánu. A ak ste vážne chorý, chcete konzultovať práve expertov z popredných a špecializovaných inštitúcií. Otázka je, ako ich nájdete a ako sa s nimi spojíte?
Naša služba NIE JE o tom, ako si žiaľ mnohí lekári možno myslia, že pacientov posielame diagnostikovať sa k zahraničnému lekárovi, lebo ten ich domáci nie je dosť dobrý. Vôbec nie. Neorientujeme sa na slovenskú klientelu. Diagnose.me funguje medzinárodne a najviac klientov máme paradoxne zo západnej Európy a USA – rozvinutých ekonomík.
Pridaná hodnota služby spočíva v tom, že pacienta spojíme s konkrétnym expertom na jeho problém. A práve ten najkvalifikovanejší expert môže byť pokojne aj na druhom konci sveta. Za posledné 2 roky sme si potvrdili, aký veľký význam naša služba má. Stovkám klientov sme povedali doplňujúce informácie o ich ochorení, ktoré predtým nevedeli a nevedeli ich ani ich ošetrujúci lekári. Ešte extrémnejšie sú prípady, keď sme našim klientom zmenili diagnózu a zistili sme, že boli nesprávne liečení. Takých máme štatisticky okolo 15%, čo je veľmi veľa.
Mnohým sme zase dokázali, že plánovaná operácia by im nepriniesla benefit a teda sa následne upravil aj postup liečby. To je časté pri invazívnych zákrokoch, napr. operáciách kĺbov.
Výhody a benefity tejto služby sú nespochybniteľné a verím, že o pár rokov bude mainstream štandardom. Pacienti budú konzultovať lekárov, ktorí sú najlepší a najkvalifikovanejší na ich problém, nezávisle na tom, z akej sú krajiny.
V akej fáze sa po 2,5 roku Diagnose.me nachádza? Dá sa už hovoriť o úspechu resp. neúspechu?
Podarilo sa nám vytvoriť unikátnu platformu, aká v Európe neexistuje. Dali sme dokopy sieť vyše 150 prestížnych špecialistov z vyše 30 krajín sveta. Klientov máme takmer zo 40 krajín. To je dôkaz, že služba dáva zmysel a pridanú hodnotu ako v rozvíjajúcich sa ekonomikách, tak aj v rozvinutých.
Mame veľmi pozitívny ohlas a až neuveriteľné (svojim spôsobom znepokojujúce) výsledky:
V 26% prípadov povieme našim klientom dodatočné informácie k ich diagnóze.
V 15% sú nové nálezy tak závažné, že zmenia nielen pôvodnú diagnózu, ale tým pádom aj následnú liečbu.
Z produktového hľadiska sme teda dosiahli to, čo sme si predsavzali – sprostredkovať ľudom expertízu, ktorú vo svojej krajine alebo nemocnici nedostávajú.
Z biznis pohľadu sa nám však stále nepodarilo službu škálovať tak, ako sme plánovali a máme v tom ešte veľké medzery. O tom bude naše úsilie najbližší rok.
Čomu sa plánuješ v najbližších rokoch naplno venovať?
Určite Diagnose.me. Zvolili sme si v tomto projekte beh na dlhé trate. Nebude to rýchlo kvasený úspech a ak sa nám podarí vydržať a porastie to tak, ako si myslíme, bude to zaujímavý medzinárodný hráč.
Posledná veta čitateľom Startitup bude znieť…? :)
Nebude to veta, nevadí? :)
Investovanie do start-upov je vysoko rizikové hobby. Investoval by som jedine do firmy, kde veľmi dobre poznám tím a viac menej rozumiem aj produktu.
Pre potenciálnych start-upistov asi nepoviem nič nové: pred tým než sa do niečoho pustíte, spravte si poriadny prieskum. Vyskladajte dobrý, komplementárny tím a majte jasnú predstavu o tom, ako sa bude služba monetizovať. Realita je taká, že zo Slovenska sa dá robiť iba málo medzinárodne úspešných služieb a ak chcete expandovať, skôr či neskôr treba ísť von.
Toto všetko vám ale bude nanič, ak nebudete mať aspoň trochu šťastia :). Šťastia na správny timing, správnych investorov, kľúčového klienta, ktorý vám prejaví dôveru a ideálneho partnera na exite…
Svoje šance si však môžete násobne zvýšiť tvrdou prácou.
V každom prípade tí, ktorí sa na to cítia, by to mali vyskúšať. Vydržať a nenechať sa odradiť neúspechmi, každý z nás ich pravidelne zažíva.
Naša krajina potrebuje inovácie a najmä šikovných ľudí nadšených pre to, čo robia. Nemáme nerastné bohatstvo a z automobilového priemyslu nebudeme žiť navždy. Jednou z hlavných výhod, ktoré máme, je ľudský potenciál. Preto je výborné, že tu vyrastajú co-workingové centrá, venture kapitál, ale aj rastový kapitál. Dôležité bude to, ako sa k tomu postaví štát – či už cez reformy v školstve alebo legislatívu, ktorá by mala mnohé veci v podnikaní uľahčiť.
Lukášovi ďakujeme za ochotu a čas.
Zdroj: interklinik.sk, diagnose.me
Foto kredit: Ondrej Pycha
AK ŤA TENTO ČLÁNOK ZAUJAL, NEZABUDNI HO SHARNUT A DAŤ TAK O ŇOM VEDIEŤ AJ SVOJIM ZNÁMYM A KAMARÁTOM… STARTUPY DOKÁŽU SLOVENSKU PRINAVRÁTIŤ DRIVE!