Z nuly k oblakom: CEO Serveromatu Milan Pašek vďaka svojej práci hrá hry aj cez pracovnú dobu
- Vždy vedel, že chce podnikať, a názov a logo svojej prvej firmy preto vymyslel už na strednej škole. Slovenský podnikateľ Milan Pašek dnes riadi dve úspešné české spoločnosti, v ktorých si plní svoje biznisové sny o zahraničných trhoch v Brazílii či Singapure, ale aj tie detské. Napríklad o počítačových hrách.
- Vždy vedel, že chce podnikať, a názov a logo svojej prvej firmy preto vymyslel už na strednej škole. Slovenský podnikateľ Milan Pašek dnes riadi dve úspešné české spoločnosti, v ktorých si plní svoje biznisové sny o zahraničných trhoch v Brazílii či Singapure, ale aj tie detské. Napríklad o počítačových hrách.
Ahoj, Milan, si CEO a zakladateľom dvoch IT spoločností, ktoré poskytujú web a server hosting. Quantasoft vznikol ako slovenská spoločnosť a Serveromat je českou firmou. Prečo je to tak?
Quantasoft bol pôvodne založený na Slovensku hlavne z formálnych dôvodov pred vstupom Slovenska a Česka do EU. Hlavným dôvodom presunu bolo nepodporenie môjho podnikateľského plánu v oblasti vývoja biometrie Agentúrou na podporu vyskúma a vývoja na Slovensku. V tej dobe som v USA pracoval ako špecialista na vývoji biometrických systémov a odôvodnenie nepodporenia bolo, že nemám vysokoškolské vzdelanie a iné odborné predpoklady na dosiahnutie výsledku.
Krátko na to ma však podporil Vědecký inkubátor ČVUT a o rok neskôr Jihomoravské inovační centrum (JIC). Založil som vďaka tomu novú spoločnosť Quantasoft, s.r.o. a presunul všetky zahraničné aktivity zo Slovenska do ČR už v roku 2006.
Vnímaš nejaké výhody podnikania v Česku oproti podnikaniu na Slovensku?
Podnikateľské a investičné možnosti boli už v tej dobe v Česku neporovnateľné so Slovenskom. Praha je centrom biznisu a príležitostí ďalej na západ.
Foto: archív Milana Pašeka
Situovanie tvojho biznisu do Českej republiky zrejme súvisí aj s tvojím štúdiom v Prahe. Čo ťa presvedčilo zostať tu aj po doštudovaní?
Po príchode do Prahy som si musel zaistiť pravidelný príjem, aby som mohol študovať. V porovnaní so Slovenskom som našiel kvalifikovanú prácu okamžite v prvom ročníku a zaistil som si tým príjem na štart podnikania.
Školu si však dokončil len s titulom Bc. Prečo?
Študoval som magisterské štúdium, ktoré sa nerozdeľovalo na Bc. a Ing. V siedmom roku štúdia som narazil na neprekonateľný problém a vyhodili ma. Uznali mi posledných 5 rokov štúdia, musel som znovu opakovať prvý ročník a tým som ukončil svoje štúdium s titulom Bc., ktorý mi na Slovensku neplatí a ani ho nepoužívam. Nie je to pre mňa dôležité.
Napriek tomu, že tvoje firmy sú úspešné a majú presah aj do zahraničia, mnohí Slováci ich nemusia poznať. Ako by si nám ich krátko predstavil?
Quantasoft spustil prvý ASP.NET web hosting na Slovensku a za minulý rok je 30 % príjmu z web hostingu a cloudových služieb zo Slovenska. Aj po 10 rokoch stále cítime, že je trh na Slovenku málo konkurenčný. Quantasoft sa zaoberá hlavne poskytovaním ICT služieb a vlastným vývojom a výskumom v oblasti cloudu, biometrie, počítačového videnia, umelej inteligencie (AI) a Big Data.
Serveromat vznikol ako projekt Quantasoftu, ktorý sa oddelil do novej spoločnosti zameranej na game server hosting a e-sports a je od začiatku cielený globálne. Za necelé dva roky sme poskytli viac než 500 tis. služieb užívateľom z viac než 230 krajín sveta. Do Serveromatu investovali v rámci Seed investície vo výške 100 tis. EUR spoločnosť Reinvented a Kamil Koupý (Performio, TISCALI MEDIA).
Foto: archív Milana Pašeka
Podnikať si začal už na vysokej škole. Spomínaš si ešte na svoje začiatky alebo na to, čo ťa k podnikaniu priviedlo?
Odjakživa som chcel rozbehnúť vlastný biznis. Názov a logo Quantasoftu vzniklo už v prvom ročníku na strednej škole, keď som mal 16 rokov. Čakal som len na to, aby som to mohol formálne uskutočniť. Hneď ako to bolo možné som vytvoril oficiálny podnikateľský plán, založil si živnosť a spustil prvý web.
Oplatí sa podľa teba začať podnikať už počas štúdia?
Čím skôr tým lepšie. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že vybudovať fungujúcu spoločnosť, služby, značku, zaistiť financovanie a popri tom dospieť trvá tých 10 rokov.
V roku 2006 si sa stal Microsoft Student Partnerom. Čo to v praxi znamená a čo ti to prinieslo?
V tejto dobe prichádzal .NET a videl som v tom perspektívu. Z C/C++ programátora som sa stal do dňa na deň C# .NET programátorom. Navyše existovalo viac ako 300 poskytovateľov web hostingu na Linuxe. Chcel som urobiť niečo nové a tým vznikol prvý ASP.NET free web hosting na Slovensku a druhý v Česku. To bol taktiež jeden z dôvodov, prečo som sa chcel stať Microsoft Student Partnerom a zamerať sa hlavne na technológie Microsoftu.
Dnes vo firme poskytujete Microsoft služby. Ako vnímaš Microsoft produkty, napríklad MS Azure?
Väčšina našej core infraštruktúry je postavená na Microsoft technológiách. Aj Linuxy virtualizujeme na Hyper-V. Microsoft vďaka Azure urobil veľký pokrok vo vlastných produktoch, byrokracii a nemuseli sme vymeniť technológiu. Microsoft Azure nám umožnil dostať sa na globálne trhy napr. do Brazílie, Singapuru, Japonska, Austrálie atď. Microsoft sa skutočne snaží prispôsobiť situácii a zatiaľ úspešne.
Foto: archív Milana Pašeka
Quantasoft si založil už pred 13 rokmi. Kam sa za ten čas firma posunula?
Za túto dobu sme urobili desiatky menších aj väčších chýb, ktoré nás naučili ako neprehrať a ísť ďalej za svojím snom. Transformovali sme startup na funkčnú spoločnosť s organizačnou štruktúrou, čo je veľmi náročný a nákladný proces.
Cloudové služby vznikli hlavne z dôvodu potreby infraštruktúry pre poskytovanie vlastných riešení. Quantasoft bol už na začiatku cielený na tvorbu biometrických a prístupových systémov alebo riešení v oblasti spracovania dát.
Postavili sme špičkový tím expertov špecializujúci sa na počítačové videnie, umelú inteligenciu, biometriu a Big Data a cloudové služby. V tejto chvíli napr. pracujeme na unikátnom proof of concept (PoC) riešení integrácie umelej inteligencie priamo do Big data v spolupráci so spoločnosťami Intel, Cloudera a a Centrom CERIT-SC na Masarykovej univerzite.
Aké sú vaše prednosti oproti konkurencii?
Snažíme sa poskytovať služby, vývoj a výskum na najnovších technológiách. Vyvíjame nové produkty už na technológiách vo verzii preview alebo robíme proof of concept projekty. Vďaka rýchlosti nasadenia nových technológií do produkcie sme niekoľko rokov napred pred riešeniami od veľkých korporácií.
Svoju pôsobnosť ste už pred rokmi rozvinuli zo Slovenska do Česka, kde máte aj HQ a stále sa rozrastáte. Kto dnes tvorí vašu klientelu? Prípadne, kde vidíš ďalší priestor pre potenciálny rast?
Máme veľmi diverzifikované portfólio zákazníkov. Sú to zákazníci od fyzických osôb až po nadnárodné korporácie. Najväčšiu perspektívu však vidíme v oblasti umelej inteligencie a Big Data, kde dedikovaný tím pracovníkov vyvíja nové produkty na technológiách budúcnosti.
Foto: Serveromat
Na druhej strane Serveromat je relatívnym nováčikom na trhu. Prečo práve hry?
Už na strednej škole mal Quantasoft podnikateľský zámer produkovať hry. Používal som už v tej dobe pokročilé multiplatformné grafické knižnice (napr. Allegro). Vytvoril som niekoľko funkčných prototypov hier, avšak aktuálna situácia mi nedovolila dostať sa ďalej.
Projekt Serveromat a aktuálne možnosti mi umožnili sa vrátiť k pôvodnej myšlienke Quantasoftu. Namiesto vývoja hier však poskytujeme globálne online služby pre poskytovanie herných serverov a e-sports platformy.
Ako vlastne game server hosting funguje? Aké sú vaše najväčšie výzvy v tomto odvetví?
Game server hosting a e-sports bola pre nás obrovská výzva. Služby sme pripravovali v dobe, keď bol preview Windows Server 2016 a chceli sme to postaviť práve na technológii kontajnerov alebo Dockeru.
Ani jedna z technológii na to nebola pripravená, takže sme si na to sadli na dva mesiace a naprogramovali vlastný engine pre poskytovanie aplikačného hostingu Minecraft serverov. Tým sme dosiahli najvyššiu možnú úroveň využitia fyzických prostriedkov a odstránili potrebu používať technológie tretích strán.
V e-sports je pre nás taktiež veľká príležitosť na využitie umelej inteligencie a Big Data, či už od tréningu hráčov, AI v hrách alebo analýzu rizík, podvodov a útokov.
Ďalšia výzva bol globálny platobný styk, kde sme museli vyriešiť otázku prijímania platieb z väčšiny najväčších krajín sveta a od zákazníkov, ktorí nemajú bankové účty a platobné karty, napr. pomocou lokálnych foriem platieb alebo pomocou SMS.
Foto: archív Milana Pašeka
Pracujete aj v Serveromate s MS produktami?
Serveromat beží hlavne na produktoch a technológiách Microsoftu. Dáva nám to obrovské možnosti a flexibilitu. Potrebovali sme totiž vyvinúť tieto služby bleskurýchlo a schopné okamžitej produkcie.
Čo si myslíš o večnej otázke, či PC hry rozvíjajú mentálne schopnosti detí alebo im naopak škodia?
Moje deti vo veku 3 a 5 rokov dokážu ovládať najrôznejšie druhy zariadení. 5-ročný syn sa z YouTube učí sám používať Minecraft, pretože na to nemám čas a potom mi ukazuje, čo nové urobil.
Na rozdiel od iných hier je Minecraft kreatívnou platformou, kde sa dá vo virtuálnom svete vytvoriť čokoľvek. Doma používame hlavne modpack Tekkit Legends, ktorý obsahuje napr. módy na elektronické obvody alebo aj jadrovú fyziku.
Určité hry mentálne podporujú schopnosti detí, ale všetko má svoje medze. Rodičia by mali dávať pozor na to, aké druhy hier ich deti hrajú, na čo sa na YouTube pozerajú a taktiež sa to snažiť obmedzovať v závislosti na zmene správania detí.
Hráš sám vo voľnom čase hry alebo ti už popri biznise na takéto veci nezostáva čas? Prípadne čomu inému sa ešte venuješ ako hobby?
Vďaka Serveromatu sa musím venovať hrám aj v pracovnej dobe. Organizujeme interné herné párty na testovanie funkčnosti multiplayer hier na Serveromate. Osobne mám radšej staršie hry typu Age of Empires 2 alebo StarCraft II. Vo voľnom čase sa okrem toho snažím venovať rodine a štúdiu nových technológií napr. v oblasti umelej inteligencie.