Folcík a Piadženo: Retro pojazdné kaviarne, ktorým záleží na životnom prostredí

  • Na bratislavských uliciach môžete už nejaký čas stretávať bodkovaný červeno-biely Volkswagen, sprevádzaný trojkolesovou talianskou motorkou. Ide o pojazdné kaviarne, ktoré pred pár rokmi založil Juraj s Petrou. Ich pôvodný plán bol odísť do Portugalska a predávať kávu na parkoviskách pri pláži, no napokon prišli na to, že dobrý biznis sa dá urobiť aj doma. Na ich Facebookovej stránke majú dnes päťhviezdičkové hodnotenie a pravidelne ich môžeme stretávať na rôznych akciách, ako je Street Food Park či petržalské dostihy.
collagefgg
Piadženo a Folcík (FB)
  • Na bratislavských uliciach môžete už nejaký čas stretávať bodkovaný červeno-biely Volkswagen, sprevádzaný trojkolesovou talianskou motorkou. Ide o pojazdné kaviarne, ktoré pred pár rokmi založil Juraj s Petrou. Ich pôvodný plán bol odísť do Portugalska a predávať kávu na parkoviskách pri pláži, no napokon prišli na to, že dobrý biznis sa dá urobiť aj doma. Na ich Facebookovej stránke majú dnes päťhviezdičkové hodnotenie a pravidelne ich môžeme stretávať na rôznych akciách, ako je Street Food Park či petržalské dostihy.

Pojazdné kaviarne Folcík a Piadženo vediete spolu s priateľom. Kedy ste sa začali zaujímať o kávu na profesionálnej úrovni?

Obaja sme začínali popri škole v gastronómii za barom a potom sa začal klasický príbeh. Odišli sme do Anglicka, kde sme nakoniec spoločne viedli pub s reštauráciou. Ja som si prešla cez viacero coffee shopov, Juraj sa už potom viac zaujímal o kuchyňu. Vždy sme boli presvedčení, akí sme my kávičkári a ako sa my vyznáme, ale až popri rozbiehaní Piadžena, sme si uvedomili, že sa máme ešte veľa čo učiť.

Ako a kedy vznikol nápad založiť si vlastné pojazdné kaviarne? Popíšte nám vývoj Piadžena a Folcíka.

Roky strávené v Anglicku, sme sa popri získavaní skúseností snažili aj niečo ušetriť. Sen bol presťahovať sa do Portugalska k oceánu a predávať kávu na parkoviskách pri pláži a surfovať. Až popri hľadaní pozemkov na náš karavan sme si uvedomili, že obe veci finančne nezvládneme. Vtedy sme sa rozhodli vrátiť späť na Slovensko a začať podnikať doma. Folcík prišiel o rok neskôr, štýlom – keď budeme veľkí, kúpime si starý Volkswagen a urobíme z neho kaviareň. Popri tom sme si uvedomili, že veľkí už asi sme a nemáme čas čakať. :)

Čím sú vaše pojazdné kaviarne iné od ostatných, ako napríklad Pán Králiček či Coffee Brothers, ktoré bežne stretávame na bratislavských uliciach?

Keď nebudem rozprávať o káve, sortimente, bicykloch či autách, kvalite atď. myslím si, že najviac v atmosfére, ktorá s nami chodí. Snažíme sa predovšetkým myslieť aj na prírodu a nápoje servírujeme v biorozložiteľných pohároch, ktoré sú plne kompostovateľné. To bola vec, na ktorej nám od začiatku veľmi záležalo, keďže sme vedeli, že sa púšťame do podnikania, ktoré súvisí s tvorbou veľkého množstva odpadu a takto sa to snažíme kompenzovať. Je to pre nás dôležité.

Vašu kávu predávate v bodkovanom Volkswagene T2 ročník 1972. Prečo ste sa rozhodli práve pre tento štýl?

Kultové hippie auto je nám blízke, stotožňujeme sa s náboženstvom „peace, love, no wars“. Hľadali sme auto, ktoré osloví veľa ľudí, preto bol výber na ďalšiu pojazdnú kaviareň jasný. A bodkovaný, to bola taká prvotná sranda ešte pri zrode Piadžena, pri ktorej sme nakoniec zostali.

Odkiaľ je vaša káva a kde sa praží?

Kávu nám pražia kamaráti z trenčianskej pražiarne Coffee Sheep, je s nimi super spolupráca a veľmi sa tomu tešíme.

Okrem kávy ponúkate aj čaje či horúce čokolády. O aké druhy ide? Uvažujete aj o rozšírení sortimentu či zavedení sezónnych špecialít?

Pri čajoch sme sa spoľahli na firmu Bonthé a ich know how, sú to celolisté čaje balené v biodegradabilných pyramídových sáčkoch, pre lepšie lúhovanie. Čokoláda z nitrianskej Lyry, myslím že už všeobecne známa firma, na ktorej kvalitu sa dá spoľahnúť. Ešte spomeniem Herbert sirupy, myslím, že ich netreba veľmi predstavovať, z ktorých pripravujeme naše malinovky. Sem tam u nás nájdete aj nejaký ten koláčik a v najhorúcejšej sezóne pripravujeme čerstvé ľadové čaje a ľadovú kávu.

Aké sú podľa vás hlavné stratégie, ktoré najlepšie presvedčia zákazníka kúpiť si práve tú vašu kávu, a nie kávu „súpera“ z vedľajšej ulice?

Kvalita a správny prístup k zákazníkovi.

Ktoré druhý káv a nápojov si ľudia najčastejšie kupujú a naopak, ktoré si myslíte, že stoja za väčšiu pozornosť?

U nás sú výhercovia espresso a cappuccino a s tým sme spokojní.

Možno vás nájsť na viacerých miestach v Bratislave. Kde konkrétne vás najčastejšie zastihneme?

Folcík býva na rôznych happeningoch, na svadbách, festivaloch či jarmokoch, momentálne často aj na Partizánskej lúke. Piadženo má svoju štáciu na Vajanského nábreží pri Dunaji a pravidelne sa dá stretnúť aj na petržalských dostihoch.

Často sa objavujete na rôznych udalostiach spojených s jedlom, ako je napríklad Street Food Park. Na ktorých vás môžeme v najbližšej budúcnosti stretnúť?

Teraz v máji sa chystáme napríklad na BikeFest do Kálnice, na Malackú šošovicu či spomínaný Street Food Park.

Mnohí majitelia kaviarní „na kolieskach“ si napokon založili aj vlastnú kamennú prevádzku. Neuvažujete aj vy nad touto možnosťou? 

Myseľ pracuje neustále.

Káva dokáže zbližovať ľudí aj zlepšiť deň. Čo vy osobne máte na nej najradšej?

Ten moment.

 

Čítajte viac z kategórie: Rozhovory

Najnovšie videá

Trendové videá