Tesla Elona Muska nie je bezchybným biznisom. Čo je jej najväčšou slabinou?
- Tesla má potenciál zmeniť svet, no investori ignorujú jeden zásadný fakt.
- Tesla má potenciál zmeniť svet, no investori ignorujú jeden zásadný fakt.
Čísla neklamú. Akcie Tesly sú na trhu už 7 rokov a za ten čas narástli až o 1 670%. Iba od začiatku tohto roka investori zarobili 60%. Tesla má dokonca vyššiu trhovú kapitalizáciu (počet akcií vynásobený ich hodnotou) ako traja najväčší výrobcovia áut v Amerike.
No sú tu aj iné čísla, ktoré neklamú. Tesla v roku 2016 predala iba niečo vyše 75 000 áut po celom svete. Zatiaľ čo jej konkurenti z veľkej trojky predali v priemere asi 2,5 milióna kusov iba v USA. Oproti roku 2015 je to síce viac, no nie o veľa. Za celú svoju existenciu mala iba 2 ziskové štvrťroky
Treba sa teda spýtať zásadnú otázku. Ako je možné, že hodnota spoločnosti narástla tak závratne, zatiaľ čo reálny biznis sa veľmi nezlepšil? Základom odpovede je neprekvapivo Elon Musk.
foto: pctechmag.com
Tesla totiž nie je iba výrobcom áut. Zároveň predáva systémy na ukladanie energie a v roku 2016 kúpila spoločnosť SolarCity, ktorá poskytuje riešenia využitia solárnej energie. No zásadným faktorom je Elon Musk, a jeho schopnosť predať svoju víziu ďalekej budúcnosti tak uchopiteľne, že ľudia jej začnú takmer bezvýhradne veriť.
Investícia do Tesly teda z veľkej časti nie je investíciou do dobre zabehnutého a úspešného biznisu. Je to v podstate stávka na to, že Elon Musk má pravdu a dokáže svoju víziu efektívne zrealizovať.
Do tejto kategórie patria napríklad autonómne vozidlá a ride-sharingový systém známy ako Tesla Network, či Tesla Mobility. Tieto biznisy ale ešte neexistujú. Investori si teda nekupujú akcie Tesly kvôli istému zisku. Kupujú si skôr možnosť byť súčasťou príbehu, ktorý Musk píše.
foto: vox.com
Tesla si vybudovala okolo seba auru vizionárstva a inovácií, vďaka ktorej sa hlavným meradlom úspechu stalo, či ešte neskrachovala. Model S aj Model X mal obrovské problémy pri výrobe a aj keď mali úctyhodný výkon, zo začiatku sa kvalitou a spoľahlivosťou nedokázali vyrovnať konkurencii. No kde konkurenciu masívne predbehli, bola zákaznícka lojalita – ďalší dôkaz toho, že ľudia chcú byť súčasťou budúcich kapitol v príbehu Tesla.
Ak sa Tesle podarí prekonať súčasné prekážky, ktoré ju obmedzujú v produkcii a začne vyrábať masovo, tento príbeh bude mať šťastný koniec. No nebude to jednoduché.
Muskova vízia oslobodenia ľudstva od fosílnych palív je silná. No dnes má od záchrany sveta ešte veľmi ďaleko. Elektrické autá tvoria asi 1% všetkých predaných áut. Investori to zatiaľ ignorujú a spoliehajú sa na to, že v budúcnosti sa z Tesly stane masový výrobca. Uvidíme, či sa im táto stávka oplatí.
foto: bloomberg.com