5 stratégií, ktoré ti pomôžu budovať biznis aj s malým budgetom
- Po výške chodil Zach Cutler, zakladateľ Cutler PR z pohovoru na pohovor. Jediná ponuka, ktorá vyzerala sľubne bola zamestnávateľom neustále odkladaná a Zach potreboval prácu. A rýchlo. Rok 2009 bol asi tým najhorším, v ktorom sa bez práce mohol ocitnúť.
- Po výške chodil Zach Cutler, zakladateľ Cutler PR z pohovoru na pohovor. Jediná ponuka, ktorá vyzerala sľubne bola zamestnávateľom neustále odkladaná a Zach potreboval prácu. A rýchlo. Rok 2009 bol asi tým najhorším, v ktorom sa bez práce mohol ocitnúť.
Vždy v sebe skrýval vášeň pre marketing a podnikateľského ducha, rozhodol sa preto podnikať. Bez toho aby si uvedomil, čo všetko neovláda, a aké riskantné je podnikať, založil PR firmu s iba $200 dolármi. O 6 rokov neskôr bola jeho firma Cutler PR jednou z vedúcich PR firiem pre malé podniky v New Yorku a od založenia mala vyše 70 klientov. Ako mnoho podnikateľov, aj Zach začínal s minimálnym kapitálom. Nebolo to jednoduché, ale dá sa to zvládnuť, a týchto 5 stratégií mu v tom pomohlo.
Využi svoje kontakty
Tým najdôležitejším krokom pri budovaní podnikania je získať zákazníkov. Neznáme začínajúce podniky to majú na trhu ťažké, podnikatelia by sa teda mali obrátiť na svojich známych. Jedným zo Zachových prvých krokov bolo, že kontaktoval známych, porozprával im čo robí, a snažil sa z nich vytvoriť prvých zákazníkov.
Podarilo sa to. Hneď na začiatok získal 3 zákazníkov. Boli to spoločnosti, v ktorých sám robil, alebo mu boli predstavené kamarátmi. Kým nezapracovali na svojom SEO, všetkých klientov sme získal cez vlastné kontakty a odporučenie. Vyše 40 zo svojich klientov získali cez odporúčania od pôvodných 10 klientov. Dobrá základňa počiatočných klientov ti dlhodobo pomôže.
Buď šetrný
Podnikatelia musia byť v začiatkoch poriadne sporivý. Peniaze na niektoré veci, zamestnancov, freelancerov, či konzultantov jednoducho nie sú. Veci musia zobrať do svojich rúk. Musia sa učiť za jazdy, alebo jednoducho niektoré veci nespraviť a sústrediť sa na to, čo vedia spraviť, s tým čo majú k dispozícii.
Zachova prvá firma si na začiatku nemohla dovoliť ani softvér na účtovníctvo. Neskôr to však oľutoval, pretože príjmy a výdavky boli jeden veľký bordel. Jeho rada pre začínajúcich podnikateľov znie: „Šetri kde môžeš, ale míňaj, kde potrebuješ.“
Nechaj si poradiť
Začínajúci podnikateľ by sa mal učiť z chýb ostatných. Nikde nie je napísané, že musíš vymyslieť niečo revolučné. Ak chceš menšiu spoločnosť, ktorá funguje, makaj na tom! Výhodou bude, že to už pred tebou niekto dokázal. Nesprav preto rovnaké chyby ako on. Uč sa od neho. Knihy a články pomôžu, ale to najlepšie je kontaktovať priamo osobu, ktorá to dokázala. Kľúčové je, aby si ich oslovil ako obdivovateľ a nie ako budúca konkurencia.
Odlíš svoju ponuku
Vystúpiť z radu a odlíšiť svoj produkt je dnes ťažká úloha, ale je takmer povinnosťou. Na začiatku to je ešte ťažšie. Ako teda začínajúci podnikateľ získa prvých investorov, keď je bez reputácie? Pesvedčivou prezentáciou, ktorá vysvetľuje, prečo je spoločnosť iná ako ostatné. Dôležitá je hodnota, ktorú zákazníkom spoločnosť ponúkne a kvôli ktorej si ju majú zákazníci vybrať.
Cenu nastavuj kreatívne
Dobrým spôsobom, ako si získať klienta, keď je ešte spoločnosť bez reputácie je kreatívne nastaviť svoju cenu. Nechaj si zaplatiť za výkon, alebo kvalitu roboty. Klienta to bude motivovať. Keď toho veľa nespravíš, jednoducho veľa nezaplatí. Túto stratégiu používa Zach do dnes. A funguje. Cena nie je len o tom, aby si ju tlačil dole, buď kreatívny.
Zdroj: entrepreneur.com, zdroj titulnej fotografie: