Stredoškoláci vybudovali úspešnú kaviareň a dokázali, že biznis nepozná vekové limity
- Podnikanie v gastronómii sa považuje za jedno z najťažších. Skutočne? Títo traja slovenskí stredoškoláci dokázali, že vybudovať úspešnú kaviareň je možné v každom veku! Ich podnik black. je obľúbenou bodkou na mape Trnavy.
- Podnikanie v gastronómii sa považuje za jedno z najťažších. Skutočne? Títo traja slovenskí stredoškoláci dokázali, že vybudovať úspešnú kaviareň je možné v každom veku! Ich podnik black. je obľúbenou bodkou na mape Trnavy.
Podnikateľskú kariéru vôbec nemali v pláne. Traja študenti Natália Hobothová, Jakub Zelenák a Mário Adamčík študovali na SOŠ polygrafickej v Bratislave, keď sa im do cesty náhodou priplietla možnosť vydať sa po kaviarenskej ceste. Mário neváhal a prijal výzvu prevziať priestory trnavskej kaviarne, v ktorej videl možnosť spojiť svoju vášeň pre dizajn a kávu a robiť konečne „niečo vlastné“. Okamžite na túto myšlienku namotal aj priateľku a kamoša. Čo na tom, že boli len stredoškoláci?
Pôvodný plán znel využiť skúsenosti z dizajnu a navrhnúť jedinečný priestor, ktorý bude dýchať minimalizmom a bude mať tú povestnú „atmosféru“. Ako sa však ponárali hlbšie do kaviarenského biznisu, totálne mu prepadli. Dopadlo to tak, že nielen, že kaviareň zrekonštruovali, ale ju aj sprevádzkovali a dokonca začali pražiť vlastný blend, ktorý nazvali Malý Rím. Podnik dostal minimalistický názov black., čo zároveň odkazuje na tú najjednoduchšiu a najčistejšiu formu kávového nápoja.
Možno ti napadlo, odkiaľ vzali stredoškoláci peniaze na otvorenie kaviarne. Nuž, okrem vlastných financií im k tomu dopomohla Slovenská Sporiteľňa, ktorá im poskytla pôžičku pre začínajúcich podnikateľov vo výške 5 500 eur. To však nie je vôbec závratná suma na rekonštrukciu, preto si vypomohli ako sa dalo a množstvo vecí vďaka citu pre dizajn dokázali zmajstrovať sami.
Koncept podniku sa snažia držať v jednoduchom štýle. Okrem kvalitnej kávy, či už espressa, filtrovanej alebo cold brew, tu nájdeš aj lokálne víno či craft beer, domáce limonády, čerstvé a lokálne ovocné šťavy Zaft, ktoré im dodáva kamarát, a tiež lahodné koláčiky či niečo malé na zahryznutie. Ich ponuka je taká simple, že zákazníci ani nepotrebujú nápojový lístok.
Vďaka nadšeniu Mária a jeho spolupracovníkov sa z malej kaviarničky v Trnave rýchlo stal obľúbený spot miestnych, ktorých po pár návštevách začali poznať po mene. Pomohlo im v tom aj zopár akcií, ktoré organizovali. Black. sami charakterizujú ako malý podnik s rodinnou atmosférou, no Mário napriek tomu tvrdohlavo tvrdí, že chce prostredníctvom nej zmeniť svet. Minimálne prístupom k zákazníkom, ktorý je naozaj osobný.
Ako sa vraví, netreba sa báť snívať vo veľkom, čo sa týmto šikovným mladým ľuďom naozaj osvedčilo. Ich biznis totiž rastie a kaviareň tak plánujú presunúť do Bratislavy a posunúť sa zas o level vyššie. Kým sa tak však stane, možno ju ešte stihneš navštíviť na Hlavnej 44 v srdci Trnavy. Určite neoľutuješ. :)
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska