Nadzvukový prototyp od NASA prezývaný aj “syn Concordu” sa čoskoro môže stať realitou

  • Z Londýna do New Yorku by si sa vďaka nemu dostal za polovičný čas ako bežným lietadlom.
  • Z Londýna do New Yorku by si sa vďaka nemu dostal za polovičný čas ako bežným lietadlom.

NASA dokončila predbežnú previerku návrhu svojho X-lietadla, o ktorom sa hovorí, že môže byť významným míľnikom pre nadzvukovú osobnú prepravu. Odborníci z NASA a Lockheed Martin tvrdia, že dizajn QueSST by mohol zo sonického tresku spraviť len “buchnutie”. Vesmírna agentúra podľa Aviation Week dúfa, že dosiahne zvukový tresk o 60 dBA nižší než ostatné nadzvukové lietadlá, ako napríklad Concorde.

foto: NASA

Spoločnosť Lockheed Martin vo februári 2016 začala spoluprácu s NASA ako hlavný dodávateľ. Jej zmenšený model pre Low Boom Flight Demostration (LBFD) bol minulý mesiac skúšaný vo vzdušnom tuneli s rozmermi 2,5 x 2 metre v Glennovom výskumnom stredisku NASA a kozmická agentúra teraz dokončila predbežnú kontrolu návrhu.

Konštrukcia bude dokončená v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov a bude podrobená skúške statického vstupu a skúške v aerodynamickom tuneli s nízkymi rýchlosťami. NASA teraz plánuje podať návrhy a uzavrieť zmluvu na vybudovanie prvého pilotovaného, jednomotorového lietadla.

„Správa takého projektu je o postupovaní z jedného míľnika na ďalší,“ povedal David Richwine, manažér pre predbežné projektové úsilie v rámci projektu NASA Commercial Supersonic Technology Project. „Naše silné partnerstvo s Lockheed Martinom nám pomohlo dostať sa k tomuto bodu. Teraz sme o krok bližšie k budovaniu skutočného X-lietadla.“

Zatiaľ čo Lockheed Martin pracuje na predbežnom návrhu s nádejou, že práve oni dostanú za úlohu skonštruovanie demonštračného kusu, NASA podľa Aviation Week otvorila dvere pre ďalšie spoločnosti, aby predložili svoje vlastné návrhy.

Výskum Lockheedu dokazuje, že dizajn dokáže zachovať hladinu zvuku na komerčnej úrovni a plánované demo lietadlo ich tímu bude 29 metrov dlhé, bude mať priestor pre jedného pilota, bude lietať vo výške 16,8 kilometra a bude ho poháňať jeden z dvoch motorov, ktoré poháňajú stíhačku F/A-18 od Boeingu.

Sú to už desaťročia, kedy NASA naposledy pracovala na nadzvukovom X-lietadle a po uzatvorení zmluvy bude v roku 2019 dizajn víťazného tímu podrobený kritickému preskúmaniu, čím sa plán posunie bližšie k životu. Agentúra plánuje prvé letové testy v prvom štvrťroku roku 2021.

 

zdroj: dailymail.co.uk

Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko

Najnovšie videá

Trendové videá