Joe Ades zbohatol na škrabkách na zemiaky. Čo sa od „starej školy“ ešte môžeme učiť?
- Každý, kto niekedy uvažoval nad podnikaním, vie, že je to neľahká cesta s neistým výsledkom. Ale! Pravdou je, že podnikať dnes je v mnohých ohľadoch omnoho ľahšie ako kedysi. Päťdesiat rokov dozadu, bez internetu a technológií, bola šikovná hlava jedinou zbraňou obchodníka. Jedným z tých, ktorým sa podarilo vybudovať impérium z ničoho, bol aj Joe Ades.
- Každý, kto niekedy uvažoval nad podnikaním, vie, že je to neľahká cesta s neistým výsledkom. Ale! Pravdou je, že podnikať dnes je v mnohých ohľadoch omnoho ľahšie ako kedysi. Päťdesiat rokov dozadu, bez internetu a technológií, bola šikovná hlava jedinou zbraňou obchodníka. Jedným z tých, ktorým sa podarilo vybudovať impérium z ničoho, bol aj Joe Ades.
Narodil sa počas druhej svetovej vojny v Británii, ale celý svoj život prežil v uliciach New Yorku. Od rána do večera, oblečený v obleku a upravený, predával škrabky na zemiaky. Kus za 5 dolárov. Ak sa ti to zdá málo, prekvapí ťa, že Joe si vybudoval skutočný majetok, mohol si dovoliť bývať v krásnom byte na Park Avenue a významne prispel na školné všetkých svojich vnúčat.
Joe umrel v roku 2009, ale stále je mnoho vecí, ktoré sa od neho môžeme naučiť. Každé ráno vstával pred svitaním, aby už od rána stál na námestí Manhattanu pripravený predávať. Robil to tak šesť dní v týždni až do svojich sedemdesiatich rokov. Na otázku, či si niekedy berie voľno, vždy s úsmevom odpovedal, že pre neho sú každý deň prázdniny.
Možno si myslíš, že predávať škrabky na zemiaky na ulici nie je žiadne potešenie. Ale pre Adesa bolo! Bol vo svojej práci dobrý, užíval si kontakt s ľuďmi a vo všetkom videl príležitosť. Ako sa raz vyjadril, každý predaj bol pre neho ako divadelné predstavenie pre jeho zákazníkov-divákov.
Joe bol rodený salesman. Ľudí vedel zaujať už z diaľky, nadviazal s nimi rozhovor a presviedčal ich, aby si kúpili jeho produkt. Jeho umenie vždy stačilo na to, aby sa rozhodli minúť 5 dolárov zo svojej peňaženky Možno poznáš príslovie „babka k babce, budú kapce.“ V tomto prípade to platilo niekoľkonásobne.
Joe miloval svojich zákazníkov a vážil si každého z nich. Vedel, že dobrý predajca musí nadviazať s ľuďmi ozajstný kontakt, musí v nich vzbudiť zvedavosť a skutočný záujem. Keď sa raz na nejakého zákazníka zameral, už ho nenechal odísť, až kým mu nepredal svoju škrabku. Jeho filozofia bola jednoduchá: predávať s malým ziskom vo veľkom objeme. Každý okoloidúci bol jeho potenciálny zákazník. Každý predaj mal svoje čaro a bol dôležitý.
Joe Andes bol skutočným majstrom svojho remesla, ktorý s úsmevom na tvári zbohatol na škrabkách na zemiaky. Dnes je dôkazom toho, že každá práca môže byť vykonávaná s láskou a že na každej maličkosti záleží.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy