CREATÍVCI: Trojica mladých ľudí sa rozhodla spojiť svoje zručnosti a vytvoriť si vlastnú produkčnú spoločnosť
- Traja mladí a kreatívni ľudia - fotograf Matúš, grafická dizajnérka Ewa a kameraman Andrej - sa spojili, aby pre ľudí, firmy a značky, začali spoluvytvárať hodnoty, ktoré zaručia spokojnosť na oboch stranách. Založili si spoločnosť s názvom Creatívci poskytujúcu rôzne marketingové a reklamné služby. Všetci traja sa venujú odlišným kreatívnym činnostiam a tak spolu tvoria celok, ktorý sa navzájom dopĺňa. Creatívci produkujú vizuálne a audiovizuálne materiály, ako sú dizajn, logá, vizitky, fotografie, videá slúžiace na úspešnú propagáciu ich klientov. My sme sa rozhodli urobiť s touto zaujímavou a šikovnou trojicou rozhovor, aby sme vám mohli priblížiť činnosť tejto novej a dynamickej spoločnosti trochu viac.
- Traja mladí a kreatívni ľudia - fotograf Matúš, grafická dizajnérka Ewa a kameraman Andrej - sa spojili, aby pre ľudí, firmy a značky, začali spoluvytvárať hodnoty, ktoré zaručia spokojnosť na oboch stranách. Založili si spoločnosť s názvom Creatívci poskytujúcu rôzne marketingové a reklamné služby. Všetci traja sa venujú odlišným kreatívnym činnostiam a tak spolu tvoria celok, ktorý sa navzájom dopĺňa. Creatívci produkujú vizuálne a audiovizuálne materiály, ako sú dizajn, logá, vizitky, fotografie, videá slúžiace na úspešnú propagáciu ich klientov. My sme sa rozhodli urobiť s touto zaujímavou a šikovnou trojicou rozhovor, aby sme vám mohli priblížiť činnosť tejto novej a dynamickej spoločnosti trochu viac.
Tak ako prezentujete ste mladí ľudia, ktorí sa rozhodli vystúpiť pod jedným menom Creatívci. Čo presne vás viedlo k tomu spojiť svoje sily a založiť si vlastnú produkčnú spoločnosť? Bol to spontánny nápad alebo to bolo už dlho vašim snom?
Matúš: Bolo to spontánne a plánované zároveň. Vedeli sme o sebe, poznali sme sa a naša práca nám bola známa. Po rokoch freelancerovania som vedel, že pracovať sám má svoje čaro, no ocitol som sa v situácií, keď som potreboval reštart. Potreboval som nakopnúť a začať premýšľať trochu inak. Prvý, kto ma napadol bol Andrej a následne Ewa. Niekoľko dní som doma kreslil a skúšal vymyslieť názov, ktorým by som ich na našom plánovanom stretnutí ohúril. Do pomyselného kruhu som nakreslil 3 body a spojil ich. Vzniklo písmeno C a ja som v tom mal jasno.
Nazývate sa tzv.“ skutočnou“ produkčnou spoločnosťou. Čo si myslíte, že robíte lepšie ako vaši konkurenti?
Mesačne vznikne na Slovensku niekoľko nových agentúr a štúdií a veľa z nich poriadne nevie do čoho ide. My sme sa na to aktívne pripravovali niekoľko mesiacov. Zároveň sme špecialisti, každý v svojom odbore a nesnažíme sa robiť veci v ktorých sa necítime na 100%. Bohužiaľ vzorec „človek-orchester“ dnes v kreatívnych agentúrach bežne funguje. Bolo by skvelé keby sa to tak dalo, ale jeden človek nemôže vynikať vo všetkom, preto sme sa rozhodli dať do kopy to najlepšie čo vie každý z nás. V tom sa skrýva naša „skutočnosť“.
Foto: archív Creatívcov
Z vašej webovej stránky a profiloch na sociálnych sieťach je vidieť, že si svoju prácu naozaj užívate a každý robíte presne to, v čom ste najlepší. Je to tak, že Matúš veľa fotí, Andrej natáča videá a Ewka sa vyžíva v grafickom dizajne alebo sú aj iné aktivity, ktorým sa ako jednotlivci venujete?
Matúš: Okrem komerčnej fotografie sa zaujímam aj o tú umeleckú. Snažím sa pravidelne vystavovať, či už na Slovensku alebo v zahraničí. Pred časom som sa vrátil k maľbe, ktorú prepájam s fotografiou. Snažím sa čo najviac cestovať a popritom napísať zopár básní.
Ewa: V rámci spoločnosti to určite bude spoločné teambuildingovanie, každá príležitosť je vhodná na šálku kávy a domáci koláč (v pečení sa vyžívam rovnako ako v grafickom designe). Snažím sa pravidelne zúčastňovať bratislavských akcii, aj keď je to malé mesto, deje sa tu veľa zaujímavých veci.
Andrej: Pijem veľa kávy a často športujem, čo sa aj dosť odráža na mojej tvorbe. Najviac sa vyžívam v natáčaní prírody a adrenalínových športov.
Ako vnímate súčasnú situáciu, čo sa týka práce s klientmi? Myslíte si, že vedia oceniť prácu kreatívnych ľudí?
Je to problém dnešnej doby. Analógové fotoaparáty vystriedali digitálne a grafický dizajn sa už nerobí ručne. Klienti si často krát neuvedomujú koľko času, úsilia, nervov a peňazí do svojej práce investujeme. Svojmu remeslu, či už sme ho študovali alebo nie, sa venujeme niekoľko rokov a je za tým veľa zošúchaných tabletov, zahodených výkresov, či zničených objektívov
Ako Creatívci fungujete zatiaľ menej ako rok. Ako by ste popísali svoje začiatky a vytváranie portfólia? Je to náročné alebo spolupráce prichádzajú prirodzene?
Začiatky boli veľmi energické. Jeden nápad vytváral tri ďalšie. No museli sme sa hlavne na niečom zhodnúť, pripraviť si reálnu brand stratégiu a ísť do toho. Veľmi nám pomohla aj podpora kámošov. Čo sa týka portfólia, vybrali sme pár projektov ktoré najlepšie ukazovali myšlienku Creatívcov plus jeden projekt ktorý sa nám podarilo zrealizovať už pod spoločným menom. Časom sa portfólio samozrejme rozšírilo, staršie projekty meníme za novšie. Momentálne máme 3 väčších klientov a čoskoro ich nájdete aj v našom portfóliu.
Foto: archív Creatívcov
Sídlite momentálne v nejakom office? V podstate ste spoločnosť zložená iba z 3 ľudí. Kde sa vám najlepšie pracuje alebo sa najčastejšie stretávate s klientmi?
Sme kaviarňoví povalači a preto radi spájame príjemné s užitočným. Na začiatku sme si dali viaceré ciele. Jedným z cieľov, je mať do roku a pol office spojený so štúdiom. Zatiaľ to vyzerá nádejne.
Aký typ klientov pre spoluprácu preferujete, zameriavate sa konkrétne oblasti pôsobenia alebo ste otvorení úplne všetkým?
Ťažko definovať. Platí to, že sa zameriavame na malých a stredných podnikateľov v rozmedzí veku 20 až 40 rokov. Práve takí klienti sa nám aj zväčša ozývajú. Máme aj zopár pro bono klientov, s ktorými nás spolupráca vyslovene baví. Musíme, ale dodať, že sme doposiaľ nemali klienta, ktorého by sme vyslovene odmietli. Nejako priťahujeme tých správnych ľudí.
Foto: archív Creatívcov
Je nejaký klient, s ktorým spoluprácu považujete za svoju najobľúbenejšiu resp. ste na jej výsledok najviac pyšní?
Jednoznačne DROBNE. Drobne sú tri sestry, ktoré sa vrátili z Talianska a rozhodli si tu otvoriť kreatívne štúdio zamerané na módu, kde podporujú najmä slovenských dizajnérov. Drobným sme vytvorili meno značky, firemnú identitu, fotografie, video a web a mimo všetkého sme ich zaškolili do sveta online marketingu. Tešíme sa, keď štúdio oficiálne otvoria. Ďalej nás veľmi teší spolupráca so slovenským webovým štúdiom Idealight, ktorí strávili posledný rok vyvíjaním administračného systému ideadmin, a my tak môžeme byť prví, ktorí ho klientom môžu ponúknuť.
Foto: archív Creatívcov
Ako sa cíti Ewa sama medzi dvoma chlapmi. Je to skôr výhoda alebo práve naopak?
Ewa: Nemyslím si že v našom prípade pohlavie nejakým spôsobom určuje pracovné vzťahy. Chalani sú super a naša spolupráca ide správnym smerom. Keby som náhodou nezvládala poslať ťažký 5GB balíček, určite ich poprosím o pomoc ;)
Plánujete v budúcnosti rozširovať svoj tím alebo sa vám lepšie pracuje v súčasnej trojici?
Plánujeme to dokonca v blízkej budúcnosti a už teraz sme dostali viacero ponúk od mladých kreatívcov, čo nás nesmierne teší.
Vyzeráte ako zohraná partia. Ako dlho sa poznáte a kedy sa skrížili vaše životné a profesijné cesty? Považujete sa skôr za priateľov alebo iba spolupracovníkov?
Matúš: Keď som Andreja a Ewu oslovil vedel som, že musím naše priateľstvo posunúť na profesionálnu úroveň. Keď ideme na pivo, je to skôr teambuilding a keď sa stretneme u mňa na káve, nedá sa to nazvať inak ako brainstormingom. Ja osobne nazývam oboch kolegami a to aj v súkromnom živote.
Ewa: Treba dodať že sme sa stretli samozrejme pri káve.
Foto: archív Creatívcov
Na vašom Facebook profile je vidno, že sa Creatívci môžu tešiť milým ohlasom a pekným spoluprácam. Máte nejaké konkrétny sny, vízie, či plány do budúcnosti, na ktorých chcete pracovať?
Jameson, Coca-cola a Telekom. Či tých už niekto má?
Radi by sme vám poďakovali za váš čas a rozhovor a musíme povedať, že sa tešíme, že na Slovensku sa spája stále viac a viac kreatívnych ľudí poskytujúcich kvalitné a originálne výstupy. Budeme vám držať palce vo vašom ďalšom rozvoji a prajeme veľa úspechov.
Bolo nám potešením a aj my si prajeme, aby na Slovensku vznikali čoraz viac a viac kvalitné a originálne výstupy.
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory