Smelý plán Marka Zuckerberga pre budúcnosť Facebooku

  • Hoci je teraz na materskej dovolenke, bežne sa Mark Zuckerberg aktívne zapája do denného diania vo Facebooku a opravuje chyby, ktoré si dokáže všimnúť skôr ako hocikto iný.
11922944_10102315111040711_5011820711377193051_o
  • Hoci je teraz na materskej dovolenke, bežne sa Mark Zuckerberg aktívne zapája do denného diania vo Facebooku a opravuje chyby, ktoré si dokáže všimnúť skôr ako hocikto iný.

V roku 2012 si Zuckerberg dal osobný cieľ programovať každý deň, čo znamená, že pokiaľ si všimol chybu, preprogramoval ju sám. To je však minulosť, ako sám tvrdí, „Ak chceme vybudovať najlepší news feed, najlepší systém odosielania správ, najlepší vyhľadávací produkt, najlepší advertising systém, najlepšiu virtuálnu realitu a chceme stavať drony, nemôžem písať každý riadok kódu. Nemôžem písať žiadny kód.“

Facebook dneška a zajtrajška je oveľa viac rozsiahlejší ako bol pred pár rokmi. Ľahko sa zabudlo na to, že spoločnosť, ktorá išla verejne na burzu 1. februára 2012 bola iba jedna webstránka a aplikácia, o ktorej si experti neboli istí, či bude zisková. Dnes ju používa miliarda a pol ľudí na Zemi, 900 miliónov využíva WhatsApp, 400 miliónov Instagram a 700 miliónov Messenger. A tento trend nie je klesajúci.

11242204_10102213598502651_8844763194612103317_o

 

Zuckerberg stavia na tri veľké technológie do budúcna. Prvou je vývoj umelej inteligencie, ktorá pomôže Facebooku pochopiť, na čom používateľom naozaj záleží. Druhou je virtuálna realita vo forme Oculus VR, ktorú Facebook kúpil v marci 2014 za $2 miliardy dolárov. Zuckerberg verí, že bude novým spôsobom pre interakciu ľudí medzi sebou. A treťou je priniesť Internet, vrátane Facebooku, štyrom miliardám ľudí, ktorí nie sú online, aj keby to malo byť vo forme drona, ktorý bude visieť vo vzduchu nad každou dedinou a zdieľať dáta skrz laser. Vďaka obrovskému majetku, ktorí Facebook vlastní, si Zuckenberg tieto ciele môže dovoliť.

V technologickom priemysle takéto kalibre cieľov nie sú ničím výnimočným. Zuckerbergov náprotivok CEO Google Larry Page si napr. stanovil samo-jazdiace autá, smart kontaktné šošovky,  a vďaka týmto ambíciám reštrukturalizoval koncept jadra Google do Alphabet. Zuckenberg sa v kontraste zaujíma iba o to, čo priamo súvisí s víziou Facebooku. „Môžete zasadiť viacero semienok, no nemať záväzok ani k jednému a len sledovať, ktoré vyrastie. A toto naozaj nie je náš prístup. Sústredíme sa na misiu, neskôr na kúsky a cítime voči nim záväzok. Misia Facebooku je dať každému silu zdieľať a robiť svet viac otvoreným a prepojeným. Tieto veci nemôžu zlyhať. Potrebujeme, aby uspeli pre úspech celej našej misie.“

12239328_10102486175431301_9144439874832942862_o

 

Keď sa Facebook presunul z Ivy League college do Silicon Valley a stal sa z neho startup, Zuckerberg nielen, že nikdy predtým neviedol spoločnosť, no on predtým v žiadnej ani nepracoval. Všetko čo vie o biznise sa naučil za posledných 10 rokov. A teraz je z neho jeden z najlepších CEO na svete.

Ľudia, ktorí sa pohybujú v jeho dennodennej blízkosti o ňom však netvrdia, že je to génius na generovanie nápadov, ktoré vyriešia problémy v okamžiku. Namiesto toho uznávajú jeho schopnosť zvedavosti, výdrže, vlastnosť využiť zdroje a nekonečnú oddanosť pre zlepšovanie Facebooku a seba samého.

Zuckerberg bol na rozdiel od rivalov schopný zachovať stabilný vedúci tím. Ich súdržnosť viedla ku kľúčovému momentu – zakúpeniu Instagramu.

Potom čo Facebook oznámil kúpu Instagramu v roku 2012, veľa ľudí zastávalo názor, že Facebook zruinuje Instagram. Očakávania naplnené neboli. Zuckerberg ponechal oboch cofounderov vo vedení a povzbudil ich v budovaní ich vlastnej kultúry a dal im prístup ku všetkým nástrojom Facebooku – od HR po technológie, ktoré im pomohli dostať sa tam kde sú, avšak rýchlejším spôsobom.

10857228_10102007469222381_2426309053946257140_o

 

Počet užívateľov Instagramu sa strojnásobil po desiatich mesiacoch od akvizície na 100 miliónov používateľov, a po ďalších trinástich mesiacoch sa strojnásobil znovu.

Lekcie, ktoré Facebook získal zakúpením Instagramu sa ukázali byť hodnotné. Vykonal ďalšie dve veľké akvizície – WhatsApp a Oculus začiatkom 2014. Takisto sa začal pozerať na svoje služby iným spôsobom, čo viedlo k oddeleniu Messengera zo základnej aplikácie. Rok potom sa mesačný aktívny počet používateľov strojnásobil.

Pokiaľ si mal niekedy pocit, že News Feed je preplnený ľuďmi o ktorých sa nezaujímaš, obsahom, ktorý nie je pre teba atraktívny, oceníš prečo sa Facebook zaujíma o vývoj umelej inteligencie. V súčasnej forme sa neustále zlepšuje v zbieraní veľkého množstva dát, a rozpoznávania, čo tieto dáta znamenajú. Pokročilá AI môže pomôcť filtrovať obsah, o ktorý sa naozaj zaujímaš. Cieľom je udržať pozornosť používateľa dlhšie, spolu s prispôsobenými reklamami, ktoré nie sú otravné.

10904627_10102583145437631_1855736565880128986_o

 

„Jedným z našich cieľov na nasledujúcich 5 až 10 rokov je dostať AI na vyššiu úroveň ako sú základné ľudské zmysly. Chuť a čuch nás ešte netrápia. Nateraz.“

Zuckerberg ľutuje jednu vec, a to, že si Facebook nevybudoval vlastný operačný systém ako je iOS alebo Android. Rozhodol sa vynahradiť si to tým, že odkúpil Oculus, pretože verí, že virtuálna realita bude ďalšia veľká platforma, ktorá pohltí trh podobne ako smartfóny pár rokov dozadu. Navyše, v októbri oznámil, že Oculus pracuje aj na augmented reality – upravenej realite.

Internet.org – projekt umožňujúci zdarma prístup pre Facebook, novinky, vyhľadávanie, ponuky práce a ďalšie služby, je spustená v Indii, Pakistane, Filipínach, Južnej Afrike a v ďalších 24 krajinách a v súčasnosti ju využíva 15 miliónov ľudí. Na aplikáciu sa však nesie kritika za to, že poskytuje obmedzené, vybrané služby, namiesto prístupu ku všetkému.

1933151_10102571182127201_759418336918895336_o

 

Dostať Internet do miest, kde nie je žiadne pripojenie sa Zuckerberg chystá vyriešiť prostredníctvom špeciálneho drona. V júli 2015 predstavil hotový prototyp menom Aquila, vyrobený z ultraľahkých uhlíkových vlákien, ktorý má rozpätie krídiel o dĺžke 42 metrov a váži 400 kg. Potom, čo sa začnú vyrábať hromadne, plánuje Facebook spoluprácu s lokálnymi telekomunikáciami a využiť ich služby.

Ako si Zuckerberg spomína, investori mu na začiatku vraveli, „Koľko miliárd do toho investujete? A ako to zarobí peniaze?“ A on odpovedal, „Nemám momentálne priamy plán, no verím, že pripojenie k internetu bude pre týchto ľudí dobré. Pomôže ich ekonomike rásť. A títo ľudia budú mať lepší život. A myslím, že po čase sa nám to vráti.“

8

 

Zuckerberg má plné právo veriť svojmu inštinktu. Na začiatku Facebooku nemal ani poňatie, aký skvelý biznis to bude. Jednoducho si myslel, že to je tá správna vec. Veľmi málo ľudí na začiatku si myslelo, že to bude úspešné a to je dôvod, prečo to nikto iný neskúsil.

Dnes si to už myslia všetci. 12273611_10102488481195531_2171513027798918571_o

Zdroj: FastCompany

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá