CEO online agentúry o Prieskumníkovi: Každý online biznis vie, že sa musí adaptovať, inak neprežije

  • Čo si myslí odborník o zatiaľ nepopulárnej raketke, okolo ktorej stále vládne neistota - zostane natrvalo alebo nie?
  • Opýtali sme sa na názor CEO spoločnosti GoUP Tomáša Vargu, ktorý stojí na jej čele od čias, keď bol ešte online marketing v plienkach
  • Tomáš si neberie servítky a netají sa svojimi nekompromisnými názormi.
raketka
GoUP, Facebook
  • Čo si myslí odborník o zatiaľ nepopulárnej raketke, okolo ktorej stále vládne neistota - zostane natrvalo alebo nie?
  • Opýtali sme sa na názor CEO spoločnosti GoUP Tomáša Vargu, ktorý stojí na jej čele od čias, keď bol ešte online marketing v plienkach
  • Tomáš si neberie servítky a netají sa svojimi nekompromisnými názormi.

Ahoj Tomáš, prezradil by si nám na úvod niečo málo o GoUP? Ako sa snažíte ovplyvniť online svet?

Sme Performance Agentúra – orientujeme sa na výkon. Chceme aby naši klienti zarábali, pretože len keď cítia výsledok, má naša práca zmysel. Náš cieľ je, aby „svet“ pochopil, že online je pilier každého biznisu, že keď sa to celé robí správne, tak ich to ťahá výrazne vpred.

Ohniskom online marketingu je dnes Facebook, ktorý však nedávno postavil hore nohami Prieskumník. Ovplyvnil vašu prácu?

Facebook vnímajú ako centrum online sveta hlavne publisheri ako vy, pretože tam je ich cieľovka. V skutočnosti sú veľké peniaze u Google a tie najväčšie v RTB sieťach, cez ktoré beží predovšetkým branding veľkých značiek.

Ale k veci: Prieskumník našu prácu až tak negatívne neovplyvnil, pretože my sme riešili platenú propagáciu už aj predtým.

Napriek tomu, vnímaš pokles organického či celkového reachu, ktorý zaznamenala väčšina stránok? 

Celkovo si myslím, že ten „humbuk“ okolo je ďaleko väčší ako bude konečný efekt. Celkovo vzaté, pokles tam jednoznačne je. A veľký. No je tu jedno zásadné ALE. Predtým sa používateľom miešali posty od priateľov s tými od stránok, ktoré sledujú. To je pre výkon tých stránok nevýhodné, pretože používateľ musí „prepínať“ svoju pozornosť z toho „Čo robia kamoši“ na „Čo sa deje“. A preto nie je 100% pripravený konzumovať ani jedno, ani druhé. V tomto je Prieskumník úžasná vec a štatistiky už ukazujú, že stránky zamerané na výkon – teda nejakú akciu z Facebooku zaznamenávajú výrazne vyššiu mieru interakcie – avšak celkový dosah je nižší, čo budú musieť riešiť platenou propagáciou.

Druhá vec je, že pokiaľ ste stavali svoj biznis model len na organickom reachi, ktorý Facebook kontinuálne znižuje už vyše roka, nepočínali ste si zrovna rozumne. Nemôžete sa spoliehať, že nejaké médium vám bude dávať priestor a nebude za to chcieť niečo naspäť.

No a treťou vecou je, že v záplave postov od stránok znova uvidíte svojich priateľov. A keď o nich nemáte záujem, naučíte sa používať raketku, chce to len čas.

Čo na to vaši klienti? Museli ste s nimi tieto zmeny konzultovať?

Museli sme im len vysvetliť, že princíp sa mení a od organiky musia očakávať ešte menej ako to mizérium doteraz. Paradoxne však po niečo vyše mesiaci sledujeme opačný jav: Organický dosah sa nám drží, v niektorých prípadoch dokonca rastie, no platený nám poklesol. Toto môže byť úpravou metriky v rámci testu (Facebook si rád občas upraví čísla), typom klientov akých komunikujeme alebo sme proste v organike dobrí. ;)

Aký je tvoj osobný názor na tento krok Facebooku, o ktorom si mnohí mysleli, že nikdy nepríde? 

Celkovo chcem „slovenský Facebook svet“ povzbudiť. Ak si niekto myslel, že to nikdy nepríde, tak to síce bolo krátkozraké a každá agentúra na svete by vám už pred rokom povedala, že bez platenia toho veľa nedosiahnete, no ak ste doteraz dosahovali, tak ste publikovali naozaj zaujímavý obsah. A preto hlavu hore, nemáte sa čoho báť. Momentálne je síce situácia žalostná, no nájdete spôsob ako obsah k svojej cieľovke dostať. Napríklad, pracujte so svojimi fans, Newsfeed predsa ukazuje, čo robia priatelia. Jednoducho, pokračujte, skúšajte. Ste dobrí a váš obsah ľudia chcú, tak k tomu treba pristupovať.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: unsplash.com

Testovacími ovečkami sme sa na Slovensku stali spolu s ďalšími šiestimi krajinami. Máš tušenie, prečo si Facebook vybral práve nás?

Ak vezmete do úvahy, že my, rovnako ako tých ďalších 6 trhov, sme v očiach svetového biznisu považovaní len za štatistickú chybu, celkom to dáva zmysel. Ale popravde sa ma tá vyberaná spoločnosť trošku dotkla, no. Aspoň vidíme, kam nás svetoví giganti radia.

Väčšina ľudí dnes vníma Prieskumníka negatívne. Je podľa teba šanca, že Facebook vezme do úvahy ich feedback alebo má už vopred určený plán a sleduje len zisk?

Samozrejme, Facebook sleduje len zisk, čo iné by sledoval? Ale zisk môže mať, len ak ho používatelia budú naďalej navštevovať. Ba čo viac, on potrebuje aby sme ho navštevovali stále viac a viac. A aj keď sa to môže zdať, vo Facebooku nie sú hlúpi. Finálne riešenie bude také, aby z nás tých viac minút aktivity dostali, takže bude dobre. Nakoniec, preto to testujú a nenasádzajú plošne.

Raketka je tu s nami už približne mesiac. Z tvojho pohľadu – vytvorili si už ľudia návyk alebo sa ešte neadaptovali?

Nevytvorili si návyk. Každá zmena, ktorú FB urobil sa stretla s vlnou nevôle a časom si ľudia zvykli. Je to naša prirodzená vlastnosť – frflať namiesto vystúpenia z komfortnej zóny.

Mnohí sa sťažujú, že v Novinkách sa im zobrazujú len nudné informácie zo súkromia priateľov a k obľúbenému obsahu sa nevedia dostať tak ľahko ako predtým. Čo s tým? 

Podľa mňa sú tie nezmysly, ktoré teraz Facebook pchá do Newsfeedu aj do Prieskumníka, skutočnou podstatou toho testu. Toto sa celkom isto ošetrí podľa toho, ako test dopadne. Zatiaľ sa stránky snažia robiť rôzne kroky k udržaniu dosahu, no toto nie je systematické riešenie, preto to nepovažujem za správnu cestu.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: Screenshot/Facebook

Je podľa teba reálne, že ľudia budú časom klikať viac na Prieskumníka, kde sú síce reklamy, ale aj funny obsah, a komerčným stránkam to tak prinesie viac osohu ako škody? 

ÁNO! Presne toto sa stane! A ten kto do Prieskumníka chodiť nebude, ten nie je konzument nášho obsahu – ergo nemáme dôvod na neho cieliť.

Registruješ prechod ľudí na iné sociálne siete, napríklad Instagram?

Zachytil som, že vraj ľudia odchádzajú aj na VKontakte, no musím sa pousmiať, to sa nestane. Každá sociálna sieť má svoju cieľovku a to, že niekto prejde z FB napríklad na Instagram, je len prirodzeným vývojom jeho životných preferencií. Prieskumník to mohol jedine tak urýchliť, no čoskoro by k tomu u daného človeka aj tak došlo.

Predstavme si, že Prieskumník zostane. Ako sa budú musieť komerčné subjekty adaptovať, ako sa online svet zmení?

Na to si počkajme a zistíme, že nijak prevratne. Prieskumník podľa mňa zostane. Zrejme sa ešte výrazne upraví to, čo v ňom vidíme, no koncept tu už s nami bude. Každopádne, online svet sa vyvíja a každý online biznis predsa vie, že sa musí adaptovať, inak neprežije.

Otázka na záver, ktorá komerčné stránky zrejme najviac zaujíma – boostovat či neboostovat?

Jednoznačne boostovať. Treba sa zamyslieť, čo je váš cieľ. Prečo boostujete? Každý biznis chce zisk a nie čísla. Ak chcete, aby obsah mal aj interakcie, nie len dosahy, treba možno upraviť svoju stratégiu, pretože ak chcete na Facebooku zarábať, tak zadarmo to už nebude.

Ďakujeme za tvoje postrehy, Tomáš. :) 

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: unsplash.com

Najnovšie videá

Trendové videá