Miroslav Paluch: V biznise platí, že nesmieš svojím oblečením rušiť alebo vyčnievať z davu
- Demokratizácia nám priniesla zmeny, ktoré sa týkajú aj teba
- Dnešná etiketa predstavuje neformálnosť, nedodržiava ani pravidlá slušného správania sa
- Prinášame ti návod od Miroslava Palucha, aby si už nikdy nemusel vysloviť slová "nemám si čo obliecť"
- Demokratizácia nám priniesla zmeny, ktoré sa týkajú aj teba
- Dnešná etiketa predstavuje neformálnosť, nedodržiava ani pravidlá slušného správania sa
- Prinášame ti návod od Miroslava Palucha, aby si už nikdy nemusel vysloviť slová "nemám si čo obliecť"
V poslednom rozhovore sme načrtli tému spoločenského správania. Musím s prekvapením konštatovať, že mala veľký ohlas.
To som naozaj rád. Hádam sa nenaplnia pesimistické prognózy odborníkov na etiketu, že spoločnosť ide dole vodou. Aj tu sa ukazuje, že sme demokratizáciou zabudli na niečo dôležité.
Na čo sme zabudli?
Na slušnosť a takt.
Všetci sa rozhodli podnikať, získavať majetky.
Presne. Demokratizácia priniesla veľa pozitívneho. Umožnila okrem iného, mnohým sa dostať do spoločnosti.
Veľakrát to ale aj tak vyzerá.
Áno. Život sa vyvíja a aj etiketa je premenná. Tá dnešná je typická neformálnosťou, čo ale neznamená nedodržiavanie pravidiel slušného správania sa. V spoločnosti, doma, vo vzťahoch a aj na pracovisku.
Čo sa udialo?
Skôr by som vravel o tom, čo sa neudialo. V tej eufórii slobody a podnikateľského „boomu“ sme zabudli na seba, na svoje okolie a správanie sa vo všeobecnosti.
Zmenili sa hodnoty.
Presne tak. Najmä v oblasti spoločenského života. Ten ale nie je možné oddeliť od pracovného, ani od súkromného života. Stále sme povinní byť ľuďmi a vedieť to dať patrične najavo – správaním, osobnou hygienou, oblečením.
Hrá oblečenie tak dôležitú úlohu aj na pracovisku?
Dobrá otázka. Je viacero rovín v odievaní na pracovisku. V prvom rade, pracovisko nie je módne mólo. U žien je biznis oblečenie o vrstvení odevov. Keď dámam na svojich prednáškach o etikete a odievaní poviem, že im v priebehu prezentácie ukážem, že s desiatimi kusmi oblečenia pre nich vyskladám outfity na tri pracovné týždne, tak sú zaskočené.
A čo so zvyšným oblečením?
Je to jednoduché. Musíš si ho usporiadať a urobiť audit šatníka. Vytvor si biznis šatník a všetko ostatné zúžitkuj na voľný čas.
A po tomto „uprataní“ sa vieme zbaviť stresu a každodennej vety „Nemám si čo obliecť“ ?
Nepredstaviteľné, ale zrealizovateľné.
Aj muži to majú také ľahké?
Samozrejme. Závisí to od typu biznisu, prostredia a postavenia. Ale v podstate hovoríme o riešiteľnom probléme bez veľkých a zbytočných investícií.
Aj muži by mali mať svoj biznis šatník?
Uľahčilo by im to život. Dnes väčšina z nás pozná svoj pracovný týždeň. Svojím klientom dávam jeden, myslím si, že dobrý tip. A opätovne sa bavíme o jednoduchosti – v nedeľu podvečer si vyskladaj oblečenie na celý týždeň, obleky, saká, košele, nohavice aj kravaty. Priprav si tiež vyčistené topánky. Každé ráno otvorím šatník, vytiahnem nachystaný pracovný outfit a bez stresu vykročím do pracovného dňa.
Je nejaké desatoro pre oblečenie mužov a žien?
Je mnoho rôznych desatoro či päťnástoro. Dôležitá je hygiena, upravenosť a najmä adekvátnosť oblečenia pre danú situáciu, či príležitosť. V biznise platí, že nesmiete svojim oblečením rušiť alebo vyčnievať z davu. Dôležité je zanechať celkový, dobrý dojem. A k tomu samozrejme patrí aj dodržiavanie etikety. Bez toho to jednoducho nejde.
Zima začala, Vianoce sú pred dverami, stretávame sa so známymi na vianočných trhoch. Aj tu platia pravidlá slušného správania sa?
Určite áno. Etiketa nás sprevádza celým životom, mnohokrát si to ale neuvedomujeme. Je chladno, máme na rukách rukavice. Ak ti niekto podáva ruku a dal si dole rukavicu, sme aj my povinní si ju dať dole. Ak si ju nechal, ponecháš si rukavicu aj ty. Avšak nežijeme v mínus 40 stupňových mrazoch, aby sme si nemohli podať ruky bez rukavíc. Je to omnoho osobnejšie. Ženy majú výnimku, môžu si rukavice nechať.
Stretávame známych, ale aj ich priateľov, ktorí sú spolu. Aké tu platí pravidlo?
Častá otázka a pre mnohých prekvapujúca odpoveď. Najprv pozdravíme nám neznámych a až potom priateľov. Toto pravidlo platí napríklad aj v divadle alebo na koncerte. Ak si manželka pozvala svoju priateľku s nami na predstavenie, najprv pomôžeme do kabáta jej a až potom svojej milovanej.
Čas Vianoc so sebou prináša aj mnoho eventov. Čomu sa mám vyvarovať?
Je to ideálny čas na sebaprezentáciu, chodíme častejšie na večierky, rôzne firemné akcie. Vieme sa prezentovať aj v dobrom aj v zlom. Preto si daj pozor na konzumáciu a spôsob konverzácie. Je dôležité vedieť kam ideme, v ktorú hodinu a kto nás pozval. V prípade, že sme dostali pozvánku, tak si ju dôsledne preštuduj, aby nám niečo neušlo a nevyrobili sme si faux pas.
Všímaj si skratky:
R.S.V.P. – láskavo odpovedať, potvrdiť, alebo ospravedlniť našu neúčasť. S ospravedlňovaním však opatrne. Môže sa stať, že ťa už viackrát nepozvú.
R.S.V.P. – REGRETS ONLY – voláme iba v tom prípade, ak sa ospravedlníme za neúčasť.
R.L.O. – ráčte láskavo odpovedať.
V dolnom ľavom rohu môže byť uvedený dress code – veľmi dôležitá informácia. Je to presne tá situácia, ktorá hovorí o adekvátnosti oblečenia. Nesmieš byť oblečený „over“ alebo v „cover“ dress ako hostiteľ.
A ako to funguje s akciami, môžem tam ísť s kýmkoľvek si vyberiem?
Hostiteľ ti nemôže prikázať alebo určiť s kým máš prísť na event. Preto je vhodné, aby na pozvánke bolo napísané: pre dvoch, alebo s doprovodom. Najhoršiu vec, akú môžeš urobiť je, ak vo svojom mene pošleš niekoho iného.
Odporúčanie?
Ak na pozvánke vianočnej párty nie je uvedený dress code, nechoď tam prosím v sobíkových pulóvroch, mikulášskej kravate, čertíkových rohoch a anjelských krídlach. Z pozvánky je samozrejmé, čoho sa zúčastňuješ, nevystupuješ v americkom vianočnom klipe. :) Úplne postačí smart casual, prípadne malé spoločenské oblečenie.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti