Ďalšie veľkomesto prekročilo emisné limity pre rok 2018 už v januári
- Emisné limity vydané pre hlavné mesto boli prekročené už v prvom mesiaci nového roka.
- Britská vláda naďalej neúspešne bojuje proti dieselovým motorom v mestách.
- Niekoľkonásobne prekročenie emisií v uliciach Londýna môže mať z dlhodobého hľadiska smrteľné následky.
- Emisné limity vydané pre hlavné mesto boli prekročené už v prvom mesiaci nového roka.
- Britská vláda naďalej neúspešne bojuje proti dieselovým motorom v mestách.
- Niekoľkonásobne prekročenie emisií v uliciach Londýna môže mať z dlhodobého hľadiska smrteľné následky.
Zvyšujúci sa počet automobilov vo veľkomestách a čoraz horšia kvalita ovzdušia každoročne spôsobujú zdravotné problémy pre desaťtisíce obyvateľov. Výnimkou nie je ani Londýn. To má každý rok nastavené emisné limity, ktorých cieľom je znížiť celkový dopad dopravy a priemyslu na okolité životné prostredie.
Avšak emisné limity pre rok 2018 už boli v hlavnom meste prekročené v januári. Podľa informácii z portálu New Scientist je na tom najhoršie ulica Brixton Road v mestskej časti Lambeth. V tejto ulici je maximálna prítomnosť oxidu dusičitého prekročená až 18-násobne! Tento škodlivý plyn napáda sliznice dýchacích ciest a znižuje celkovú obranyschopnosť ľudí proti infekciám. 18-násobok je okrem iného maximálna povolená hranica na prekročenie emisných noriem, ktorú toleruje Európska Únia.
Jednou z variant, prečo sa Londýnu podarilo prekročiť limity už v prvom mesiaci nového roka, môžu byť aj zlé poveternostné podmienky v prvých dňoch nového roka. Vedeniu mesta sa ale podarilo vylepšiť si štatistiky nedodržania emisných limitov v porovnaní s minulým rokom. V roku 2017 boli emisné limity prekonané už v prvých siedmych dňoch nového roka.
Rôzne environmentálne skupiny žiadajú od britského parlamentu, aby proti tomuto vážnemu problému rázne zakročil. Navrhujú napríklad vytvoriť tzv. čisté hotspot zóny v oblastiach trpiacich najväčším znečistením vzduchu, kde sa budú môcť ľudia znova poriadne nadýchnuť.
Vládne odhady však naznačujú, že zníženie celkových emisií vo vzduchu a splnenie navrhnutých limitov v londýnskych uliciach nebude jednoduché. Ak sa ale dokáže znížiť využívanie dieselových motorov hlavne v nákladnej doprave, rok 2026 je najpravdepodobnejším rokom na splnenie emisných limitov pre Londýn.
Za zníženie emisií v Londýne aktívne bojuje aj starosta, Sadiq Khan. Ten sa snaží o vytlačenie hlavne dieselových automobilov z centra. Skutočnosť je však iná a vládna politika mesta a rôzne obmedzenia tento celý problém len zhoršujú a predlžujú.
Naopak ostatné časti Londýna sa chystajú zakročiť proti emisiám oveľa razantnejšie. Navrhujú kompletný zákaz automobilov so spaľovacími motormi hlavne v ranných a podvečerných hodinách, kedy ľudia cestujú do práce, respektíve z práce domov. Chcú tak naučiť ľudí uprednostniť používanie bicyklov a londýnskej mestskej hromadnej dopravy.
zdroj: newscientist.com / iflscience.com
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko