Lenka a Ján prinášajú na slovenskú gastro scénu steak-house s odvážnym konceptom
- Dobrých steak-housov nebude na Slovensku zrejme nikdy dosť
- Medzi tých, ktorí to s mäsom jednoducho vedia, určite patrí aj žilinská reštaurácia MANZO
- Stoja za ňou dvaja mladí, ambiciózni Slováci Ján Králik a Lenka Mišutková
- Dobrých steak-housov nebude na Slovensku zrejme nikdy dosť
- Medzi tých, ktorí to s mäsom jednoducho vedia, určite patrí aj žilinská reštaurácia MANZO
- Stoja za ňou dvaja mladí, ambiciózni Slováci Ján Králik a Lenka Mišutková
MANZO je unikátne najmä tým, že sa tu špecializujú výhradne na hovädzie mäso alebo inak povedané „manzo“. Toto rozhodnutie zo začiatku mnohých prekvapilo, no zakladatelia si za týmto konceptom pevne stoja dodnes. Už nie je žiadnym gastro tajomstvom, že špecializácia reštaurácií je v dnešnej dobe priam nutnosťou. Predsa len, keď sa podnik zameria na jednu vec, stále na nej pracuje a zdokonaľuje sa v nej, ľuďom potom dodá len to najlepšie.
Aj vďaka takémuto mind-setu má MANZO najširšiu ponuku steakov, z rôznych častí mäsa a ich prioritou sú kvalitné a čerstvé suroviny. V MANZO by radi spolupracovali najmä s lokálnymi dodávateľmi, no nie je to až tak jednoduché, ako by sa možno mohlo na prvý pohľad zdať.
„V MANZO čiastočne spolupracujeme s lokálnymi dodávateľmi, ale na Slovensku je táto oblasť ešte v plienkach. Máme tu síce veľa dobrých fariem, ale tým to končí. Keďže my pracujeme s tzv. vyzretým mäsom (niekoľko týždňov odležané mäso) a zo slovenských fariem sme našli bohužiaľ len dve, ktoré začínajú ísť touto cestou,“ hovoria zakladatelia pre Startitup.
„Preto berieme mäso v prvom rade z Talianska od nášho mäsiara Roberta Duretto, ktorý je Jankov švagor, a ďalej spolupracujeme s českou farmou Mäso z lúky. Sú to mladí a šikovní chalani, ktorí majú rovnakú víziu ako my. Čo sa týka slovenských fariem, začíname spoluprácu s farmou Fénix, ale tým, že otvárajú len tento rok, máme ešte dlhú cestu pred sebou.“
A čo je podľa tímu MANZO dôležité, aby každý zvážil ešte pred otvorením svojej novej prevádzky?
„Na začiatku si treba dobre zvážiť koncept. Veľa podnikateľov si myslí, že stačí mať reštauráciu na dobrom mieste a bude to fungovať, no nie je to tak. Prvá vec je zamieriť na svojho klienta a určiť, kto by ním mal byť.“
Kapitolou samou o sebe je potom vytvorenie chytľavéko konceptu, ktorý by spĺňal požiadavky daného zákazníka, a až potom by sa mala riešiť vhodná lokalita. Dôležitú úlohu samozrejme zohráva aj dodávateľ kvalitných surovín. To je podľa zakladateľov MANZO základ, ktorý treba riešiť ešte v úplných začiatkoch.
„Predovšetkým si treba uvedomiť, že gastronómia je ťažký a časovo náročný biznis a každý deň začínate odznova, takže jeden deň ste pripravili výborné jedlo a druhy deň to musíte zopakovať.“
Podnikať v gastro biznise nie je na Slovensku ani zďaleka prechádzka ružovou záhradou. Za to najťažšie považujú zakladatelia steak-house samotný systém a to, ako sa stavia štát k malým podnikateľom. A samozrejme nie nadarmo sa hovorí, že najťažšia práca je práca s ľuďmi. Zohnať kvalitných a šikovných ľudí, ktorých práca baví a sú na ňu hrdí.
Podľa Jána a Lenky nie je ani dnes na trhu dostatok kvalifikovaných pracovníkov, ktorí sú v gastro biznise ako doma.
„Je veľmi ťažké nájsť dobrých ľudí, či už kvalifikovaných alebo nie. A ak nájdete, treba sa snažiť, aby ste si ich udržali a neustále ich posúvali ďalej a motivovali, aby neskĺzli do stereotypu. Od istého momentu sú to Vaše deti,“ dodávajú zakladatelia steak-housu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy