Česko sa ako pivovarnícka veľmoc radikálne mení. Môže za to aj Facebook
- Česká republika sleduje zmeny v spotrebiteľskom správaní v oblasti pivovarníctva už dlhšie obdobie
- Dlhodobé štúdie poukázali na niekoľko zaujímavých faktov týkajúcich sa obľuby piva u nežného pohlavia či výmenu fľaškového piva za plechovky
- Dobrou správou pre český trh je aj nárast záujmu o domáce pivo či popularita minipivovarov
- Česká republika sleduje zmeny v spotrebiteľskom správaní v oblasti pivovarníctva už dlhšie obdobie
- Dlhodobé štúdie poukázali na niekoľko zaujímavých faktov týkajúcich sa obľuby piva u nežného pohlavia či výmenu fľaškového piva za plechovky
- Dobrou správou pre český trh je aj nárast záujmu o domáce pivo či popularita minipivovarov
Náš západný sused sa môže pýšiť dlhoročnou pivovarníckou tradíciou a radí sa k tým najväčším producentom piva i vychýreným labužníkom. Tak ako vo všetkých oblastiach, aj pivovary zaznamenali významné zmeny v správaní svojich zákazníkov a snažia sa im čo najefektívnejšie prispôsobovať. Dlhodobé ukazovatele ponúkajú podrobný výskum organizácie zastrešujúcej pivovarníctvo v Česku – Český zväz pivovarníkov a sladovní.
Z jeho štúdie vyplýva, že aspoň občas si zlatistý mok dopraje 87 % českých mužov a 59 % žien, čo v žiadnom prípade nevykazuje pokles oproti iným rokom, ale naopak vytúženú stagnáciu či mierny rast. Zatiaľ čo priemerný Čech si dopraje takmer 9 „pollitrákov“, u žien je to približne 1 liter piva týždenne. Zaujímavosťou je, že percentá navyše pribudli v kategórii tých, ktorí si doprajú menej ako 2 pivá týždenne, ale aj tých, ktorí ich vypijú 14 a viac. Priemerná spotreba u mužov klesá s rastúcim vzdelaním, u žien systematické rozdiely v tejto oblasti nie sú jasne viditeľné.
Martina Ferencová, výkonná riaditeľka Českého zväzu pivovarníkov a sladovní, hovorí: „Česi pivo milujú a na tom sa nič nemení. Svedčí o tom boom pivovarov aj ponuka najrôznejších pivných špeciálov, ktoré sa prispôsobujú aktuálnym preferenciám spotrebiteľov.“ A to je úplná pravda. Minipivovary zažívajú svoje zlaté obdobie a skupina mužov, ktorá sa v Česku zaujíma o to, z čoho sa pivo vyrába, narástla medziročne o 6 %. Pivný špeciál ako tankové či pšeničné pivo si získal mnohých a z dôvodu lojality sa o značku piva zaujíma až 80 % konzumentov.
Tradičná „krčmová kultúra“, na ktorú boli Česi hrdí, sa však významne mení a dopad na ňu má hneď niekoľko faktorov. Séria regulácií a administratívy v spojení s terasami pohostinstiev, obmedzenie hazardných hier, kontrolované hlásenia, zmeny v živnostenskom zákone a aj zákaz fajčenia sa podpísal na 80-percentnom medziročnom náraste predaja plechovkového piva.
Už v októbri 2017 štatistiky poukazovali na víťazstvo plechoviek nad sudovým pivom v pomere 39:61, a to najhoršie obdobie sa očakáva práve počas zimných mesiacov. Tradične sa čapovanému pivu darí v letných mesiacoch, no už minulý rok jeho predaj poklesol o 4 % a v roku 2018 sa očakáva ďalší pokles. Za to, že mladí ľudia už netrávia čas pri „čapáku“, môžu dokonca aj sociálne siete, ktoré sú pohodlným nástrojom na to, ako zostať v kontakte na diaľku.
Zdroj: ceske-pivo.cz, idnes.cz