Tento človek pozná každého youtubera na Slovensku, spravuje viac ako 200 kanálov a generuje 250 miliónov videní mesačne
- Emil Vojtko spolupracuje s youtubermi viac ako 6 rokov
- Spravuje množstvo kanálov slovenských i českých youtuberov
- Vidadu je networkom pre youtuberov a zároveň poskytuje štúdio, kde si môžeš natočiť obsah aj ty
- Jeho firma generuje na Youtube 250 miliónov videní mesačne
- V roku 2017 musel YouTube výrazne zasiahnuť voči youtuberom, preto je rok 2018 plný zmien
- Emil Vojtko spolupracuje s youtubermi viac ako 6 rokov
- Spravuje množstvo kanálov slovenských i českých youtuberov
- Vidadu je networkom pre youtuberov a zároveň poskytuje štúdio, kde si môžeš natočiť obsah aj ty
- Jeho firma generuje na Youtube 250 miliónov videní mesačne
- V roku 2017 musel YouTube výrazne zasiahnuť voči youtuberom, preto je rok 2018 plný zmien
Ako si s biznisom začínal?
Začalo sa to pred 6 rokmi dozadu, keď som sa zaujímal o to, ako vôbec funguje google reklama. Postupne som objavil YouTube a začal točiť videá s medzinárodným dosahom typu ”how to”, ktoré generovali zaujímavé videnia. V tom čase bolo priam nemožné speňažiť videá bez toho, aby bol kanál pripojený k nejakému YouTube networku. Vtedy boom medzinárodných networkov ešte len vznikal, u nás nič také nebolo.
Chcel som byť networkom aj na Slovensku, preto som sa prihlásil ako recruiter do jedného zahraničného networku, aby som sa dostal k informáciám, no zistil som, že to je iba bublina. Bola to pyramídová hra jedného recruitera, ktorý nasľuboval „hory doly“, že musíš spartnerovať 50 kanálov do nášho networku a potom budeš oficiálny recruiter.
Keď to padlo, povedal som si, že musí byť nejaká oficiálna cesta ako sa k tomu dostať. Trvalo mi to ďalších 6 mesiacov, no založil som network. Začalo sa to zopár kanálmi a postupne pribúdali ďalšie. Dnes generujú Vidadu partneri 250 miliónov videní mesačne. Určité percento slovenských alebo českých tvorcov má aj medzinárodné kanály.
Ako funguje reklama na YouTube?
Inzerenti sa čím ďalej, tým viac, pozerajú na YouTube reklamu ako na skvelý spôsob ako osloviť a zacieliť na publikum. V prípade, že má kanál také publikum, ktoré sa naozaj angažuje a spĺňa demografické podmienky, ktoré chcú firmy osloviť, môžu byť inzerenti ochotní zaplatiť za to, aby sa ich reklama zobrazovala práve na videách týchto kanálov.
Cena závisí to od toho, kde sa videá pozerajú. Americké môžeš pozerať na Slovensku, ale reklama sa bude zobrazovať slovenská. V Amerike je väčšia konkurencia, investuje sa tam viac peňazí do reklamy, tým pádom sa zo zahraničných videní generuje aj vyššia odmena.
Čo znamená starostlivosť o Youtube kanál?
Je to kompletná administrácia kanálu a k tomu môže byť zabezpečená produkcia a postprodukcia videí. Príde za nami klient, ktorý má napríklad hračkáreň. My mu vymyslíme ako by mohol vstúpiť na Youtube, spravíme mu analýzu toho, čo dokáže robiť, celkovú stratégiu ako by to malo fungovať, koľko a aké typy videí by sa mali pridávať. Youtube je, čo sa týka videa na prvom mieste. Dnes je to už druhý najväčší vyhľadávač po Googli.
Začínal si svoju spoluprácu s youtubermi. Ako sa o tebe ostatní dozvedeli, keď dnes spolupracuješ s viac ako 200 youtubermi na Slovensku?
Zdokonaľoval som sa v SEO optimalizácií videí, a tým vylaďoval partnerom ich videá a kanál, aby dosahovali vyšší počet videní a organický dosah. Postupne sa Vidadu dostávalo do povedomia ostatným youtuberom, ktorí mali záujem s nami spolupracovať.
Jeden z prvých partnerov bol Gogo. Pamätám si, keď jeho kanál bol v ukrajinskom networku a nemohli sme ho dostať k nám kvôli lehote viazanosti v zmluve. Ukrajinskú zmluvu sme nakoniec vyriešili. Postupne sa mi podarilo vytiahnuť z networkov okolo 30 ľudí, ktorí neboli spokojní s prístupom, či supportom daného networku, no mali u nich viazanosť aj dva roky.
S kým všetkým spolupracuješ?
Robím najmä s youtubermi, umelcami, ale i s firmami. Pre aktuálne firmy robíme administráciu kanálu, kreatívu a postprodukciu, analytiku a tiež obsahovú stratégiu kanálu.
YouTube má svoje mega veľké štúdia po celom svete, pre koho sú určené?
Je to kreatívny priestor pre partnerov youtuberov. Čiže aj náš partner si vie zariadiť točenie napríklad v berlínskom štúdiu (pozn. redakcie – najbližšie štúdium pre Slovákov a Čechov). Oficiálny Youtube má po svete svoje spaces ako sú napríklad v Berlíne, Londýne, Paríži…
Tým, že tu na Slovensku a v Česku oficiálny YouTube Space neexistuje, tak som sa rozhodol niečo obdobného typu pre našich partnerov založiť. Máme green screen štúdio o rozlohe 80 m2, ktoré slúži pre kreatívne potreby našich partnerov.
Ako sa odlišuje slovenský a český obsah?
Ani by som nepovedal, že tam je rozdiel. Skôr stále vnímame, že Česi menej pozerajú Slovákov, môže to byť aj kvôli jazykovej bariére. Slováci sledujú viac český obsah, ako oni náš. Ale aj Gogovi sa už stalo, že v určitom bode sa mu počty sledujúcich preklopili a mal viac českých divákov.
Ale Gogo má český účet.
Ty si iba zvolíš krajinu. Existuje stránka Social Blade. Sú tam youtuberi zoradení podľa krajiny, kde sa zaregistruješ. Roky dozadu si ešte všetci dávali Česko. Štatisticky si teda v českom rebríčku. V prípade, že ťa ľudia poznajú na Slovensku, vieš prehodiť krajinu na Česko, tým pádom sa o tebe dozvedelo viac ľudí z Česka.
Čím sa líši americký trh od európskeho v youtuberingu?
Medzinárodný trh je obrovský. My sa od nich inšpirujeme. Ľudia v USA dostávajú úplné rozlišné idey ako mládež u nás, ktorá musí len pozerať a získavať.
Americký youtuber Logan Paul sa rozhodol natočiť video v japonskom lese samovrahov. Je to človek, ktorý má milióny videní a milióny odoberateľov. Natočil mŕtveho človeka visiaceho na strome, Youtube proti nemu zasiahol. Zrušil mu prémiové reklamy. Na nejaké obdobie kompletne zrušil monetizáciu jeho videí.
V čom je rok 2018 iný?
Rok 2017 bol prelomový. Reklamy sa zobrazovali na extrémistických videách. Vtedy si veľa firiem povedalo, že prestane investovať do reklamy. Youtube s tým musel niečo spraviť. Vyvinul umelú inteligenciu, ktorá sa neustále zdokonaľuje. Na základe metadát videa a audia dokáže vyhodnotiť, či tam je potenciálne nebezpečný obsah. Nežiadúce môžu byť sociálne problémy, sexuálny, vulgárny obsah, extrémistický… Dochádza teda k demonetizácii videí.
V prípade nevhodného obsahu si nájdeš video označené oranžovou farbou. Ty „odklepneš“, že to chceš poslať na kontrolu a na druhej strane youtubu to už rieši človek, ktorý manuálne skontroluje pasáž, ktorú robot vyhodnotil ako potenciálne nebezpečnú. V systéme zaznačí nedostatky umelej inteligencie. Youtube povedal, že tento rok bude 10 000 kontrolórov. To budú ľudia, ktorí nebudú robiť iné ako kontrolovať obsah videí.
Napríklad, spravíš sketch, v ktorom použiješ zbraň. Kľudne to môže byť replika. No systémom môže byť vyhodnotená ako zbraň. Do popisu videa napíšeš „Shooting of Call of Duty“. Problém bol ten, že teroristické skupiny si nahrávali videá a šírili teroristické idey, no počas videí sa ti zjavila reklama. Toto bol ten „prúser“. Klesali odmeny, menil sa algoritmus. Minulý rok bol masaker so zmenou algoritmami. Youtube sleduje v určitom algoritme, koľko času strávi divák sledovaním videí.
Kedy youtube zaviedol „watch time“?
Asi 5 rokov dozadu. Znevýhodnil tým vlastne youtuberov, ktorí tvorili kratšie videá, napr. animácie. Tie mali väčšinou 30 sekundové video. Takže YouTube neodporúčal ich videá. Celý YT je o tom, že odporúča ďalší obsah, ktorý má vyvinúť dlhší „watch time“. Pravidlom nie je dlhý obsah pre fungovanie videa. Rozdiel je v obsahu – aký sa robí. Taká minutáž by mala byť prispôsobená.
Aký typ obsahu prevláda na Slovensku?
Gaming tvorí aj 30 %, vlogy, sketche, challenge… kolonka music. Systém, ktorý bol nastavený v 2017 na Youtube, bol doslova „family friendly“. Čo sa týka vlogov, Youtube presadzuje lifestyle. Napríklad, keď robíš beauty kanál, ľudia nebudú žiť len z tém ako sú jarný či letný makeup, stužková a podobne. Chcú aj viac z teba. Niekedy teda spravíš ASK, niečo o sebe prezradíš, aká si osoba, pôjdeš na výlet a urobíš z toho vlog. Poslednú dobu Youtube chce, aby sa viac vcítili do samotného youtubera.
K tomuto sa viaže ďalší algoritmus. Pokiaľ točíš vlogy, vieš ich robiť každý deň. Máš tak 7 videí za týždeň, ktoré majú v priemere 10 minút. Niekto druhý natočí jedno 6 minútové video za týždeň, ktoré je komplikované na postprodukciu.
Vie mi Youtube zistiť, akú mám cieľovku?
Vie, ale je to trošku klamlivé. Veľa detí si zaregistruje iný dátum narodenia, aby nemali „age restricted“ videá. Keď máš napríklad vo vlogu oblečené plavky, prípadne spodné prádlo, tak ti to YouTube môže zablokovať do 18+. Slúžia na to prieskumy, kde si to vie youtuber priamo preskúmať. Máš rôzne ankety, ktoré môžeš spraviť priamo vo videu na YouTube a zistiť tak reálnu demografiu tvojich divákov.
Ako si začínajúci youtuber získa subscriberov najrýchlejšie?
Veľmi dôležitý je obsah. Mali by si pozrieť obsah najlepších youtuberov a premyslieť si, ako by to robili oni a ešte lepšie. Jednoznačne by tam mala fungovať nejaká pravidelnosť. Nemôžem natočiť jedno video za mesiac a čakať, že to bude virál. Malo by to byť odlišné a inovatívne.
Pamätáš si na nejakú vyslovene success story svojho nejakého partnera?
Máme klienta Brickbuilder, stavia lego. Mal kanál, natočených 40 videí, 3-4 mesiace ich pravidelne robil a vôbec sa mu to nehýbalo. Nastavili sme to tak že ho dnes sledujú ľudia z celého sveta. Teraz robí 15 až 20 miliónov videní mesačne, do práce už dávno nechodí. Ešte som mu vtedy povedal: „Do roka a do dňa dáš výpoveď. A tak aj bolo.“ :)
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory