Crayonic a CleverAnalytics: dva československé startupy, ktoré vzbudzujú záujem aj vo svete

  • Slovenská a Česká startupová scéna je naozaj rôznorodá a rok čo rok bohatšia
  • Aj keď mnoho ľudí o nich nevie, mladé spoločnosti s progresívnym zmýšľaním a jedinečnými nápadmi, sú pripravené dobyť tie najperspektívnejšie trhy po celom svete
col
CleverAnalytics/Crayonic
  • Slovenská a Česká startupová scéna je naozaj rôznorodá a rok čo rok bohatšia
  • Aj keď mnoho ľudí o nich nevie, mladé spoločnosti s progresívnym zmýšľaním a jedinečnými nápadmi, sú pripravené dobyť tie najperspektívnejšie trhy po celom svete

Na tejto ceste im pomáha aj weXelerate. Ide o najväčší startupový a inovačný hub v oblasti strednej a východnej Európy so sídlom vo Viedni. Združuje veľké spoločnosti, startupy a investorov, ktorí majú v merítku nové digitálne biznis modely.

Pomoc od weXelerate dostali okrem iných aj dva veľmi zaujímavé startupy s názvom Crayonic a CleverAnalytics, za ktorými sú inšpiratívne príbehy, o ktorých by sa mal dozvedieť každý, koho zaujímajú moderné technológie. 

Crayonic

Crayonic bol pôvodne založený na Slovensku na prelome rokov 2015/2016 Petrom Kolarovom. Išlo o projekt zameraný na elektronické podpisovanie dokumentov na mobilných zariadeniach, použitím biometrického a eID podpisu tak, aby plne spĺňal eIDAS legislatívu. Pomerne rýchlo sa k projektu pridal aj spoluzakladateľ Michal Varchola, PhD a expert na spracovanie signálov a behaviourálnu biometriu Juraj Kacur, PhD.

Pred rokom tento tím znovu založil Crayonic, už ako holandskú spoločnosť, keďže ich tu prijali do jedného z prvých HW akcelerátorov v Európe –  HighTechXL (pôvodne Startup BootCamp) pri Philips HQ v Eindhovene. Tu dostali aj prvú menšiu investíciu a následne aj R&D grant od tamojšej samosprávy (Noord Brabant).

“V Holandsku sme prešli validáciami produktu a tiež sa tu začal rysovať náš pivot bližšie ku garancii identity v digitálnom svete a tiež k jej “kapitalistickej” verzii v podobe kryptomien a tzv. cold storage riešeniam (ako sú Ledger a Trezor),” opisuje začiatky startupu Peter Kolarov pre Startitup.

Čo sa týka vstupného kapitálu, ten spočíval vo vlastných úsporách, no prišla aj investícia holanského akcelerátora. Spolu tak išlo o podporu vo výške približne 60 000 €.

“Čiže taký malý seed financing sme mali bez zásadnej ujmy na cap table. Následne sme sa pustili hľadať ďalšie financie ale zistili sme, že aj keď tam je záujem investorov, tak je nutné vyladiť product-market fit a zlepšiť traction, aby sme mohli hľadať skôr series-A investíciu ako niečo preklenovacie,” hovorí Peter pre Startitup.

Problém pre investorov v prípade Crayonicu je tiež ich špecifické zameranie, ktoré kombinuje niekoľko celkom zložitých oblastí, začínajú konceptom identity v digitálnom svete, behaviorálnou biometriu, vývojom kryptografickej oblasti a špeciálnym crypto HW a končiac eID legislatívou a štandardami okolo.

Aj preto na Crayonic pozerajú investori skôr ako na infraštruktúru, nie ako na koncový produkt, na ktorý by stačilo dať cenovku a predávať ako teplé rožky.

“Dočasne sme tiež vyriešili financie tak, že sme prijali projekt, ktorý zároveň posúva našu technológiu vpred a platí účty tzv. Bootstrapping” opisuje ďalšie cesty financovania projektu Peter, pre Startitup.

Úplne prvý produkt Crayonicu predstavuje stylus, ktorý vie s ich mobilnou aplikáciou nahradiť nielen bežné podpisovacie tabuľky, ale aj eID – teda niečo ako naše elektronické občianske preukazy.

Tím Crayonic momentálne pracuje aj na B2C produkte pre kryptomeny. Má to byť niečo ako domáci krypto-bankomat s vysokou úrovňou zabezpečenia, avšak vo veľkosti niekoľkých centimetrov.

Technológa, ktorú v Crayonicu vyvíjajú má všetky tri bezpečnostné faktory, a teda: ownership, knowledge, inherence. Tím Crayonicu sa pritom snaží spojiť niečo, čo človek vie, napríklad PIN kód a niečo, čo má človek v sebe. To znamená, že ako PIN kód môže poslúžiť napríklad aj nenapodobiteľný pohyb ruky pri písaní.

Crayonic Pen, ktoré sa používa ako eID, je primárne určené tým, ktorí potrebujú podpísať e-dokumenty kvalifikovaným podpisom. Ak sa však pero používa len ako nástroj na zber biometrického podpisu, tak je to skôr produkt pre POS riešenia.

Nová verzia, ktoré je ešte stále vo vývoji, už podporuje nielen eID na podpisovanie dokumentov, ale aj cold storage pre kryptomeny. To znamená bankomat, ktorý naplní mobilnú Bitcoin peňaženku potom, ako dokážeš stylusu, že si oprávneným majiteľom.

Ako vám na vašej ceste pomohol innovation hub weXelerate?

“Pred nedávnom sme vo WeXelerate ukončili program Batch 1. To bola výborná príležitosť pre validáciu nášho pivotu smerom ku kryptomenám. Čiže ak sa nám pivot podarí, tak stretnutia s mentormi, partnermi a startupmi počas weXelerate programu budú možno zásadným miľníkom pre Crayonic. Bola to tiež jedinečná možnosť ako urobiť prvý krok k DACH trhu, ktorý je z pohľadu fintech oblasti asi najdôležitejším v EU,” hovorí Peter.

“Už len fakt, že našim mentorom bol jeden zo šéfov Rakúskej Pošty, svedčí o tom, že to partneri weXelerate, ktorými sú okrem iných aj Raiffeisen, Uniqa, OEKB, ORF, myslia s inováciami vážne. Aj keď na druhej strane stola je len malá firma, ktorá zase musí mať trpezlivosť s pomalými procesmi v tej veľkej,” dodáva Peter.

CleverAnalytics

Ďalším perspektívnym startupom, tentokrát z Brna, je CleverAnalytics. Na jeho začiatku stál Ondřej Tomas, ktorý viedol CRM a BI (Business Intelligence) v Oracle. Taktiež manažoval agentúru GfK a má skúsenosti z korporácií. Ďalej je to Lukáš Puchrik ako expert na geo – informatiku a prácu s geo – dátami. Kľúčovou osobou vo vývoji však bol a stále je Jiří Žaloudek, ktorý má skúsenosti s vývojom BI aplikácie pre GoodData.

Úplne prvotným impulzom na založenie CleverAnalytics bola osobná potreba, ktorá vznikla pri práci na projekte optimalizácie pobočkovej siete pre drogérie Teta.

„V minulosti sa pracovalo so štandardnými nástrojmi tzv. GIS (Geographic Information System), ktoré umožňujú spracúvať dáta, ktoré majú v sebe lokačný prvok. Inak povedané, dajú sa v nich vytvárať reporty nad mapou. Slovo vytvárať je to, čo sme potrebovali zmeniť. Pri spomínanom projekte vznikla potreba, aby si dáta mohli aj biznis používatelia analyzovať a hľadať odpovede na otázky priamo v aplikácii, bez nutnosti zásahu dátového analytika.

To v štandardnom GISe častokrát nie je úplne možné. Preto sme sa rozhodli vyvíjať platformu, kde bude mať aj CEO spoločnosti možnosť analyzovať svoje aktuálne dáta, ktoré sú aktualizované pravidelne, bez toho aby musel čakať niekoľko dní na dátové oddelenie, kým reporty dodajú,“ hovorí Ondřej Tomas pre Startitup.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: Clever Analytics

Oblasti mesta pokryté určitým druhom reštaurácii. Využívané hlavne službou pre donášku jedál.

Konkrétne firmy, s ktorými momentálne tím CleverAnalytics spolupracuje, sú banky, poisťovne, food delivery agregátor, ako aj rozvíjajúci sa online obchod s potravinami. Príkladom tiež môže byť spolupráca s Edenredom, kde vo výsledku videli až 25 % nárast úspešnosti B2B obchodnej kampane, a to vďaka analýzam pomocou platformy CleverAnalytics.

Faktom zostáva, že verejnosť si často myslí, že investor je pre startup len zdrojom peňazí. Startupy však potrebujú tzv. smart money. Zafinancovať ľudí a technológiu je dôležité, ale rola investora je väčšia než len jeho peňaženka. Investor pomáha rásť predovšetkým obchodne, čo je veľmi dôležité.

Sú to firmy zo zaujímavými väzbami a pomáhajú otvárať dvere k strategickým klientom alebo partnerom. Napríklad MINDFORGE Group je technologický fond s aktuálne siedmimi firmami a vzájomne si môžeme pomôcť ako vo vývoji, tak i v obchode.

Dnes môžeme povedať, že záujem investorov o CleverAnalytics neustále rastie. Momentálne čerpajú ich prvú investíciu, ktorú dostali v januári 2017 od investičnej skupiny Mindforge, ktorá presiahla čiastku 500 000 USD. V súčasnej dobe sa sústreďujú na ďalšie investičné kolo, tzv. Seed-B a sú aktívni aj v zahraničných vodách. Cieľom CleverAnalytics je v tomto investičnom kole získať okolo 750 000 USD.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: Clever Analytics

Určenie spádovej oblasti pre konkrétny obchod. Pohľad používaný pri optimalizácii pobočkovej siete firiem s kamennými pobočkami.( Maloobchod, banky, stávkové kancelárie a podobne)

Aj startup CleverAnalytics má blízke vzťahy s rakúskym hubom weXelerate. Ako však pomohol konkrétne CleverAnalytics?

„Momentálne máme na stole rast a zahraničnú expanziu. Prirodzene sme inklinovali k tomu, že Rakúsko je geograficky blízke a uľahčuje celkovo komunikáciu s potencionálnymi zákazníkmi. Podľa nás je dnes dôležité byť súčasťou ekosystému, ktorý je založený na inováciách a riešeniach.

Začínajúca firma si tak okolo seba vie pomocou aktívnej účasti v akcelerátoroch vybudovať svoj ekosystém, ktorý jej môže pomôcť ťahať ju dopredu. weXelerate vo Viedni nám pomohol nadviazať kontakty s rakúskym trhom a otvoriť dvere na jednania s korporáciami akými sú T- mobile alebo Volksbank. Samozrejme skvelé je, že máte kancelárie takmer v srdci Viedne. Pôsobí to inak a dobré meno akcelerátoru otvára dvere. Určite je ale nutné na ne zaklopať,“ dodáva Ondřej Tomas pre Startitup.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá