Kofola: Príbeh značky, ktorá pobláznila Československo

  • Dnes ti prinášame príbeh jednej z našich najznámejších značiek
  • Nápoj Kofola dnes milujú generácie, a to aj napriek tomu, že počas svojej histórie si prešiel mnohými úskaliami
kofola_tocena
Kofola
  • Dnes ti prinášame príbeh jednej z našich najznámejších značiek
  • Nápoj Kofola dnes milujú generácie, a to aj napriek tomu, že počas svojej histórie si prešiel mnohými úskaliami

Len včera skupina Kofola potvrdila, že na v nákupných košíkoch slovenského spotrebiteľa majú jej produkty stále miesto. Tržby za posledný kvartál dokázala navýšiť o viac ako 10 %. Tlačová správa uvádza: „Na českom trhu Kofola navýšila tržby o 14 %. Za týmto nárastom stoja predovšetkým vyššie predaje nápojov Kofola, Rajec a Vinea.

Na slovenskom trhu tržby Kofoly stúpli medziročne o 3,4 %. Okrem uvedených značiek spotrebitelia viac kupovali aj nápoje značky Rauch.“ A to nie je všetko. Mimoriadne sa našej tradičnej, československej značke darí aj za hranicami, napríklad v Chorvátsku či Poľsku. Boduje tiež s novinkami zo zdravšieho sveta (napr. UGO Salatérie a Freshbary). Ale aký má za sebou príbeh?

História obľúbeného nealko nápoja malých aj veľkých sa začala písať už v 50. rokoch minulého storočia, kedy v národnom podniku Galena Opava začalo pestovanie rastlinných kultúr a výroba liečiv a tinktúr. Z nich o niekoľko rokov neskôr použil tú správnu kombináciu štrnástich bylinných a ovocných látok, tím pod vedením Zdenka Blašku, a tá tvorí základ chute Kofoly, predtým sirupu zvaného KOFO. V roku 1960 uzrela svetlo sveta historický prvá Kofola a našinci si ju obľúbili až natoľko, že na našom území došli bylinky, z ktorých pochádza jedinečná chuť tohto nápoja a chodiť sa po ne muselo až za hranice.

V 70. rokoch zažil nápoj svoju chvíľu slávy, kedy sa ho ročne naplnilo do fliaš 180 miliónov litrov, no Nežná revolúcia znamenala pre podnik ťažké časy. Keďže hranice sa otvorili a s nimi prišlo na trh mnoho noviniek, Kofola ustúpila do úzadia. Spoločnosť niekoľkokrát musela zmeniť majiteľa, no stále verila vo veľkolepý návrat. Ten prišiel v roku 1998 s pomocou nového vlastníka. Stala sa ňou firma Santa na čele s gréckou rodinou Samarasovcov, ktorá po dlhom boji dotiahla boj o ochrannú známku a stala sa jediným výrobcom a distribútorom Kofoly v Česku a na Slovensku. Dovtedy bola kofola vnímaná ako akési všeobecné pomenovanie podobných druhov produktov.

V roku 2000 logo pripomínajúce kávové zrno či strohý nápis nahradil dnešný list kávovníka a o rok na to náš región prvýkrát v éteri počul slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť“. Svoj marketing však Kofola zrejme najviac posilnila chronicky známou vianočnou reklamou s prasiatkami, ktorá uzrela svetlo sveta v roku 2003. Medzitým v Rajeckej Lesnej pribudla nová továreň, vďaka ktorej spoločnosť dokázala pokryť rastúci dopyt po svojich produktoch na Slovensku a do jej portfólia pribudli nápoje ako RC Kola, Jupík či Top Topic.

V roku 2009 Kofola dosiahla najvyšší predaj v histórii a presiahla aj predaje zo 70. rokov. Odvtedy sa drží v povedomí spotrebiteľa na relatívne pevnej pozícii a dokáže konkurovať aj silným hráčom, ako je napríklad Coca-Cola či Pepsi Cola. S reklamnými kampaňami jej už tradične pomáhajú niektoré z najlepších slovenských reklamných agentúr a počas rokov si môžeš spomenúť napríklad na reklamu s nudaplážou, šušlajúceho psa s Fofolou alebo dnešných Amorkov.

Dnes má skupina Kofola dokopy sedem tovární, v ktorých zamestnáva viac ako 2000 ľudí a flotilu takmer dvadsiatich originálnych produktov.. Ročné tržby predstavujú približne 78 miliónov eur a zisk sa od prepadu v rokoch 2010 a 2011 (1,9 milióna a 1,7 milióna eur) postupne dostal na veľmi príjemných 6,72 milióna eur za rok 2017.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá