Goriffee: Z malej pražiarne rastú do európskych rozmerov a teraz chcú pomôcť aj planéte

  • Na tohtoročnom TEDxBratislava si okrem prednášok prišli návštevníci pochutnať aj na dobrom jedle či káve
  • Práve tu sme narazili na slovenskú pražiareň Goriffee a opýtali sa ich na novinky v biznise
  • O tom, že svoju výrobu presťahovali a export posunuli aj za hranice nám porozprával Erik Šimšík
ooo
Goriffee
  • Na tohtoročnom TEDxBratislava si okrem prednášok prišli návštevníci pochutnať aj na dobrom jedle či káve
  • Práve tu sme narazili na slovenskú pražiareň Goriffee a opýtali sa ich na novinky v biznise
  • O tom, že svoju výrobu presťahovali a export posunuli aj za hranice nám porozprával Erik Šimšík

Ahoj Erik, prezraď nám, čo máte v Goriffee nové?

Tento rok sme presťahovali pražiareň z Dlhých Dielov do priemyselného areálu na Bajkalskej v Bratislave. Sťahovali sme sa do trikrát väčšieho priestoru, ktorý konečne spĺňa všetky naše nároky. Zároveň nám lokalita poskytuje super základňu pre zásobovanie našich zákazníkov.

Sú to len kaviarne ?

Sústredíme sa na tri typy zákazníkov: domácnosti, firmy a gastro. Do domácností predávame najmä v našej kaviarni na Panenskej 33 alebo cez náš eshop, ale ľudia nájdu Goriffee balíčky napríklad v Yeme alebo Cafepointe. Máme silnú oporu vo firmách z technologického a kreatívneho sektora, napríklad Websupport, Sygic, Pixel Federation či Slido a mnohé iné. Máme skvelé riešenia pre náročné firmy. Zásobujeme kaviarne od Bratislavy až po Košice, ale aj v zahraničí.

Kde v zahraničí?

Tento rok sme začali pracovať na otvorení mimo slovenských spoluprác. Napríklad sa môžeme pochváliť pravidelnou spoluprácou s berlínskou kaviarňou Happy Baristas či brnianskou Momentou. Dodávame kávu aj do rakúskeho Innsbrucku či poľských Opole. Pomaly sa stávame európskou pražiarňou, čo sa týka klientov, know-how, ale aj technologického vybavenia.

Aké technológie používate?

Používame holandskú, ručne kovanú pražičku Giesen, ktorá sa radí k špičke v kávovom priemysle. Na tej pražíme všetku kávu pre zákazníkov. Zároveň sme tento rok kúpili novú pražičku na vzorky, anglickú Ikawa Pro. To nám umožňuje skutočne špičkovú selekciu našich káv. Do pražiarne nám prichádzajú ročne stovky vzoriek, ktoré musíme upražiť, otestovať a vyselektovať. Tie najlepšie nakúpime a uvedieme pod našou značkou.

Slováci sa prejavili ako národ vášnivých kávičkárov. Čo im viete ponúknuť?

Proces selekcie je jedným z najdôležitejších pre každú pražiareň. V ponuke máme kávy z celého sveta. Káva sa pestuje v šírke 500 km od rovníka, po celej dĺžke rovníka. Na chuť kávy vplýva mnoho faktorov od spracovania až po typ pôdy, na akej kávovník rastie. Je veľmi zaujímavé, že keď som bol na plantážach v Rwande alebo Keni, uvedomil som si, že upražená káva z týchto krajín vonia ako pôda na týchto plantážach. Preto sa snažíme pri selekcii zohľadňovať túto rozmanitosť. Máme skvelú Etiópiu, Rwandu, Brazíliu či výbornú Indonéziu na espresso. Určite by som vypichol aj naše nové espresso zmesi Highlander a Fresh prince.

Podľa čoho vyberáte názvy vašich káv?

Sme sídliskoví chalani z Dlhých Dielov „odkojení“ na telke a popkultúre. Preto je pre nás úplne prirodzené pracovať s odkazom Willa Smitha alebo Christophera Lamberta. Fresh prince je sladká a veľmi svieža káva s ovocnými tónmi. Highlander je čokoládový, orieškový blend, ktorý sa mnohým zákazníkom vracia neustále do košíka, a preto absolútne pasuje k pôvodnému filmovému claimu: there can be only one. Ale väčšina našich káv reflektuje princípy sledovateľnosti pôvodu (traceability), čiže nazývajú sa podľa fariem či spracovateľských staníc v danej krajine.

Goriffee je známe svojimi cestami po kávových plantážach a úzkymi vzťahmi s farmármi…

Boli sme na plantážach na rôznych kontinentoch, napríklad len v Rwande 4-krát, ale aj v Burundi, Keni či Tanzánii. Minulý rok sme navštívili thajských farmárov. A túto zimu sa chystáme do Kostariky a Panamy. Stredoamerické kávy sú úchvatné vďaka mimoriadnej kvalite a zaujímavým arómam. Veľmi sa tešíme. V súčasnosti už spolupracujeme s farmármi z Panamy, Gracianom Cruzom či Joshua Ruizom, čo je možné vďaka online komunikácii. Bude super ich stretnúť naživo.

Aké sú vaše plány na najbližšie obdobie?

Najväčšou výzvou, ktorou sa teraz zaoberáme, je redukcia odpadu z našej pražiarne. Pripravujeme akčný plán, ktorý by mohol ušetriť len v najbližšom roku viac ako 10-tisíc obalov, ktoré by ľudia po spotrebovaní kávy vyhodili. Vďaka týmto riešeniam sa nedostanú do odpadu. Napríklad začíname distribuovať našim partnerom kávu balenú v znovupoužívateľných boxoch.

V kaviarni budú od septembra nainštalované bezobalové dispenzéry, z ktorých si kávu ľudia môžu naplniť do svojich obalov. Vyradili sme v kaviarní slamky, ale aj plastové kryty na to-go poháre. Hľadáme dodávateľov s podobnou filozofiou, aby sme nielen neprodukovali odpad, ale aby k nám prichádzali suroviny, ktoré už sú bez obalov. Dlho sme váhali, čo zaviezť do praxe, pretože niektoré riešenia môžu ovplyvňovať napríklad skladovanie či kvalitu našej kávy. Ale rozhodli sme sa byť nekompromisní, planétu máme len jednu!

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá