Z NULY DO SVETA: Michal Švihra, co-founder Tootoot – Aplikácie, ktorá dala silu hlasu hudobným fanúšikom

  • Máte zoznam kapiel, ktoré vo vašom meste nikdy nehrali? Alebo by ste chceli zažiť koncert zahraničných hviezd, ktorí sa u nás dlho neukázali? Pre všetkých milovníkov hudby a živých koncertov vznikla na Slovensku služba T​ootoot, ​vďaka ktorej si vypýtate koncert, po akom túžite.
sask_team
  • Máte zoznam kapiel, ktoré vo vašom meste nikdy nehrali? Alebo by ste chceli zažiť koncert zahraničných hviezd, ktorí sa u nás dlho neukázali? Pre všetkých milovníkov hudby a živých koncertov vznikla na Slovensku služba T​ootoot, ​vďaka ktorej si vypýtate koncert, po akom túžite.

Michal, Tootoot ste založili v roku 2014, odvtedy sa vám podarilo vyhrať viaceré ceny medzi nimi aj kategóriu Digital na StartupAwards 2015. Napriek tomu však mnohí Tootoot ešte nepoznajú, skús nám aplikáciu predstaviť.

Tootoot je služba, vďaka ktorej si môžu hudobní fanúšikovia vypýtať koncert svojej obľúbenej kapely. Zároveň si cez nás kupujú vstupenky na koncerty, získavajú rôzne benefity od kapiel a dostávajú informácie o koncertoch “šité na mieru” podľa seba. Na druhej strane pre kapely, promotérov a hudobné kluby ponúkame najmodernejší spôsob predaja vstupeniek na trhu, za najlepšie ceny a s originálnym marketingom a informáciami o publiku k tomu. Vytvárame úplne novú platformu na organizáciu a propagáciu živých podujatí – jednoducho integrovanú do Facebook-u aj webových stránok kapiel a klubov. Fungujeme na webe aj v mobilnej aplikácii, aktuálne v štyroch jazykoch – slovenčina, čeština, angličtina, nemčina.

 

Čo bolo prvým krokom pri realizácii aplikácie? Človek by si povedal, že svet koncertov je pod palcami manažérov a organizátorov, ktorí majú s interpretmi všetko rok dopredu dohodnuté. Kde ste videli príležitosť pre podobnú aplikáciu?

Tootoot vznikol z jednoduchého dôvodu – keď sme si po miliónty krát povedali, že by sme chceli vidieť nejakú kapelu na Slovensku. Druhý dôvod bol, že sme pre BeatBan hľadali niečo, kvôli čomu sa budú ľudia ku nám vracať  a chceli sme obohatiť predaj hudby o predaj vstupeniek. Nakoniec z týchto úvah vznikol samostatný projekt Tootoot.

Vďaka predchádzajúcim skúsenostiam a novému partnerovi sme tejto potrebe dali obchodnú hlavu a marketingovú pätu a pustili sa do realizácie.

Michal_Svihra

Michal Švihra, foto: Tootoot

 

Vytvárame komunitu ľudí, ktorí radi chodia na koncerty. Kapela nás môže využiť na plánovanie celého turné, niekoľkých bonusových zastávok, vyplnenie “hluchých termínov” alebo aj na jednotlivé koncerty na želanie ako prekvapenie pre fanúšikov. Môže nás využiť aj ako geograficky cielený predaj vstupeniek – informáciu o koncerte spolu so vstupenkou prinesieme presne cielenému publiku – čo je obrovská výhoda oproti štandardnému spôsobu predaja lístkov.

Tak ako menšie, aj veľké kapely riešia, kam ísť hrať, majú rôzne obmedzenia, napríklad na minimálne vzdialenosti jednotlivých koncertov. V mnohých prípadoch na to ani nie je opodstatnenie, vyplýva to z nejakého historického nastavenia. Každý manažér hľadá možnosti na dobrý marketing a efektívny predaj, a inak to nie je ani v hudbe.

Tootoot ponúka nové možnosti na propagáciu kapely, získavanie nového publika a prinášanie noviniek svojej fanúšikovskej základni.

 

Tootoot ste založili ako rodinný startup (ak to tak môžem nazvať :)), no nejedná sa o váš prvý projekt. Súčasne prevádzkujete aj portál Beatban na predaj hudby. Ako to všetko stíhate?

Áno, s Danielou (pozn. Daniela Grečnerová) sa snažíme od začiatku prinášať inovatívne riešenia do hudobného biznisu. Mnoho zaužívaných procesov môže fungovať efektívnejšie, čo vidíme vďaka našim skúsenostiam z iných oblastí. Projekt BeatBan sa nám podarilo spolu s dvomi predchádzajúcimi kolegami nastaviť tak, že dnes funguje úplne samostatne, čo je veľká výhoda. Všetku energiu teraz smerujeme do služby Tootoot. Keď vás niečo baví, tak sa dá toho stihnúť veľa. A nás to teda baví dosť :-)

 

Pri sociálnej sieti/aplikácii ako je Tootoot mi automaticky napadne otázka: “Ako tam získať dostatok ľudí a naopak, ako presvedčím interpretov aby s nami spolupracovali?”. Ako ste tieto dve otázky vyriešili?

Tento “sliepko-vajcový” problém sme riešili aj my. Základom je dobrý produkt, spoľahlivé služby a vytrvalosť, či sa jedná o domáci trh alebo zahraničný. Ak chcete ísť do zahraničia, mali by ste mať pevné základy doma, aspoň tak to vidíme my. Viacero manažérov, kapiel aj klubov sa k nám pridáva neskôr – až keď vidia prvotné výsledky, čo je prirodzené. Tí, ktorí nám dôverovali v úplných začiatkoch boli poväčšinou kamaráti a známi, ktorí poznali našu prácu a spôsob fungovania.

To, že prichádzajú a zaujímajú sa o nás ďalší, nám potvrdzuje, že vytrvalosť má svoje opodstatnenie. Všade funguje ako najlepšia reklama osobné odporúčanie a v hudobnom svete to platí snáď stonásobne.  Je pravda, že na produkte neustále pracujeme a aktívne počúvame pripomienky a návrhy na zlepšenie, čo sa nám vždy len osvedčilo.

Medial_Banana_final

foto: Tootoot

 

Aplikácia je už nejaký čas na trhu a ľudia sa v nej celkom oťukali. Koľko sa vám podarilo zorganizovať koncertov? Aké mená boli najviac žiadané?

Najviac žiadaní interpreti zo Slovenska boli Majk Spirit, Medial Banana, Ben Cristovao, Kontrafakt, Ego, Korben Dallas. Neradi však robíme rebríčky podľa počtu, každá kapela má svoje kritériá na počty, pre niekoho je 500 ľudí v Londýne málo, pre iného je 10 ľudí v Košiciach dobrá základňa.

Zo svetových sú medzi prvými voľbami Slovákov napríklad Red Hot Chili Peppers, Linkin Park, Ed Sheeran, Beyoncé, Imagine Dragons, zopár hlasov však dostala aj Nirvana :-)

Priemerne dá jeden človek 2-3 hlasy na rôzne kapely, vďaka tomu si vieme vytvárať aj tzv. žánrové mapy a mnohé ďalšie zaujímavé analýzy.

Celkovo sa uskutočnilo 5 koncertov na želanie fanúšikov + od januára máme v ponuke aj kompletné portfólio eventov predávaných cez sieť Ticketportal, vďaka tomu vieme fanúšikov informovať, ak ich obľúbená kapela príde do ich mesta a predaj nejde cez nás.

 

Ste prítomní aj mimo Slovenska? Ak áno, ako sa vám darí v zahraničí?

Aktívne fungujeme aj v Čechách, do Prahy cestujeme minimálne raz týždenne. Okrem toho rozvíjame aktivity aj v ďalších krajinách, máme potenciálnych partnerov vo Veľkej Británii a priniesli sme si nedávne zopár zaujímavých kontaktov z Austrálie.

 

Čo považujete za najdôležitejšie pre úspech projektu? Je to silný marketing, sales team alebo je to rodinné tajomstvo? :)

Najdôležitejšie je asi snažiť sa mať vyvážené všetky zložky, byť si vedomý toho, čo treba zlepšovať a neustále na tom pracovať. Tiež sa nám osvedčilo mať jasne dané priority a ísť za cieľom. No a cestou k týmto cieľom posilníte, čo treba.

Tootoot_banner_PR

foto: Tootoot

 

Kto dnes tvorí tím Tootoot? V prípade, že ste aj v zahraničí, máte členov roztrúsených po Európe?

Interne je nás 7, ja a Daniela máme na starosti obchod a marketing a máme skvelý tím programátorov, ktorý by sme radi rozšírili, takže ak máte záujem, máme jeden stôl prichystaný :-) Okrem toho máme časť programátorov aj v Čechách. Zahraničné kontakty a aktivity rozbiehame z Bratislavy, máme však výbornú sieť známych a kamarátov vo svete, ktorí nám pomáhajú. A ak je treba, tak cestujeme, čo je našťastie pomerne často.

 

Skús nám opísať, ako vyzerá váš deň v kancelárii. Využívate nejaké špeciálne tooly alebo služby, ktoré vám uľahčili vývoj?

Máme normálne nastavený pracovný čas, s tým, že začíname najneskôr o 9 a zostávame dokedy treba, čiže zvyčajne dlho. Plus k tomu treba pripočítať víkendy, keď sa dejú takmer všetky akcie.

Na organizáciu práce používame systém JIRA, ako cloudové úložisko riešenie v rámci balíčku Microsoft Bizspark +, na kreslenie wireframes mame NinjaMock a na prácu s grafickými návrhmi používame InVision. Nehrnieme sa do prílišného používania rôznych toolov, je dôležité, aby sa pracovalo a nie toolovalo :-)

 

Ktoré z nich by ste odporučili slovenským startupovým kolegom?

Každý projekt je špecifický a má svoje vlastné procesy, preto je ťažké nájsť univerzálne riešenie. Pre nás sú momentálne najlepšie tie, čo som spomínal vyššie. Umožňujú kooperáciu viacerých členov teamu, komunikáciu na konkrétnu a jasne ohraničenú tému a dávajú nám veľkú flexibilitu v práci a v rozhodnutiach.

startupawardsSK

Daniela Grecnerová a Michal Švihra, foto: Tootoot

 

Spolupracujete s nejakými slovenskými organizáciami, alebo startupmi?

Účasť na Startupaward.SK bol náš prvý kontakt so startup komunitou, úzko spolupracujeme so spoločnosťou Ticketportal, sme súčasťou programu Microsoft BizSpark+, máme viacero ďalších obchodných partnerov a radi rozvíjame každý kontakt, či už na biznisovej, partnerskej alebo priateľskej úrovni.

 

Ako by ste zhodnotili doterajšie pôsobenie Tootoot na trhu? Darí sa vám podľa očakávaní?

Môžeme povedať, že stanovené ciele na minulý rok sme si splnili, čo nás samozrejme teší. Minulý rok bol u nás hlavne o vytvorení produktu, ten je dnes už pripravený ísť výraznejšie do sveta. Nebola to ľahká cesta a vieme, že sme stále len na začiatku, preto nemienime spomaľovať.

 

Rok 2016 je takmer celý pred vami, aké míľniky na vás čakajú, čo bude to najťažšie, do čoho sa zahryznete?

To je jednoduchá odpoveď – chceme splniť čo najviac koncertných želaní fanúšikov. S tým sa nesie aj všetko ostatné. A chceme robiť dobré meno Slovensku v zahraničí. V praxi to znamená prítlak na obchodné činnosti a strategické partnerstvá.

ENGiphone6_screenshot04 ENGiphone6_screenshot05 ENGiphone6_screenshot03

Keby ste mohli jednu vec spraviť inak/ zmeniť od začiatkov vášho podnikania, aká by to bola?

Možno viac tvrdého obchodného ducha a menej opatrnosti, menej perfekcionizmu, aj keď ťažko povedať. Tým, že sme perfekcionisti, sme si na druhej strane získali viacerých partnerov, ktorí vedia, že sa na nás dá spoľahnúť.

 

Čo by ste na záver odkázali čitateľom?

Každému, kto má nápady, energiu a chuť zlepšovať či už svoj život alebo život spoločnosti, držíme všetky palce! Nič však nie je zadarmo a za každým malým úspechom sa skrýva kopa driny celého tímu, je treba byť pripravený na všetko.

Čítajte viac z kategórie: Rozhovory

Najnovšie videá

Trendové videá