Na Hlavnej stanici v Bratislave schválili „pozametanie” za niekoľko miliónov eur
- Kým rekonštrukcia podchodu na Trnavskom mýte stála 4,5 mil. eur, v tomto prípade hovoríme o inej čiastke
- Hlavná stanica sa má zveladiť za 2,8 mil. eur
- Raz a znova sa potvrdzuje, že na Slovensku je možné všetko
- Kým rekonštrukcia podchodu na Trnavskom mýte stála 4,5 mil. eur, v tomto prípade hovoríme o inej čiastke
- Hlavná stanica sa má zveladiť za 2,8 mil. eur
- Raz a znova sa potvrdzuje, že na Slovensku je možné všetko
Ak je niečo, čo Slovensku robí naozaj veľkú hanbu, tak je to okrem zelených hliadok vo vlakoch aj budova Hlavnej stanice v Bratislave. Tá je priam vytrhnutá z apokalyptického filmu. Často pritom býva prvým kontaktom cudzincov so Slovenskom. Prvý dojem je tak ako šibnutím čarovného prútika na bode mrazu. Nepomôže nám ani kampaň Good Idea Slovakia a reči o tom, že Staré Mesto je oveľa krajšie a keď ti nevadí počkať si na pískajúci vlak, tak za pár hodín môžeš vidieť aj štíty Tatier.
Najnovšie sú však hlásené veľké zmeny. Vláda Slovenskej republiky totiž poskytne sumu 2,8 mil. eur na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry a zveľadenie priestorov pre cestujúcich. Avizované zmeny priamo na stanici oznámil premiér, minister dopravy, minister financií a primátor hlavného mesta. Z ich výrazov bolo jasné, že vo svojom živote sa tu ocitli naozaj len párkrát. Prisľúbili však, že zmeny by mali byť viditeľné už na jar budúceho roka, ešte pred Majstrovstvami sveta v hokeji 2019.
Zaplátajme, čo sa dá
Kým súkromníci na druhej strane Bratislavy budujú priam mesto z budúcnosti či nové osvetlené mrakodrapy, železničná stanica dostane staré toalety v novom šate. Plánované zmeny sa podľa kompetentných dotknú pôvodnej historickej budovy, ako aj jej prístavby. Realizovaná má byť nová fasáda, výmena okien, dlažby či osvetlenia.
Súčasťou rekonštrukcie bude aj nová elektroinštalácia, kamerový a rozhlasový systém. ŽSR v týchto dňoch spúšťajú súťaž na realizáciu čiastočnej rekonštrukcie vizuálnej stránky hlavnej stanice v Bratislave a konkrétne zmeny a návrhy, ktoré budovu čakajú, budú známe až s výsledkom súťaže.
Ako však upozornil aj blog YIMBY, aby bola samotná Hlavná stanica v modernej forme uplatiteľná, bude nevyhnutná spolupráca so súkromným sektorom. Ten však bude vyžadovať protihodnotu v podobe uvoľnenia okolitých pozemkov pre investičnú výstavbu. Je tak zjavné, že projekt za 2,8 milióna eur nič nerieši. Môže prispieť k zlepšeniu celkového dojmu z budovy Hlavnej stanice. Tvrdiť však, že Hlavná stanica prestane byť problémom Bratislavy, je nezmyselné.
Skutočné riešenie nie je otázkou pár mesiacov pred Majstrovstvami sveta v hokeji, dokonca ani jedného volebného obdobia. V ideálnom prípade, ak by sa okamžite začalo so svedomitou prípravou skutočnej modernizácie stanice, sa dá predpokladať, že prvé stavebné mechanizmy by sa v lokalite objavili v druhej polovici 20-tych rokov tohto storočia. To sú však horizonty, ktoré je niekedy problematické vidieť pre tých, ktorí majú v tejto otázke zodpovednosť.
ŽSR zároveň oznámili, že v súčasnosti finišujú s dvoma zásadnými rekonštrukciami na Hlavnej stanici. Ide o prebudovanie dlhodobo zatvorenej reštaurácie na modernú novú čakáreň pre cestujúcich. Zároveň sa buduje nový podchod s modernými výťahmi na každé nástupište, ktorý bude slúžiť najmä pre imobilných cestujúcich, matky s kočíkmi či cestujúcich s ťažkou batožinou.