Príbeh Jamieho Olivera: Sieť reštaurácií šéfkuchára bez čapice krachuje
- Do televízie ho zavolali priamo z kuchyne a neskôr svojim varením zmenil svet
- Jamie Oliver však okrem siete reštaurácií vie svoje zarobené peniaze obracať aj v iných oblastiach biznisu
- Hodnota jeho majetku ku koncu roka 2017 predstavovala 150 miliónov libier
- Dnes britské médiá hlásia informácie o bankrote ambiciózneho Brita
- Do televízie ho zavolali priamo z kuchyne a neskôr svojim varením zmenil svet
- Jamie Oliver však okrem siete reštaurácií vie svoje zarobené peniaze obracať aj v iných oblastiach biznisu
- Hodnota jeho majetku ku koncu roka 2017 predstavovala 150 miliónov libier
- Dnes britské médiá hlásia informácie o bankrote ambiciózneho Brita
Aktualizované 21. mája 2019
Šéfkuchár Jamie Oliver podľa informácií BBC vyhlásil, že sieť jeho reštaurácii Jamie’s Italian, ako aj ďalšie Fifteen a Barbecoa prechádzajú pod nútenú správu kvôli ochrane pred veriteľmi. Celkovo má byť zasiahnutých 25 prevádzok a ohrozených až 1 300 pracovných miest.
„Som zdevastovaný tým, že sa naše milované britské reštaurácie dostali do správy. Som hlboko zarmútený týmto výsledkom a rád by som sa poďakoval všetkým ľuďom, ktorí v priebehu rokov do tohto podniku vložili svoje srdcia a duše,“ napísal známy bojovník proti fastfoodom na svojom Twitteri.
Zachránil sa pár hodín pred bankrotom
Jamie Oliver na minulú jeseň musel z vlastného vrecka vytiahnuť v prepočte 14,5 milióna eur, požičať si ďalších 41 miliónov eur a navyše požiadať o pomoc svojich partnerov z ďalších firiem, aby zachránil sieť svojich reštaurácií.
Zlú situáciu v biznise malo približne rokom predtým spôsobiť niekoľko faktorov – zvýšenie minimálnej mzdy, náklady na prenájom aj potraviny či Brexit. Sám pre Financial Times popísal, že ho situácia zastihla nepripraveného a jeho analytici ho pred podobným scenárom vôbec nevarovali.
Podľa informácií Dailymail.co.uk, dlhy samotných reštaurácií ešte minulý rok presiahli 71,5 miliónov libier (79 miliónov eur) a svojim zamestnancom nedokázali vyplatiť mzdy v hodnote ďalších 2,2 miliónov libier (2,43 miliónov eur). Nemilý scenár je teraz príčinou ťažkého spánku kuchára. Príbehy tých najúspešnejších podnikateľov však nikdy nie sú bez kopancov a zákrut.
Začiatky
Láska k jedlu zrejme u sympatického kuchára začala už v skorom veku, pretože jeho rodičia vlastnili pub/reštauráciu a malý Jamie im zvykol pri práci asistovať. Sám sa nakoniec rozhodol pre štúdium trošku odlišného odboru a aj napriek dyslexii sa mu podarilo získať titul na Westminster Kingsway College v odbore národné hospodárstvo. Zatiaľ dokonalý základ pre budúce povolanie hoteliera či vlastníka reštaurácií, čo povieš?
Prvý Jamieho job bol v talianskej reštaurácii, u špičkového šéfkuchára Antonia Carluccia, kde sa spoznal s mentorom a neskôr aj svojim obchodným partnerom Gennarom Contaldom.
Z kuchyne rovno do televízie
Priamo v kuchyni reštaurácie The River Café si ho mala všimnúť produkcia televízneho kanálu BBC a už v roku 1999 sa Jamie Oliver postavil prvýkrát pred kameru vo svojej vlastnej šou – The Naked Chef, Kuchár bez čapice. Publikum si ho obľúbilo natoľko, že sa nové koncepty začali sypať ako z rukáva. Kuchár si podmanil tínedžerov, ktorých učil obracať sa v kuchyni, cestoval po rôznych krajinách, varil 30 minút, varil aj 15 minút. K účinkovaniu v televízii však pridával projekty s o niečo hlbším významom.
Jedným z tých väčších je napríklad kampaň nazvaná Feed Me Better, ktorou dosiahol prísľub britského parlamentu venovať viac peňazí školskému stravovaciemu systému a podporiť tak zdravú výživu u detí. Druhým je revolúcia Jamie Oliver’s Food Revolution, s ktorou cestoval do najnezdravšieho štátu Ameriky a snažil sa prinavrátiť varenie do domácich kuchýň. S touto šou získal dokonca Emmy.
Vlastné vydavateľstvo, sieť reštaurácií aj televízna stanica
Čo už by to bolo za komerčne známeho kuchára, ktorý nemá aspoň jednu vlastnú kuchársku knihu, všakže? Nuž Jamie, ktorý má dnes len 43 rokov, ich už dokopy napísal dve desiatky a len v Británii sa predávajú po miliónoch výtlačkov. Bestsellerom sa stala už tá prvá. Okrem kníh však Jamie vydáva aj vlastný magazín.
Svoju prvú vlastnú reštauráciu zo siete Jamie’s Italian si kuchár otvoril v roku 2008 a v najlepších časoch bolo naraz otvorených až 42 týchto reštaurácií naprieč Britániou, pričom franšíza sa roztrúsila po Austrálii, Kanade, Cypre či ďalekej Ázii. Medzi rokmi 2009 a 2015 fungovalo niekoľko prevádzok Recipease a v roku 2011 sa pridala sieť reštaurácií pre milovníkov mäsa, Barbecoa.
Príjmy z reklamy
Pamätáš si Jamieho tvár z reklamy pre sieť supermarketov Billa na vybavenie do kuchyne? Samozrejme, že nejde o jedinú spoluprácu Olivera. Svoju tvár totižto na 11 rokov prepožičal druhému najväčšiemu reťazcu supermarketov v Británii, Sainsbury´s, propagoval vlastnú sériu panvíc značky Tefal, spolupracoval aj s austrálskou značkou vín Yalumba a sieťou supermarketov Woolworths, a tiež medzinárodnou spoločnosťou HelloFresh pochádzajúcou z Nemecka.
Podľa najnovších informácií The Sun, sa súčasná hodnota majetku šéfkuchára bez čapice pohybuje na hodnote 240 miliónov libier (cca 265,7 milióna eur), na čom sa podieľajú všetky spomínané súčasti jeho podnikania. Od roku 2010 patril medzi 1000 najbohatších Britov podľa Sunday Times Rich list, no v máji ho práve kvôli problémom so svojou sieťou reštaurácií opustil.
Vďaka posledným udalostiam Jamie pre CBNC spísal 5 základných vecí, ktoré ho jeho podnikanie stihlo počas rokov naučiť:
- Všetko chce svoj čas.
- Rásť treba strategicky.
- Dobrí ľudia sú základ.
- Úspech nie je garantovaný.
- Nikdy sa nevzdávaj.
Zdroj: BBC, Twitter, Financial Times, Daily Mail, FeedMeBetter, Jamie´s Food Revolution, Wikipedia, The Sun, CNBC.com