Slovákom neverili, že to dokážu. Dnes ich softvér využívajú svetové letiská

  • Donedávna piloti a dispečeri nemali pohyby strojov na letiskových plochách k dispozícii v digitálnom zobrazení, ale len na papieri
  • Dvaja šikovní Slováci preto vytvorili softvér, ktorý tento problém rieši
  • Využívajú ho tie najznámejšie letiská sveta
  • Viac nám prezradila 26-ročná CEO spoločnosti NG Aviation, Simona Franková
palo
Facebook/Simona Franková/Pixabay
  • Donedávna piloti a dispečeri nemali pohyby strojov na letiskových plochách k dispozícii v digitálnom zobrazení, ale len na papieri
  • Dvaja šikovní Slováci preto vytvorili softvér, ktorý tento problém rieši
  • Využívajú ho tie najznámejšie letiská sveta
  • Viac nám prezradila 26-ročná CEO spoločnosti NG Aviation, Simona Franková

Si spoluautorkou softvéru pre leteckú dopravu. Čo bol prvotný impulz na jeho vytvorenie a ako vyzerali prvé kroky vedúce k jeho realizácii?

Mala som obrovskú motiváciu, a to vrátiť sa domov. Keďže sme s bratom odmalička výmyselníci, bolo jasné, že skôr či neskôr začneme podnikať. A to aj napriek tomu, že ani jeden z nás nemá biznisový „background“. Impulz bol samozrejme veľký boom digitalizácie dát. Musím povedať, že som bola v správnom čase na správnom mieste – v Bruseli, kde som pracovala pre európsku agentúru Eurocontrol. Pôsobila som na malom oddelení R&D, kde sa primárne riešila problematika digitalizácie leteckých dát.

zdroj: Unsplash

Keďže môj brat pôsobil v tom čase v Nemecku ako fyzik, problematika digitalizácie sa mu veľmi zapáčila, keďže nechápal, čo na tom môže byť také komplikované nakoľko riešil omnoho zložitejšie úlohy. A tak sme postupne začali hľadať investície, čo musím povedať bola veľká katastrofa. My absolútne neznalí biznisu, sme nechápali ako do toho niekto nemôže chcieť investovať. Samozrejme, že chyba bola hlavne v našom prezentovaní, kde sme sa sústredili najmä na technológiu a nie na návratnosť investície.

Kto tvorí váš tím? Odkiaľ ste čerpali potrebné poznatky? Absolvovali ste aj nejaké školenia alebo vám postačili vedomosti z vysokej školy?

Musím povedať, že som veľmi hrdá na svoj tím. Začínali sme traja (ja, môj brat Marek a Michal Demko), no za krátky čas sa nám podarilo vybudovať tím plný profesionálov. Poznatky sme čerpali najmä z mojej predchádzajúcej práce v Bruseli. Po dlhších diskusiách brat oslovil ďalšieho kolegu, Ondreja v Nemecku (senior software architekta), a tak sme sa všetci zhodli že to riskneme a vrátime sa všetci domov. Samozrejme sme potom začali oslovovať ďalších ľudí, buď ako kolegov alebo investorov a dnes nás je 15. Aj teraz hľadáme dvoch softvérových inžinierov.


Absolvovali sme niekoľko školení. Napríklad Ondrej absolvoval školenie vo Washingtone na výrobu softvéru pre letectvo, keďže produkt musí spĺňať určitý štandard. Ostatní máme väčšinou školenia v Bruseli, ale musím povedať, že zároveň využívame ich know how, ktoré získali v predchádzajúcom zamestnaní.

Medzi nápadom na softvér a jeho reálnym využitím v praxi je obrovské množstvo práce. Čo bolo vašim hnacím motorom a koľko času zabralo jeho zhotovenie?

My sme už nemali čo riskovať, keďže na úvod podnikania sme si zobrali pôžičku. Takže hnací motor bol prežiť. S bratom sme totiž vložili všetky naše peniaze a keďže sme počas toho všetkého stratili jedného rodiča nemali sme žiadny backup.

zdroj: Unsplash

Ďalším hnacím motorom bolo to, že sme začali ponúkať produkt medzinárodne. Najprv sme išli do Singapuru, Indonézie a Thajska, kde sme už momentálne úspešne začali implementáciu. Čiže tieto prvé feedbacky boli pre nás veľmi kľúčové. Zhotovenie nám trvalo niečo cez rok a pol a samotné realizovanie projektu sme začali s prvým zákazníkom pred 5 mesiacmi.

Spomínaš si na najťažší moment pri rozbiehaní vlastného biznisu?

Jednoznačne investície. Pre nás to bolo niečo hrozné kvôli tomu pretože sme mladí a málokto nás vôbec bral vážne. Neverili, že môžeme robiť softvér pre letectvo. Bola to aj skúška tímu, keďže sme si nemohli vyplácať plné výplaty.

Koľko klientov ste oslovili a aká bola úspešnosť? Čo ich presvedčilo vložiť do vás dôveru a financie?

Musím povedať, že úspešnosť máme veľmi vysokú. Možno to bude aj tým, že neoslovujeme masy a na každom zákazníkovi sa pracuje dlhodobejšie. Tým, že sme oficiálni lektori pre digitalizáciu leteckých dát pre Medzinárodnú organizáciu civilného letectva, väčšinou práve tam zdieľame naše know how a získavame partnerov a zákazníkov.

V akej výške ste získali investície a na čo ste ich využili?

Investície sme zohnali približne v hodnote 2,5 milióna. Väčšina smerovala na realizáciu produktu a sales stratégiu. Veľkú časť ešte stále máme.

zdroj: Unsplash

Kde všade dnes využívajú váš systém?

Momentálne prebieha počiatočná fáza výcviku a nastavenie procesov pre zákazníka v Indonézii, Thajsku, Českej republike, Ománe a ďalším najhorúcejším zákazníkom je  Abu Dhabi. 

Vyjadrila si sa, že ak by si mohla niečo zmeniť, tak by to bolo miesto založenia spoločnosti. V čom vám EÚ nevyhovuje?

Podľa môjho názoru je v EÚ nezdravé konkurenčné prostredie. Tým, že je väčšina konglomerátov podporovaná EÚ fondmi, tak mi to nepríde zdravé, aj preto veľmi rada podporujem malé a stredné podniky na Slovensku.

Na čo si najviac hrdá?

Najviac som hrdá na to, že pôsobíme na zahraničnom trhu ako nová firma máme zákazníka AirNav Indonesia, ktorá spravuje 600 letísk, čo je v rámci letectva obrovský pojem.

Aké sú tvoje kariérne plány do budúcna?

Jednoznačne vybudovať medzinárodnú firmu, teraz momentálne máme zastúpenie v Bratislave, Singapure, Ománe a Prahe.

Najnovšie videá

Trendové videá