O tejto slovenskej firme si pravdepodobne nepočul. A aj napriek tomu je jedna z najúspešnejších
- Mangools je malá firma, ktorá aj napriek tomu, že má len 8 ľudí, ponúka svetový produkt
- Jej nástroj na analýzu kľúčových slov si vyskúšalo už 400 000 ľudí
- Mesačné príjmy firmy sa pohybuj na úrovni 230 000 dolárov
- Mangools je malá firma, ktorá aj napriek tomu, že má len 8 ľudí, ponúka svetový produkt
- Jej nástroj na analýzu kľúčových slov si vyskúšalo už 400 000 ľudí
- Mesačné príjmy firmy sa pohybuj na úrovni 230 000 dolárov
Mangools je malá slovenská firma, ktorá vytvorila balík riešení, ktoré pomáhajú marketérom a firmám analyzovať klúčové slová. Zo začiatku bol vo firme len sám zakladateľ Peter Hrbáčik, neskôr sa rozrástla. Aktuálne v nej pôsobí 8 ľud a jej obraty sa pohybujú v stovkách tisícoch eur mesačne. My sme sa rozhodli vyspovedať zakladateľa a zároveň aj CEO firmy Peter Hrbáčik.
Prečo ste sa rozhodli vytvoriť práve takýto produkt/službu?
Vždy som chcel mať svoj vlastný SaaS (software as a service) produkt s malým tímom nadaných ľudí. Úplne prvý nástroj z Mangools balíka je KWFinder. Je to nástroj na analýzu kľúčových slov. Pre ľudí, ktorí chcú, aby ich webstránka bola čo najvyššie v organických výsledkoch vyhľadávania v Google, je nájdenie správnych kľúčových slov jednou z top priorít. Keďže som v online svete už od stredoškolských čias, tak som kľúčové slová riešil bežne a v roku 2014 bol ten trh úplne niekde inde ako teraz. Jednoducho som nenašiel produkt, ktorý by zodpovedal mojím požiadavkám. Takže ako správny kóder som si taký nástroj vyvinul sám.
Aký bol začiatok KWFinderu a kde je teraz?
Pilotnú, rozumej zabugovanú a nie najkrajšiu verziu KWFinderu, som spustil v roku 2014 po približne jednom mesiaci roboty. Pôvodne to bol nástroj pre moje vlastné potreby, ale dal som to na Reddit a HackerNews kvôli feedbacku, podobne ako s predošlými projektmi. Tentoraz bol však feedback brutálne pozitívny. Ľudia mi sami od seba začali písať, že by za to zaplatili. A presne toto bol moment, kedy to celé začalo. O dva mesiace neskôr som spustil už o dosť lepšiu verziu. Teraz je KWFinder súčasťou balíka SEO nástrojov Mangools. Z hľadiska portfólia je to stále náš najdôležitejší produkt, prostredníctvom ktorého používatelia spoznávajú naše ďalšie nástroje. Samotný KWFinder dnes patrí medzi najobľúbenejšie nástroje na analýzu kľúčových slov na svete.
V čom sa Mangools líši od bežných slovenských startupov?
Asi hlavne tým, že my už startup asi ani nie sme :). Startupov na Slovensku je pomerne veľa, takže ťažko by som hodnotil, keďže mnoho z nich nepoznám. Osobne som veľmi rád, že máme na Slovensku toľko tvorivých ľudí. Ono už je ale ťažšie to pretaviť do ziskového biznisu. Mangools nechováme na mäso, ale na mlieko. Naším cieľom nie je rýchlo exitovať, čo je jedna z vecí, ktorú si všímam pri veľa projektoch. Myslím, že asi takou najväčšou výhodou je, že v Mangools pokračujeme rovnakým štýlom ako som ja vyvinul KWFinder, čiže vytvárame produkty pre naše vlastné potreby. Pozeráme sa na ne ako bežný zákazník a to je jeden z pilierov úspechu.
Nuž a potom je to aj samotné škálovanie, na ktorom stroskotalo už veľa dobrých nápadov. Nevidím zmysel v chystaní sa na milióny zákazníkov, keď som nespustil poriadne ani prvú verziu produktu. To isté sa týka aj veľkosti tímu. Keď ti v priebehu štvrťroka štvornásobne narastie počet zákazníkov, nie vždy to znamená, že musíš rovnako navýšiť aj počet ľudí, ktorí vo firme makajú.
Aké boli náklady na vývoj produktu a čo všetko išlo do jeho vytvorenia?
Náklady na prvú verziu KWFinderu boli prakticky len hodiny a dni, ktoré som nad tým strávil. Samozrejme, doména a hosting, ale to nie je nič závratné. Nepotreboval som žiadneho investora. Od prvého momentu si to začalo zarábať samé na seba.
Ako sa vám podarilo nabrať klientov, akú stratégiu na to používate? Koľko máte teraz používateľov?
Ako som spomínal, prví používatelia prišli cez Reddit a HackerNews. Ešte keď som bol sám, tak som žiadny platený marketing nerobil, čiže rast bol čisto organický. Postupne začali KWFinder objavovať blogeri, ktorí píšu recenzie. Vytvoril som veľmi transparentný a hlavne jednoducho prístupný affiliate program, ktorí blogerov, a v súčasnosti aj veľké autority, motivuje o nás písať. V súčasnosti využívame kopec marketingových kanálov: od platených reklám, cez emailing, spolupráce s influencermi, obsahový marketing až po sociálne siete. Nebojíme sa experimentovať, skúšame nové možnosti a učíme sa. Jeden z najväčších kanálov je organická návštevnosť z vyhľadávačov. Mangools si vyskúšalo už viac ako 400 tisíc používateľov, z toho viac ako 16 tisíc ľudí si kúpilo aj predplatné.
Aké sú vaše obraty a tržby a ako rástli od založenia?
Momentálne sme v mesačných príjmoch priemerne na úrovni 230-tisíc amerických dolárov. Čo sa týka dlhodobého vývoja, s chalanmi zvykneme vtipkovať, že hlavné je, ak grafy idú hore :).
Čo je podľa vás kľúčom k úspechu produktu?
Možno to bude znieť ako klišé, ale kľúčom je jednoducho produkt. Keď je super a dá sa ľahko a bezplatne vyskúšať, tak si na správnej ceste. Samozrejme, musíš to celé dobre načasovať a musí existovať dopyt, alebo priestor na jeho vytvorenie. Tzv. “product market fit”, čo je veľmi obľúbené slovo na startup scéne :). Keď už to celé beží a firme sa darí, tak je podľa mňa najdôležitejšie byť schopný odovzdať časť zodpovednosti ľuďom, ktorých si vyberieš do tímu a ktorí to spolu s tebou posunú na ďalšiu úroveň. Donekonečna nemôžeš byť vývojár, supporťák, marketér a účtovník v jednej osobe. Tu je však kritické stáť pevnými nohami na zemi a nevidieť sa hneď na americkom akciovom trhu.
Koľko ľudí pracuje fulltime na produkte?
Je nás osem. Ja som CEO a ešte stále aj programujem. Okrem mňa sú v tíme ďalší dvaja vývojári, webdizajnér, dvaja marketéri a dvaja supporťáci.
Aké sú vaše náklady na fungovanie firmy, vývoj a marketing?
Naše náklady sa odvíjajú hlavne od infraštruktúry a dát, ktoré nakupujeme od tretích strán. Rádovo je to v tisícoch dolárov. Produkty vyvýjame výhradne sami. Čo sa týka plateného marketingu, tak momentálne plánujeme navýšiť rozpočet, nebavíme sa však o desaťtisícoch.
Aké sú plány do budúcnosti?
Pripravujeme nové funkcie pre KWFinder, ktoré nám otvoria dvere do ďalšej časti trhu, kde pôsobia len tí najväčší hráči. Okrem toho máme kopec vylepšení na “to-do” liste pre všetky nástroje z Mangools balíka. Naším dlhodobým cieľom boli vždy akvizície. Nedávno sme kúpili EmailListVerify. Je to nástroj na verifikáciu emailových adries. Takže okrem SEO nástrojov, je práve táto akvizícia to, čomu sa budeme v najbližšej dobe intenzívne venovať.
Ako je na tom využívanie produktu na slovenskom trhu?
Slovenský trh je pre SEO nástroje veľmi malý. Počet platiacich zákazníkov z našej krajiny je niekde na úrovni desiatok. Najsilnejšie trhy sú pre nás Severná Amerika, Európa a Austrália.
Koho považujete za vašu konkurenciu? V čom máte lepšiu pozíciu?
Konkurencie je relatívne dosť. Na jednej strane sú to poskytovatelia SEO balíkov a potom špecializované nástroje pre jednotlivé úlohy. My sme niekde na pomedzí. Profilujeme sa ako balík nástrojov, ale zároveň promujeme jednotlivé produkty aj samostatne. Z tých najväčších hráčov by som spomenul Ahrefs alebo SEMrush, aj keď nie je to úplne smer akým ideme my. Medzi ostatných patria napríklad Serpstat, Seranking, Keywordtool.
Naším cieľom je robiť SEO dostupné pre každého. To je jedna z najväčších konkurenčných výhod popri kvalitných dátach. Naše produkty sa strašne ľahko použivajú a majú pekný dizajn. V SaaS biznise je dôležité, aby sa produkt dal vyskúšať bez zbytočných bariér. My máme “freemium” model. Všetky nástroje sa dajú vyskúšať so všetkými funkciami úplne zadarmo. Obmedzený je len počet hľadaní, ktoré sú zadarmo.
Podľa čoho si vyberáte ľudí do tímu?
Pre nás je dôležité, aby nám človek sadol po ľudskej stránke. Sme kolegovia a kamoši zároveň. Robíme si zo seba srandu a radi si zahučíme pri stolnom futbale. Na druhej strane, keď na niečom robíme, tak sa u nás fakt maká. Dôverujeme si a nemám pocit, že by niekto z tímu mal potrebu to zneužívať. Ak niekto hľadá klasický korporátny život, tak to nie je zrovna človek pre nás. Ďalšou dôležitou črtou je, či ten človek má čo ponúknuť na celkovej úrovni firmy, nie len na konkrétnej pozícii. My formujeme Mangools spoločne, takmer všetko spolu konzultujeme, takže nápaditosť je pre nás veľmi dôležitá.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy